Perioada in care o persoana lucreaza cu contract individual de munca reprezinta vechime in munca si, automat, stagiu de cotizare pentru pensie.
Pentru a putea beneficia de pensia pentru limita de varsta, fiecare persoana trebuie sa indeplineasca stagiul minim de cotizare precizat de lege. Iar pentru a beneficia de pensie inainte de a atinge varsta standard de pensionare (pensia anticipata sau pensia anticipata partiala), fiecare persoana trebuie sa indeplineasca stagiul complet de cotizare prevazut de lege.
Daca o persoana a fost angajata la un moment dat cu un contract individual de munca cu timp partial, stagiul de cotizare pentru pensie este calculat la fel ca in cazul unui contract individual de munca cu norma intreaga, dupa cum a precizat pentru AvocatNet.ro Raluca Dinica, Director Operational Smartree Romania.
“Indiferent de tipul de contract, cu norma intreaga sau partiala sau contract pe perioada determinata/nedeterminata, stagiul de cotizare la pensie este calculat in functie de perioada in care salariatul a avut incheiat un contract de munca”, a declarat Raluca Dinica.
Potrivit Legii nr. 263/2010, stagiul de cotizare este reprezentat de perioada de timp pentru care au fost datorate contributii de asigurari sociale pentru pensie. De asemenea, stagiu de cotizare este si perioada de timp pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale pentru pensie.
“In acelasi timp, Codul muncii prevede ca salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile”, a mai precizat Raluca Dinica.
De aceeasi parere este si Cornel Vasile, consilier juridic si consultant pe Forumul AvocatNet.ro. Intr-un subiect deschis recent pe forum, acesta a oferit informatii cu privire la calcularea stagiului de cotizare pentru pensie in cazul unui salariat angajat cu fractiune de norma: “Timpul partial al contractului de munca nu influenteaza stagiul de cotizare la sistemul public de pensii si nici concediul de odihna, acestea avand acelasi regim cu cel aplicabil contractului de munca cu timp integral”.
Confuziile pot aparea din cauza prevederilor legale referitoare la somaj, deoarece, in acest caz, stagiul de cotizare chiar este calculat diferit atunci cand vorbim de un contract de munca cu norma intreaga sau unul cu timp partial. Astfel, potrivit Legii nr. 76/2002, pentru persoanele angajate cu contract de munca cu timp partial, stagiul de cotizare este stabilit proportional cu timpul efectiv lucrat.
Cum si de unde se poate obtine adeverinta de vechime in munca?
De la 1 ianuarie 2011, nu se mai emit carti de munca, iar evidenta muncii se face doar electronic, cu ajutorul registrului general de evidenta a salariatilor. De la aceeasi data, vechimea in munca se dovedeste cu o adeverinta eliberata de angajator sau de Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM).
Actul privind vechimea in munca realizata este unul dintre cele necesare pentru solicitarea pensiei.
Potrivit Hotararii Guvernului nr. 500/2011, “angajatorul are obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, de a-l pastra in bune conditii la sediu, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora”.
Tot acest act normativ prevede ca dosarul personal al unui salariat include cel putin urmatoarele documente:
- actele necesare angajarii;
- contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- acte de studii/certificate de calificare;
- orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.
Angajatorul este obligat sa elibereze, la solicitarea scrisa a salariatului sau a fostului salariat:
- copii ale documentelor existente in dosarul personal;
- copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana salariatului/fostului salariat si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Aceste dispozitii le intaresc, practic, pe cele din Codul muncii, prin care se stabileste ca “la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”.
Nerespectarea de catre angajator a acestei obligatii reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 1000 de lei.
Documentele se elibereaza in copie certificata, pentru conformitate cu originalul, de catre reprezentantul legal al angajatorului sau de catre persoana care este imputernicita de angajator.
HG nr. 500/2011 mai prevede ca, in situatia in care, din motive obiective, angajatorul nu poate sa elibereze documentele solicitate, salariatul sau fostul salariat se poate adresa unui inspectorat teritorial de munca. Mai precis, solicitarea poate fi facuta la ITM-ul din raza caruia angajatorul isi desfasoara activitatea. In acest caz, pentru eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte elementele continute in registru, asa cum a fost intocmit si transmis de catre angajator, se plateste un tarif de 20 de lei/document.
La fel ca in cazul angajatorului, ITM-ul la care se face solicitarea trebuie sa elibereze documentul, in baza registrului electronic transmis de angajator, in cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Modelul adeverintei de vechime in munca pentru salariatii din mediul privat si cel pentru adeverinta de vechime in munca pentru functionarii publici pot fi descarcate din acest articol.