Experienta ultimelor sase luni ne arata anumite tendinte noi in derularea inspectiilor fiscale, de care companiile trebuie sa tina cont pentru a evita amenzi, penalitati, dar si repercusiuni mai serioase, sustine Alex Milcev, Partener si Lider al departamentului de Asistenta fiscala si juridica, EY Romania, intr-un comunicat al companiei remis astazi redactiei.
Mai exact, organele fiscale se concentreaza cu predilectie pe doua directii: o data pe aspecte legate de servicii, dobanzi si redevente in tranzactiile intra-grup si, in al doilea rand, pe deductibilitatea cheltuielilor cu servicii, deci implicit si deductibilitatea TVA, a adaugat acesta.
De asemenea, specialistul sustine ca inspectorii se concentreaza tot mai mult pe analiza substantei economice a tranzactiilor, dar si pe tranzactiile cu contribuabili inactivi.
Mai mult decat atat, o alta tendinta din ce in ce mai evidenta este usurinta cu care inspectiile fiscale pot‚ in ultimul timp, transforma o speta fiscala intr-o speta penala, cu implicarea rapida a procuraturii, sau chiar a DNA, in cazul unor acuzatii mai grave, a subliniat Alex Milcev.
"Suspiciunile de evaziune fiscala se contureaza mult mai rapid decat pana acum si reprezinta o parghie pe care organele fiscale o folosesc pentru a pune presiune suplimentara pe companii. De aceea, recomandam tuturor companiilor sa fie vigilente, sa aiba o abordare preventiva continua la nivelul oricarui aspect fiscal si sa se pregateasca cu atentie pentru eventuale inspectii fiscale", a precizat specialistul EY.
Conform sursei citate, ANAF si-a trasat recent ca obiectiv optimizarea inspectiilor fiscale, astfel incat timpul de derulare si numarul lor sa scada. In acest sens, institutia planifica trecerea de algoritmul manual de selectie a contribuabililor vizati pentru inspectie, utilizat in prezent, la un algoritm informatizat.
Cum te pregatesti pentru o inspectie fiscala?
In situatia in care contribuabilii sunt supusi unei inspectii fiscale acestia trebuie sa se situeze intr-un raport de egalitate cu organele fiscale, a declarat Lucia-Raluca Nae, director financiar la compania Quintiles, in cadrul unei conferinte pe teme de fiscalitate organizata in martie anul trecut.
Mai mult, numarul angajatilor din firma care intra in contact cu inspectorii trebuie sa fie cat mai mic, pentru a evita in acest fel scurgeri de informatii care ar putea afecta firma, sustine sursa citata.
In plus, nu este recomandat ca firmele sa astepte discutia finala cu inspectorii pentru a clarifica diverse aspecte, pentru ca ar putea fi prea tarziu, ci ar trebuie sa existe un dialog pe tot parcursul inspectiei, este de parere aceeasi sursa.
Potrivit Codului de Procedura Fiscala, contribuabilii trebuie sa le asigure inspectorilor un spatiu adecvat unde sa-si poata desfasura activitatea si sa pastreze in siguranta documentele, iar inspectia se poate desfasura doar in timpul orelor de munca.
In plus, pe durata inspectiei, contribuabilii sunt obligati sa colaboreze cu inspectorii fiscali, dar au si dreptul de a fi informati de catre echipa de control despre cum decurge aceasta. De asemenea, cei verificati au dreptul sa se impotriveasca reverificarii unei perioade care a facut deja obiectul unei inspectii fiscale. Reverificarea se face doar prin decizia conducatorului autoritatii fiscale, in situatia cand apar elemente noi ce nu au fost cunoscute primei echipei de inspectie.
Gabriel Sincu, Executive Director al Tax Advisory Services EY Romania, a precizat intr-un articol publicat in 2013 pe blog-ul sau ca, in functie de solicitarile inspectorului, contribuabilul poate solicita o pauza in care sa se consulte cu avocatul sau contabilul.
Pe durata inspectiei, inspectorii pot cere lamuriri si explicatii scrise, daca sunt nemultumiti de primele informatii primite. Pentru explicatii, contribuabilul primeste o lista cu intrebari punctuale la care trebuie sa se raspunda intr-o perioada de timp care va fi agreata de comun acord.
Gabriel Sincu le recomanda contribuabililor:
- sa nu se grabeasca sa raspunda si sa nu scrie mai mult decat este necesar;
- sa foloseasca un limbaj clar, concis si la obiect, fara a face referinta la elemente care nu au legatura cu subiectul;
- inainte sa inmaneze echipei de inspectie raspunsurile, sa le confirme continutul cu avocatul sau consultantul fiscal, deoarece o exprimare nefericita poate genera mari complicatii.
In plus, contribuabilul trebuie sa verifice daca inspectorul detine:
- legitimatia de verificare fiscala, care atesta imputernicirea speciala a titularului in fata contribuabilului; aceasta este nominala, netransmisibila si trebuie semnata de presedintele ANAF;
- ordin de serviciu semnat de conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala, fara de care legitimatia nu este valabila.
Atentie! Legitimatiile utilizate de functionarii ANAF la inspectiile fiscale au fost schimbate in 2014 de autoritatea fiscala. Puteti consulta noile modele AICI.
Ce documente verifica Fiscul?
Specialistii de la TPS au precizat, intr-un articol mai vechi publicat de AvocatNet.ro, ca pentru a-si gasi tintele de inspectat, inspectorul fiscal face o analiza de risc, pe care o actualizeaza in permanenta, iar pentru contribuabili, riscul fiscal este posibilitatea ca organele de control sa stabileasca obligatii fiscale suplimentare de plata. Astfel, factorii de risc pe care ii poate lua in calcul Fiscul sunt:
- tot ce iese din comportamentul normal, raportat la performantele companiei/industriei; de exemplu: inregistrezi pierderi mai multi ani consecutiv/fluctuatii de profit/necorelarea intre rezultatele financiare si taxele platite;
- tranzactii cu parti afiliate rezidente sau nerezidente;
- tranzactii cu societati aflate in paradisuri fiscale;
- contracte de servicii si de licentiere pentru care se platesc sume semnificative;
- structuri de remunerare/beneficii acordate personalului;
- evenimente speciale: dezinvestitii, achizitii, fuziuni, schimbari ale modelului de afaceri,
- externalizarea unor departamente, etc.
Totodata, documentele pe care trebuie sa le pregatiti pentru o inspectie fiscala sunt urmatoarele:
- Registrul de Evidenta Fiscala, daca platiti impozit pe profit;
- Documente justificative pentru serviciile primite de catre societate;
- Documente pentru cheltuielile efectuate in scopul promovarii vanzarilor (politica comerciala, politica campaniei promotionale, decizii interne);
- Documente aferente urmatoarelor situatii:
- lipsuri de la inventar (decizii interne, note contabile, etc.);
- pierderi tehnologice (decizii interne, decizii ale organelor abilitate pentru stabilirea normelor de consum, detalii tehnice ale utilajelor, etc.);
- casarea mijloacelor fixe (decizii interne, note contabile, etc.);
- reduceri comerciale si discounturi (politicile aplicate, contracte, etc.);
- sponsorizari (politici interne privind activitatea de sponsorizare).
- Certificatele de rezidenta fiscala ale beneficiarilor de venituri (sa fie conforme cu cerintele legislatiei nationale);
- Documente justificative pentru cheltuielile estimate inregistrate in perioadele fiscale verificate (contracte, ordine de cumparare);
- Documentele care au legatura cu amortizarea mijloacelor fixe (Registrul mijloacelor fixe, procese verbale de punere in functiune);
- Dosarul preturilor de transfer;
- Documente ce justifica dreptul de deducere;
- Documente ce atesta scutirea de TVA;
- Corelatii intre balante, jurnale de TVA si declaratii de TVA;
- Documentul care atesta plata TVA catre bugetul de stat;
- Documente din care sa rezulte calitatea beneficiarilor in cazul serviciilor intracomunitare, sediul activitatii/sedii fixe ale beneficiarilor serviciilor.
Specialistii TPS au mai spus la acea data ca legea nu da nicio indicatie despre cate documente sunt necesare si suficiente pentru a sustine daca o cheltuiala are sens din punct de vedere al afacerii respective, respectiv nu este artificiala si, in consecinta, este deductibila. Practica arata ca doar acolo unde exista explicatii pertinente, insotite de rapoarte si documente justificative, precum si transparenta privind determinarea onorariilor serviciilor, autoritatile fiscale accepta deductibilitatea cheltuielilor.
In plus, contribuabilii trebuie sa fie atenti la locul prestarii serviciilor din documente si la costurile declarate de actionari.
Conform consultantilor de la TPS, in avizul inspectiei se precizeaza urmatoarele informatii:
- Forma de inspectie fiscala, partiala sau generala;
- Perioada verificata pentru fiecare impozit/contributie;
- Locul desfasurarii inspectiei fiscale, la sediul contribuabilului/organului fiscal/alt sediu ales de comun acord;
- Metoda de control, prin sondaj/electronic;
- Posibilitatea de a solicita amanarea datei inceperii controlului.
Amanarea inspectiei se solicita doar o singura data si se aproba sau se solicita de catre organul fiscal prin decizie.