Firmele pot opta pentru a-si desfasura activitatea in mediul on-line, acest mod fiind diferit fata de cel clasic, care presupune existenta unui punct de lucru. La prima vedere, functionarea firmei pe internet poate fi avantajoasa din perspectiva cheltuielilor care sunt mai reduse, comparativ cu o societate care are un sediu pentru care trebuie sa plateasca chirie sau impozit.
Totusi, lipsa unui sediu fizic are si dezavantaje, pentru ca poate duce la scaderea increderii clientilor in firma respectiva.
Pe langa acestea, mai exista cateva argumente care pot inclina balanta.
Argumente PRO
1. Cheltuielile unei firme care isi desfasoara activitatea pe internet sunt mai reduse decat cele ale unei afaceri clasice. Astfel, firma nu trebuie sa detina sau sa inchirieze un sediu pentru a functiona, acest lucru putand fi realizat si de la domiciliul celui care detine afacerea. In acest caz, internetul “tine loc de sediu” de cele mai multe ori, promovarea realizandu-se prin intermediul acestuia. De asemenea, lipsa unui sediu fizic duce si la diminuarea cheltuielilor cu utilitatile si la eliminarea responsabilitatii de a realiza proceduri interne aplicabile salariatilor.
2. Un alt avantaj al firmei on-line este acela ca activitatea poate fi desfasurata din orice locatie. De exemplu, proprietarul poate pleca la mare sau la munte si daca are un laptop cu conexiune la internet si un telefon, poate rezolva cererile clientilor direct din locatia in care se afla, fara sa fie conditionat de prezenta la birou.
3. O firma care functioneaza on-line are acces la clienti nu doar dintr-un singur oras sau din tara, ci poate atrage clienti din orice colt al lumii, fiind doar la un click distanta de acestia. Spre deosebire de o societate care functioneaza intr-un sediu fix, una care isi desfasoara activitatea pe internet nu este limitata la un vad comercial.
Argumente CONTRA
1. Unii oameni sunt reticenti in a apela la serviciile unei firme care nu are un sediu fizic. Motivul principal il reprezinta faptul ca unii dintre clienti nu au incredere in firmele care nu au sediu social, pentru ca se tem se posibilitatea ca firma respectiva sa fie una fictiva, care le poate incasa banii, fara sa le mai furnizeze vreodata serviciile sau bunurile solicitate. Mai mult decat atat, pentru unii dintre clienti este important sa intre in contact direct cu prestatorul de servicii, pentru a-l cunoaste.
2. Un alt dezavantaj al firmelor care functioneaza on-line este acela ca produsele pe care le vand nu pot fi testate sau probate. Daca vorbim despre haine sau incaltaminte, este destul de dificil sa achizitionezi aceste produse de pe internet, pentru ca s-ar putea sa nu nimeresti masura potrivita. In plus, exista riscul ca imaginile promovate pe internet sa nu corespunda cu realitatea, iar produsele sa fie dintr-un material slab calitativ sau sa fie mai mici decat apar in poze.
3. In cazul firmelor care livreaza produse, intervine un dezavantaj legat de expedierea acestora. Produsele trebuie ambalate manual, ceea ce necesita timp, spre deosebire de un magazin clasic unde produsul este pus in punga si inmanat clientului. In plus, unii clienti care sunt nemultumiti de marfa primita, ar putea sa o returneze, ceea ce inseamna cheltuieli cu returul, pe care le va suporta firma. Mai mult, pe langa acest cost, este posibil ca produsul sa se deterioreze pe parcursul transportului, iar in acest fel firma sa iasa in pierdere.
Voi ati opta pentru o afacere on-line?
Comentarii articol (7)