O zona in care exista probleme in practica in privinta deducerii TVA o reprezinta cea a activitatilor de protocol, dupa cum a precizat ieri Emilian Duca, Tax&Business Solutions SRL, in cadrul seminarului “Practic, despre: TVA si taxe vamale”.
Potrivit acestuia, pentru bunurile de mica valoare exista un plafon in limita caruia se poate deduce TVA, insa pentru activitatile de protocol lucrurile nu sunt clare, legislatia fiind ambigua.
Emilian Duca sustine ca pentru costurile cu activitatile de promovare ar trebui sa existe drept de deducere a TVA, insa legislatia este neclara si la acest capitol.
In ceea ce priveste intocmirea facturilor, si aici pot interveni probleme. De exemplu, in cazul livrarilor de bunuri, trebuie inscrisa pe factura data livrarii sau prestarii de servicii, a subliniat specialistul.
“Daca avem un aviz, acesta confirma data la care a avut loc livrarea, astfel ca putem face trimitere din factura catre respectivul aviz”, a continuat sursa citata.
Emilian Duca a atentionat ca in alte tari, lipsa unor elemente de pe factura duce la pierderea dreptului de deducere a TVA. De exemplu, in Belgia o firma care nu a trecut pe factura denumirea si cantitatea produselor si serviciilor a pierdut dreptul de deducere a TVA.
Astfel, specialistul a declarat ca in conditiile in care Codul fiscal prevede mentiuni obligatorii si cerinte suplimentare care trebuie sa se regaseasca pe o factura, este bine sa le respectam pe toate.
De asemenea, este importanta concordanta intre factura si contract, in sensul ca daca exista unele specificatii in contract este bine ca acestea sa se regaseasca si pe factura, a mai spus aceeasi sursa.
“Recomandam sa se faca facturi bilingve, adica textul in romana sa fie dublat in engleza. Daca se factureaza in alta moenda, atunci este bine sa fie trecut si cursul de schimb pe factura”, a declarat Emilian Duca.
Dreptul de deducere a TVA, castigat la CJUE
Dincolo de problemele de care firmele se pot lovi in practica atunci cand vine vorba despre deducerea TVA, acestea trebuie sa aiba in vedere ca jurisprudenta europeana cuprinde mai multe decizii ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene care stabilesc dreptul de deducere a TVA in diverse spete.
Concret, in cauza C-153/11, CJUE a stabilit ca firmele au drept de deducere a TVA pentru operatiuni nefinalizate, a declarat Emilian Duca. Astfel, o firma, care a inceput o constructie, dar nu a reusit sa o finalizeze, a obtinut la CJUE dreptul de a-si deduce TVA pentru respectiva constructie. Totusi, daca instanta nationala constata ca este vorba despre un abuz, atunci firma respectiva nu mai are drept de deducere, a continuat Emilian Duca.
De asemenea, CJUE a stabilit printr-o alta decizie (in cauza C-368/09) ca firmele isi pot deduce TVA in cazul in care apare o eroare pe factura. Mai exact, la data prestarii serviciilor a intervenit o eroare in factura, iar firma a corectat-o in timpul controlului efectuat de organele de inspectie, insa i s-a respins dreptul de deducere. Conform specialistului, CJUE a stabilit in acest caz ca nu poate fi anulat dreptul de deducere a TVA din cauza unei erori, in conditiile in care factura cuprinde mentiunile obligatorii.
In cadrul atelierului “Practic, despre: TVA si taxe vamale”, organizat de AvocatNet.ro, au fost aduse in discutie si unele dintre problemele privind formalitatile vamale.
In acest sens, Emilian Duca a explicat ca daca un produs este incadrat gresit din punct de vedere al tarifului, exista riscul ca firma respectiva sa primeasca amenda, sa achite diferentele de taxe vamale si TVA, precum si sa ii fie interzis sa realizeze formalitati vamale pana la plata datoriilor vamale. Astfel, firma ar trebui sa solicite o incadrare tarifara a produsului respectiv.
Totodata, daca exista diferente cantitative la importul de bunuri, atunci ar putea interveni din nou probleme.
“Daca avem produse in minus, atunci platim taxe pentru produsele care lipsesc, insa daca am primit produse in plus si suntem supusi controlului vamal, atunci ni se poate reclama ca nu am platit taxele vamale pentru produsele in plus”, a declarat Emilian Duca.
Potrivit acestuia, solutia la aceasta problema este ca inainte de vamuire sa solicitam inspectia marfii si in cazul in care apar diferente sa solicitam partenerului o noua factura pe cantitatea corecta.