Procedura de rambursare a taxei pe valoarea adaugata aplicata pentru anul 2003, bazata pe rambursarea in urma controlului fiscal, a creat un blocaj al activitatii de control, concretizat, pe de o parte, in concentrarea resurselor de control pentru solutionarea acestor cereri, in detrimentul altor actiuni de control, iar pe de alta parte, in intarzieri in solutionarea cererilor (cca.60-70% din cererile de rambursare sunt solutionate in termenul legal), cu efect negativ asupra fluxurilor de numerar ale platitorilor.
Pentru solutionarea acestor probleme, a fost aprobat Ordinul ministrului finantelor publice nr.338/26.02.2003 privind metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare. Domnul Neculae Plaiasu, secretar de Stat, Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a aratat ca “noua metodologie are ca element de baza eliberarea segmentului de control fiscal si concentrarea activitatii de solutionare a rambursarilor de TVA intr-un segment de analiza de risc.
Ca urmare, cererile de rambursare a taxei pe valoarea adaugata depuse vor fi solutionate in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta contribuabilii, stabilit in urma unei analize care are ca scop evaluarea comportamentului fiscal al contribuabilului, precum si a riscului pe care il are administratia fiscala in cazul fiecarei rambursari.”
Astfel, in cazul contribuabililor cu risc fiscal scazut, rambursarea se face direct, fara aplicarea unor proceduri care sa-i implice pe acestia, iar in cazul contribuabililor cu risc fiscal mediu si ridicat, pe baza solicitarii unor informatii suplimentare sau in urma efectuarii unui control fiscal la sediul solicitantului.
Procedura, care se aplica incepand cu sumele negative aferente lunii ianuarie 2004, vine in sprijinul contribuabililor cu un comportament fiscal normal, prin rambusarea rapida a taxei pe valoarea adaugata solicitata, asigurand recuperarea, intr-un termen scurt, a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata de rambursare si reintroducerea acestora in circuitul economic.
Totodata, se evita controalele repetate, care pot afecta activitatea curenta a contribuabililor, mai ales in cazul acelor contribuabili care desfasoara activitati care se incadreaza, potrivit legislatiei TVA, in categoria celor scutite cu drept de deducere si care solicita regulat rambursare (de ex.-activitatea de export, de investitii).
“Aplicarea noii proceduri – a aratat in continuare domnul Neculae Plaiasu - va aduce beneficii si administratiei fiscale in sensul ca, activitatea de inspectie fiscala va putea sa-si concentreze eforturile pentru actiunile de prevenire si combatere a cazurilor grave de evaziune fiscala.
Se urmareste, totodata ca, la incadrarea contribuabililor in categoriile de risc fiscal, sa se realizeze un proces obiectiv, bazat pe datele detinute de administratia fiscala si care reflecta comportamentul fiscal al contribuabililor (date din declaratii fiscale, raportari contabile si bilanturi, acte de control, ritmicitatea declararii si platii obligatiilor fiscale, etc.), analiza acestor date urmand sa fie realizata automat, cu ajutorul calculatorului.”
Procedura cuprinde si un regim special de rambursare in cazul marilor
contribuabili, al platitorilor care realizeaza investitii ce se incadreaza in
prevederile Legii nr.332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu
impact semnificativ in economie si al platitorilor constituiti potrivit
Ordonantei Guvernului nr.16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat.
Astfel, marii contribuabili beneficiaza de rambursare cu control ulterior sau
cu control anticipat, in functie de rezultatele unei analize efectuate de
Directia Generala de Inspectie Fiscala din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
In cazul platitorilor care realizeaza investitii ce se incadreaza in
prevederile Legii nr.332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu
impact semnificativ in economie si al platitorilor constituiti potrivit
Ordonantei Guvernului nr.16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, primul decont cu sume negative cu optiune de rambursare depus
va fi supus controlului fiscal, rambursarea fiind acordata cu control
anticipat. Solicitarile ulterioare depuse de aceasta categorie de platitori,
pe durata derularii investitiei, respectiv a existentei parteneriatului, vor
fi solutionate cu control ulterior.
De asemenea, a fost avuta in vedere si simplificarea procedurii de
solicitare a rambursarii, prin eliminarea formularului de cerere de
rambursare si utilizarea decontului de taxa pe valoarea adaugata pentru
solicitarea rambursarii, prin bifarea unei casute speciale de pe decont.
Eficientizarea activitatii de administrare a taxei pe valoarea adaugata
constituie o preocupare majora a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
O masura importanta in acest sens, a fost adoptata prin aprobarea
Ordinului Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
nr.153/27.02.2004 privind constituirea grupului coordonatorilor teritoriali in
domeniul taxei pe valoarea adaugata. Domnul Neculae Plaiasu a
mentionat ca “acest grup al coordonatorilor teritoriali, format din 10
persoane cu atributii in domeniul administrarii taxei pe valoarea adaugata,
din cadrul unitatilor fiscale teritoriale, a actionat, pe parcursul anului
2003, ca o unitate de lucru constituita in vederea identificarii problemelor
practice cu care se confrunta organele fiscale in administrarea taxei pe
valoarea adaugata.
Grupul de coordonatori teritoriali, care va asigura legatura intre
nivelul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, responsabil cu
activitatea de administrare a taxei pe valoarea adaugata si organele locale
responsabile de aceeasi activitate, se va preocupa, in principal de
identificarea disfunctionalitatilor care apar in activitatea zilnica a
organelor fiscale si elaborarea de propuneri concrete de inlaturare a
acestora. Un alt obiectiv il constituie monitorizarea aplicarii si
interpretarii unitare a legislatiei TVA si a procedurilor de administrare in
cadrul directiilor judetene si administratiilor fiscale. Grupul de
coordonatori teritoriali va identifica si zonele semnificative de risc in
administrarea TVA.”
Infiintarea Grupului coordonatorilor teritoriali va avea un impact pozitiv
atat asupra activitatii de administrare a taxei pe valoarea adaugata
desfasurata de organele fiscale teritoriale, cat si asupra platitorilor, prin
asigurarea unui tratament unitar, corect si nediscriminatoriu si prin
calitatea serviciilor oferite, in principal, prin solutionarea, cat mai rapida
a solicitarilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata.
Comentarii articol (0)