Obligatia de a anunta transmiterea dreptului de proprietate asupra unui autoturism revine noului posesor al acestuia, conform unei clarificari facute, la solicitarea AvocatNet.ro, de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul MAI.
"Inmatricularea vehiculelor este continua de la admiterea in circulatie pana la scoaterea definitiva din circulatie a unui vehicul din categoria celor supuse acestei conditii, iar obligatia transcrierii transmiterii dreptului de proprietate este in sarcina noului proprietar", ne-a declarat Alina Dragomir, chestor de politie si director al DRPCIV.
Codul rutier prevede ca, la vanzarea unui autoturism, noul posesor al acestuia este obligat sa anunte transmiterea dreptului de proprietate in cel mult 30 de zile. In acest fel se pot modifica in baza de date informatiile referitoare la posesorul masinii si se poate emite un nou certificat de inmatriculare.
Concret, pentru a anunta schimbarea proprietarului masinii, trebuie depuse la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor urmatoarele documente prevazute in Ordinul MAI nr. 1501/2006:
- cererea noului proprietar;
- fisa de inmatriculare a vehiculului - semnata de fostul si noul proprietar si vizata de organele fiscale competente;
- cartea de identitate a vehiculului (original si copie);
- documentul care atesta dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului (original si copie);
- actul de identitate al solicitantului (original si copie);
- dovada efectuarii inspectiei tehnice periodice;
- copia asigurarii obligatorii RCA;
- dovada platii taxei de inmatriculare;
- certificatul de inmatriculare al fostului proprietar, in care acesta a inscris transmiterea dreptului de proprietate;
- placutele cu numarul de inmatriculare, daca noul proprietar are domiciliul/resedinta in alt judet decat fostul proprietar;
- dovada platii contravalorii certificatului de inmatriculare;
- dovada platii contravalorii placutelor cu numarul de inmatriculare (daca este cazul);
- certificatul de autenticitate al vehiculului;
- procura speciala (daca este cazul).
Totusi, fostul posesor poate notifica vanzarea autoturismului, dar, dupa cum a subliniat directorul DRPCIV, acest lucru nu este echivalent cu schimbarea proprietarului in evidentele autoritatilor.
"Mentionam ca proprietarul anterior al vehiculului instrainat se poate adresa Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor in a carei evidenta se afla inmatriculat vehiculul, pentru a solicita efectuarea mentiunilor de instrainare in Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate, prezentand in acest sens documente justificative (copia facturii/contractului de vanzare-cumparare si a dovezii de scoatere a autovehiculului de pe rolul fiscal). Precizam ca aceasta inscriere in baza de date nu este echivalenta cu o transcriere efectiva", a adaugat chestorul de politie Alina Dragomir.
Practic, pentru a scapa de amenzile pentru lipsa rovinietei primite dupa vanzarea autoturismului, singura varianta pe care o au la dispozitie soferii este sa solicite in instanta anularea proceselor-verbale, in 15 zile de la primirea acestora.
CNADNR a recomandat fostilor proprietari sa depuna notificari la autoritati
Pentru a evita sa primeasca amenzi pentru lipsa rovinietei, reprezentantii CNADNR au recomandat soferilor ca dupa vanzarea masinii sa depuna o notificare in acest sens la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor in a carui raza de competenta a fost inmatriculat autoturismul.
"Urmare a primirii mai multor sesizari din partea utilizatorilor retelei de drumuri nationale, care au semnalat faptul ca, desi au instrainat vehiculul, au primit procese-verbale de constatare a contraventiei pentru lipsa rovinietei valabile pentru vehiculul instrainat, CNADNR recomanda utilizatorilor ca, in urma instrainarii vehiculului, sa se adreseze Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in a carui raza de competenta a fost inmatriculat vehiculul, in vederea depunerii unei notificari cu privire la instrainarea vehiculului", puncta sursa citata intr-un comunicat de presa remis recent redactiei noastre.
Notificarea trebuie neaparat sa fie insotita de copii ale documentelor prin care se poate demonstra vanzarea masinii (contractul de vanzare-cumparare, certificatul de radiere fiscala).
In cazul in care soferii deja au primit amenda acasa, mai aratau reprezentantii CNADNR, acestia pot sa formuleze o contestatie, in termen de 15 zile de la primire, la judecatoria in raza careia domiciliaza, pentru a solicita anularea contraventiei.
"Precizam ca, in situatia in care a fost emis proces-verbal de constatare a contraventiei, utilizatorul poate formula o contestatie la procesul-verbal emis, in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia, la Judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are sediul firma utilizatorului, in vederea solicitarii de anulare a acestuia", era mentionat in comunicat.
Conform Ordonantei Guvernului nr. 15/2002, utilizatorii de autoturisme sunt obligati sa achite rovinieta pentru a putea sa foloseasca reteaua de drumuri nationale din Romania. Prin urmare, persoanele care circula cu autoturismele fara a avea rovinieta pot primi amenzi cuprinse intre 250 si 500 de lei.
Costul rovinietei difera in functie de perioada in care soferii circula pe reteaua de drumuri nationale a tarii. Astfel, in cazul autoturismelor, pot fi achizitionate roviniete de 3, 7, 13 sau 28 de euro, pentru perioade de 7, 30, 90 de zile sau 12 luni.
Comentarii articol (64)