Aparent, investiția într-un magazin online este mai redusă decât cea necesară demarării unui magazin clasic, iar acesta este unul dintre principalele motive invocate de către antreprenorii care optează pentru acest mediu de comercializare. Totuși, în funcție de specificul afacerii, mediul online poate necesita investiții serioase, cu mult peste ceea ce a fost estimat inițial.
În timp ce magazinul fizic permite potențialilor clienți să interacționeze cu personalul firmei, să observe sau să probeze produsele expuse spre comercializare, un magazin online este disponibil întotdeauna, indiferent de oră, zi sau loc geografic. Cu toate acestea, mediul online nu este recomandat tuturor tipurilor de afaceri.
Pentru a decide ce fel de magazin se potrivește afacerii tale, vom prezenta succint principalele avantaje pe care comerțul online le oferă:
- programul de lucru: după cum aminteam anterior, un magazin online este deschis în permanență, ceea ce permite clienților să își aleagă produsele, metoda de livrare și plată, beneficiind totodată de posibilitatea returnării lor;
- costurile operaționale sunt mult diminuate, din moment ce pentru un magazin online nu se plătește chiria aferentă unui spațiu, iar personalul este mult mai redus;
- un magazin online permite (cu investiții minime) comercializarea gamelor de produse la nivel internațional. Pentru ca acest lucru să fie posibil, magazinele online beneficiază de pagini în limbi de circulație internațională sau în limba țării în care se vor comercializa produsele. Totodată, antreprenorul trebuie să asigure metodele livrare internațională a produselor;
- promovare gratuită prin rețelele de socializare. Acest tip de reclamă nu înlocuiește în niciun caz campaniile plătite de promovare, însă mediul online permite afacerilor gestionate de echipe creative de specialiști în marketing să se promoveze ieftin și chiar gratuit în rândul publicului țintă.
Cu toate acestea, magazinele fizice au în continuare o serie de avantaje, motiv pentru care multe afaceri nu vor trece în online foarte curând:
- atunci când magazinul beneficiază de un vad comercial bun, fluxul de potențiali clienți poate asigura afacerii vânzări importante zilnic, fără investiți în marketing;
- în cele mai multe situații, un magazin fizic este scutit de cheltuielile de ambalare și livrare a produselor. Chiar și atunci când acestea intervin, ele sunt mult mai reduse decât cele pe care le plătește un magazin fizic;
- un magazin fizic nu se confruntă cu refuzul de a plăti produsele deja livrate și nici măcar cu același număr de comenzi returnate. Posibilitatea clienților de a testa sau proba produsele înainte de achiziție este principalul avantaj pe care comerțul clasic încă îl are în detrimentul comerțului online.
Mulți antreprenori eșuează în afaceri pentru că aleg să comercializeze produsele pe care ei le plac, nu cele pe care piața le agreează, iar acest lucru este valabil și în cazul magazinelor cu vânzare online. Prin urmare, iată câteva sfaturi pentru alegerea modalității de comercializare:
- fă o listă de cheltuieli pe care afacerea ta le va genera: stocuri, salarii, costuri de livrare, etc. De asemenea, trebuie să iei în calcul și eventualele pierderi pe care un magazin online le suportă frecvent: refuzul clienților de a plăti comenzile deja livrate;
- apelează la ajutor de specialitate atunci când afacerea se plafonează. Chiar și atunci când afacerea crește spectaculos într-un termen scurt de timp, succesul nu poate fi gestionat cu un număr redus de personal;
- investiția într-un magazin online este continuă, în ciuda părerii că o dată lansat, magazinul online va continua să vândă la același nivel. Prin urmare, sunt necesare investiții în reclamă și marketing, dar și în întreținerea platformei și actualizarea ei permanentă (încărcarea de noi produse, noi descrieri și caracteristici, actualizarea prețurilor, etc).
Prin urmare, alegerea modalității de comercializare (fizic sau online) ține de bugetul disponibil, specificul produselor vândute, dar și de felul în care antreprenorul își dimensionează afacerea pentru perioada următoare. Cu toate că s-a dezvoltat puternic în ultimii ani în România, comerțul online încă înregistrează un volum de vânzări mic în comparație cu comerțul tradițional, unele nișe comerciale fiind neacoperite sau înregistrează un număr redus de competitori.
Comentarii articol (1)