Decizia CCR nr. 5/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 188 din 19 martie 2015 si prevede ca dispozitiile art. 271^2 alin. (1) si (2) din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii sunt neconstitutionale.
Conform art. 271^2 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, in cazul in care contestatia este respinsa de catre Consiliu sau de catre instanta de judecata, atunci cand contestatorul se adreseaza direct instantei, autoritatea contractanta are obligatia de a retine garantia de buna conduita de la momentul ramanerii definitive a deciziei Consiliului/hotararii instantei de judecata. Retinerea se aplica pentru loturile la care contestatia a fost respinsa. Aceste reguli se aplica si in cazul in care contestatorul renunta la contestatie/cerere/plangere.
CCR a constatat ca dispozitiile art. 271^2 alin. (1) si (2) din OUG nr. 34/2006, care prevad retinerea neconditionata a garantiei de buna conduita in cazul respingerii contestatiei/ cererii/plangerii, sunt neconstitutionale, intrucat este ingradit accesul liber la justitie — art. 21 alin. (1) din Constitutie prin descurajarea contestatorului de a formula o contestatie/ cerere/plangere, considerandu-se de plano ca orice respingere se converteste intr-o sanctiune pentru un comportament necorespunzator.
In acest context, Curtea a constatat ca prin retinerea neconditionata a acestei garantii de buna conduita este afectat si dreptul de proprietate privata prevazut de art. 44 din Constitutie, diminuarea patrimoniului autorilor contestatiilor/cererilor/plangerilor neputand fi consecinta directa a exercitarii unui drept sau libertati fundamentale, respectiv a unui drept procesual.
"Urmare a declararii drept neconstitutionale articolului mentionat, incepand cu momentul publicarii deciziei in Monitorul Oficial, autoritatile contractante nu mai dispun de dreptul de a retine respectiva garantia de buna conduita la momentul ramanerii definitive a hotararii de respingere a cererii operatorului economic contestator. Altfel spus, desi obligatia de constituire a garantiei de buna conduita subzista, Curtea Constitutionala a inlaturat dreptul autoritatii contractante de a retine automat garantia la momentul respingerii actiunii contestatorului nemultumit. Este rasturnata astfel prezumtia instituita de legiuitor potrivit careia formularea unei contestatii cauzeaza automat un prejudiciu autoritatii contractante", au declarat in ianuarie pentru Mediafax surse judiciare.
Autorul care a ridicat exceptia de neconstitutionalitate este societatea Passavant Roedinger GmbH, reprezentata de Tuca Zbarcea & Asociatii, cu o echipa formata din avocatii Ionut Serban (Partener) si Dan Cristea (Managing Associate).
Puteti citi in acest articol analiza detaliata a deciziei CCR.
Important! Potrivit Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare constatate ca fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei.
Garantia de buna conduita, un impediment pentru firmele care vor sa conteste atribuirile de contracte publice
Garantia de buna-conduita a fost introdusa prin OUG nr. 51/2014 si a intrat in vigoare la jumatatea anului trecut.
Mai multe voci din mediul juridic au contestat garantia de buna conduita, considerand ca masura reprezinta un obstacol in contestarea actelor nelegale ale autoritatilor contractante in cadrul procedurilor de achizitii publice.
"Simpla stabilire a acestei obligatii va creste in mod substantial cheltuielile ofertantilor/candidatilor, cheltuieli care se vor regasi probabil chiar in preturile ofertate de operatori in cadrul procedurilor de atribuire. Mai mult, sumele retinute in cazul respingerii contestatiilor/cererilor/plangerilor sunt enorme. Riscul ca unele firme sa intre in insolventa pe fondul retinerii unei garantii de buna conduita de pana la 100.000 EUR devine astfel real si iminent. Aceasta cu atat mai mult cu cat gradul de predictibilitate a rezultatului unei contestatii este aproape de zero: jurisprudenta in acest domeniu este extrem de contradictorie, spete identice fiind nu o data solutionate in mod diametral opus. Statul roman calca astfel in picioare principiul efectivitatii remediilor, consacrat prin Directivele de remedii nr.89/665/EEC si nr. 92/13/EEC", explicau, la inceputul lunii iulie a anului trecut, avocatii de la Vass Lawyers.
Conform reglementarilor, garantia de buna conduita trebuie constituita odata cu depunerea contestatiei, iar cuantumul ei este stabilit prin raportare la valoarea estimata a contractului ce urmeaza a fi atribuit.
Mai multe informatii despre aceasta garantie sunt disponibile aici.