In forumul AvocatNet.ro, foarte multi cetateni se plang ca, din dispozitia primarilor, nu isi pot reinnoi cartile de identitate daca au restante la impozite si taxe locale sau amenzi neplatite. Mai exact, in situatiile semnalate de utilizatori (despre care puteti citi aici, aici, aici sau aici), solicitantii au fost obligati sa isi plateasca toate restantele la bugetele locale pentru a le fi eliberate chitantele care atestau plata taxelor necesare emiterii actelor de identitate.
Pentru a clarifica daca practica este una legala, AvocatNet.ro a facut o solicitare catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date (DEPABD) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, institutia care coordoneaza activitatea tuturor serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
Potrivit comisarului-sef de politie Gina Laura Cusa, reprezentantul DEPABD, conditionarea eliberarii chitantelor reprezentand contravalorii cartii de identitate si a taxei extrajudiciare de timbre de achitarea restantelor la impozitele si taxele locale contravine normelor legale.
“Prin urmare o astfel de practica ar conduce la incalcarea dreptului cetateanului de a intra in posesia actelor de identitate si, implicit, la imposibilitatea realizarii raporturilor juridice dintre solicitantul documentului de identitate si persoanele fizice sau juridice ori institutiile statului de drept”, a explicat Cusa, in raspunsul trimis AvocatNet.ro.
Cand trebuie solicitata o noua carte de identitate
Conform art. 19 alin. (1) din OUG nr. 97/2005, actul normativ care reglementeaza evidenta si actele de identitate ale cetatenilor romani, eliberarea unei noi carti de identitate se poate face in mai multe situatii:
- la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
- daca s-au modificat numele sau prenumele titularului, prenumele parintilor, data ori locul nasterii (exemple: schimbarea numelui/prenumelui pe cale administrativa; adoptie; constatarea unor greseli de scriere la intocmirea actului de stare civila; inregistrarea unei persoane in pozitia de "copil gasit" si identificarea ulterioara a actului de nastere intocmit initial, intre acestea existand neconcordanta la data nasterii; inregistrarea tardiva a nasterii unei persoane, cu inscrierea numai a anului de nastere s.a.);
- in cazul schimbarii domiciliului, a denumirii sau a rangului localitatilor si strazilor, al renumerotarii imobilelor sau rearondarii acestora, al infiintarii localitatilor sau strazilor;
- in cazul deteriorarii actului de identitate;
- in cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
- cand fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
- in cazul schimbarii sexului;
- in cazul anularii;
- in cazul atribuirii unui nou CNP;
- pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
Eliberarea unui act de identitate se face doar la cererea scrisa a solicitantului, care se semneaza in prezenta lucratorului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor si care trebuie insotita de mai multe documente obligatorii, care sa faca dovada numelui de familie si al prenumelui, a datei de nastere, a starii civile , a cetateniei romane, a adresei de domiciul si a celei de resedinta.
Astfel, cererea pentru elibererarea unui nou act de identitate trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente, in orginal si copie:
- Actul vechi de identitate,
- Certificatul de nastere,
- Certificatul de casatorie, daca este cazul,
- Hotararea de divort definitive si irevocabila, daca este cazul,
- Certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor,
- Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu si, daca este cazul, cel cu care se face dovada adresei de resedinta
In plus, solicitantii trebuie sa prezinte in original si chitanta care atesta plata taxelor necesare pentru eliberarea cartii de identitate de 7 lei, precum si documentul care arata ca s-a achitat si taxa extrajudiciara de timbre de 5 lei.
Comentarii articol (18)