Specialistii ne spun ca aceste cunostinte academice deprinse la gradinita, desi au si ele rolul lor, nu sunt nici pe departe cel mai important capital cu care copilul trebuie sa se prezinte in prima zi de scoala. Pe primul loc ar trebui sa se regaseasca aptitudinile comportamentale, dar si capacitatea de a actiona pozitiv la interactiunea de grup.
Haideti sa vedem care sunt aptitudinile comportamentale pe care un copil trebuie sa le aiba inainte de inceperea scolii si care ne indica, de fapt, cat este de pregatit un copil pentru prima zi de scoala:
6 aptitudini pe care cei mici ar trebui sa le dezvolte inainte de inceperea scolii:
Aptitudinile comportamentale nu fac altceva decat sa puna baza aptitudinilor academice de mai tarziu. Ele contin aspecte precum atentie, cooperare, respect, capacitatea de autocontrol, alternarea de roluri si situatii, independenta in fapte, interactiunea si acomodarea cu oameni noi sau recunoasterea unei figuri de autoritate in afara parintilor si a rudelor apropiate, figura care poate transmite informatii si reguli, dar impune, totodata, respect si notiuni de bun simt ce pot fi extrapolate catre restul oamenilor din jur. Nu numai educatorii pot contribui la instalarea acestor aptitudini, ci si parintii, care pot exersa cu cei mici in timpul extra-gradinita mici activitati generatoare de experienta in acest domeniu. Iata cinci abilitati comportamentale la care parintii pot fi atenti!
1. Atentia
Vor exista destule momente la scoala in care va fi nevoie de putin mai multa atentie decat la gradinita. Ca cel mic sa nu se plicitiseasca din primele cateva zeci de secunde si sa devina nerabdator sa faca altceva, poti incerca sa-l obisnuiesti cu momentele de atentie prin episoade frecvente de lectura, in care ii citesti fara graba povestile lui preferate sau unele noi. Mai poti sa-l incluzi in practicarea unui hobby al tau, care necesita minutiozitate si la care cel mic este rugat sa si contribuie, ori sa exersezi mai des mersul la film sau la teatru, unde poate exercita pe o durata mai mare de timp concentrarea si atentia.
2. Alternarea de roluri si situatii
Se stie ca in colectivitate si mai ales la scoala cel mic trebuie sa alterneze diferite roluri, sa invete sa imparta din necesarul material pentru ore, in cazul unui proiect de grup, sau sa fie ba in lumina reflectoarelor, ba omul din umbra. Pentru a-l ajuta pe copil sa fie familiarizat cu acestea, poti sa-i inlesnesti contactul cu mai multi copii de varste apropiate, in preajma carora sa stai tu sau un alt parinte pentru a observa si coordona schimbul de obiecte intre acestia, interactiunea dintre ei, modul in care pot rezolva impreuna o sarcina data de adulti si capacitatea de a fi alternativ atat lider, cat si subordonat.
3. Recunoasterea unei figuri de autoritate
Desi aceasta abilitate poate parea usor ambigua si generatoare de controverse, ea se refera la modul in care cel mic se raporteaza nu numai la adultul care se afla pe post de cadru didactic, ci si la ceilalti adulti din cadrul institutiei de invatamant si cu care el va ajunge sa interactioneze de mai multe ori pe parcursul zilei. Acesti adulti sunt cei care ofera informatii, enunta si explica o serie de reguli interne si externe, cei care pot instala un set de valori si de notiuni clare de bun simt si respect, cei care anticipeaza anumite situatii in locul copilului, pe baza experientei lor. Pentru a reusi sa-l faci pe copil sa inteleaga aceasta notiune a figurii de autoritate, il poti integra intr-o sumedenie de actiuni interactive la care participa alti adulti, prieteni de familie si nu numai.
4. Autocontrolul
Aceasta este o abilitate destul de greu de obtinut, dar nu imposibila. Desi gradul de intelegere si maleabilitate a cadrelor didactice fata de aceasta aptitudine sunt crescute, nu strica sa exersezi acasa cu cel mic cateva jocuri prin care sa isi dea seama ca fiecare individ are nevoie de spatiul sau personal, care nu trebuie invadat, ca mainile si picioarele pot sa nu fie intotdeauna amuzante pentru colegi si ca reactiile mai mult decat spontane pot fi deranjante pentru cei din jur, la fel cum si reciproca este valabila. Iar partul si ragaitul repetate la infinit in public nu sunt chiar intotdeauna distractive pentru cei care asista la ele.
5. Interactiunea si acomodarea cu oameni noi
Dupa ce a reusit sa se acomodeze cu bine la gradinita, sa se ataseze de personalul de acolo si sa-si faca mai multi prieteni, copilul se vede pus in fata unui moment de cotitura: inceputul scolii. Din pacate, debutul ciclului primar rupe aceasta rutina placuta pentru copil si il pune in fata unor figuri noi, mai mult sau mai putin agreabile din punctul sau de vedere. Pentru a-l ajuta sa deprinda usor aceasta aptitudine comportamentala de a interactiona si de a se acomoda cu oameni noi, inscrie-l la anumite workshop-uri in functie de aria lui de interes, unde va avea ocazia sa exerseze partitura familiarizarii cu chipuri noi.
6. Independenta in fapte
Desi banala pentru adulti, independenta in fapte, care presupune realizarea de sarcini mici, dar precise, referitoare la propria persoana – imbracat/dezbracat singur, strangerea bagajului, mersul la baie, semnalarea catre invatator a unei actiuni deranjante – ar trebui deprinsa in mod uzual pana la varsta de 4 ani, asadar chiar din timpul gradinitei. Incearca sa-i acorzi mai mult credit celui mic si lasa-l sa fie independent, pentru ca sunt mari sanse ca intr-o clasa cu 30 de copii invatatoarea sa fie in anumite momente depasita de situatie si sa nu poata raspunda optim acestor doleante ale copiilor.
Sunt copiii vostri gata pentru prima zi de scoala?
Comentarii articol (0)