Avand in vedere dispozitiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele ale art. 177 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul art. 9 alin. (4) si al art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - Agentia Nationala de Administrare Fiscala va elabora o lista a practicienilor in insolventa agreati, pe zone geografice aferente regiunilor fiscale, astfel cum sunt organizate potrivit Hotararii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
a) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Iasi, care cuprinde judetele Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui;
b) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati, care cuprinde judetele Braila, Buzau, Constanta, Galati, Vrancea, Tulcea;
c) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Ploiesti, care cuprinde judetele Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova, Teleorman;
d) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiova, care cuprinde judetele Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Valcea;
e) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Timisoara, care cuprinde judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis;
f) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Cluj-Napoca, care cuprinde judetele Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Salaj, Satu Mare, Maramures;
g) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, care cuprinde judetele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu;
h) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, care cuprinde municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.
Art. 2. - In intelesul prezentului ordin, termenii de mai jos au urmatoarele specificatii:
a) Comisia de agreare si selectie - comisia constituita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru intocmirea Listei practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si pentru selectia practicienilor in insolventa inscrisi in Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in vederea sustinerii si desemnarii acestora in procedurile de insolventa deschise pentru contribuabilii pe care ii administreaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si pentru ceilalti contribuabili pe care ii administreaza unitatile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cand acestea au calitate de creditori pentru obligatii fiscale mai mari de 20.000.000 lei;
b) comisiile de selectie - comisiile constituite prin decizie a conducatorului directiei generale regionale a finantelor publice la nivelul unitatilor teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru selectia practicienilor in insolventa inscrisi in Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in vederea sustinerii desemnarii acestora in procedurile de insolventa deschise pentru contribuabilii pe care ii administreaza, cand au calitate de creditori pentru obligatii fiscale mai mici de 20.000.000 lei inclusiv.
Art. 3. - Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala se publica pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, fiind actualizata ori de cate ori Comisia de agreare si selectie a practicienilor in insolventa efectueaza proceduri de selectie in vederea agrearii sau constata ca a intervenit o situatie care impune eliminarea practicienilor in insolventa din lista sau ori de cate ori este necesar.
Art. 4. -
(1) Procedurile de selectie a practicienilor in insolventa inscrisi in Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in scopul sustinerii desemnarii acestora in procedurile de insolventa deschise pentru contribuabilii administrati de Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau, dupa caz, de unitatile sale teritoriale, se realizeaza de catre Comisia de agreare si selectie constituita la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau, dupa caz, de comisiile de selectie a practicienilor in insolventa constituite la nivelul unitatilor teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, denumite in continuare comisii de selectie/comisii competente/comisie competenta
(2) La nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se constituie Comisia de agreare si selectie a practicienilor in insolventa, in vederea organizarii procedurilor de agreare a practicienilor in insolventa, precum si in vederea selectiei practicienilor in insolventa inscrisi in Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru sustinerea desemnarii acestora in procedurile de insolventa deschise pentru contribuabilii pe care ii administreaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si pentru ceilalti contribuabili pe care ii administreaza unitatile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cand acestea au calitate de creditori pentru obligatii fiscale mai mari de 20.000.000 lei. Comisia se constituie prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, avand urmatoarea componenta:
- presedinte - directorul general al Directiei generale juridice;
- membru titular, directorul general al Directiei generale de reglementare a colectarii creantelor bugetare;
- membru titular, directorul general al Directiei generale de informatii fiscale, iar secretariatul este asigurat de un reprezentant al Directiei generale juridice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Membrii supleanti vor fi inlocuitorii de drept sau functionarii publici din cadrul directiilor de care apartin, desemnati in mod expres de membrul titular care absenteaza
(3) La nivelul unitatilor teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se constituie comisii de selectie in vederea selectiei practicienilor in insolventa inscrisi in Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru sustinerea desemnarii acestora in procedurile de insolventa deschise pentru contribuabilii pe care ii administreaza, astfel:
a) prin decizie a conducatorului directiei generale regionale a finantelor publice, la nivelul acesteia, se constituie comisia de selectie a practicienilor in insolventa, cand organul fiscal are calitatea de creditor pentru obligatii fiscale mai mari sau egale cu 10.000.000 lei si pana la 20.000.000 lei inclusiv. Comisia va fi constituita din:
- directorul executiv - colectare - presedinte;
- directorul executiv - inspectie fiscala - membru titular;
- seful serviciului/biroului juridic - membru titular, iar secretariatul va fi asigurat de un reprezentant al biroului/compartimentului procedura insolventei si lichidari sau de un reprezentant al serviciului/biroului juridic. Membrii supleanti sunt inlocuitorii de drept ori alte persoane desemnate in acest sens;
b) prin decizie a conducatorului directiei generale regionale a finantelor publice, la nivelul fiecarei administratii a finantelor publice judetene din cadrul regiunii, se constituie comisia de selectie a practicienilor in insolventa, cand organul fiscal are calitatea de creditor pentru obligatii fiscale mai mici de 10.000.000 lei. Comisia va fi constituita din:
- seful de administratie adjunct - colectare - presedinte;
- seful de administratie adjunct - inspectie fiscala - membru titular;
- seful serviciului/biroului juridic - membru titular, iar secretariatul este asigurat de reprezentantul compartimentului procedura insolventei si lichidari sau de un reprezentant al serviciului/biroului juridic. Membrii supleanti sunt inlocuitorii de drept ori alte persoane desemnate in acest sens;
c) prin exceptie de la lit. a) si b), la nivelul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti se constituie comisia de selectie a practicienilor in insolventa, cand organul fiscal are calitatea de creditor pentru obligatii fiscale pana la 20.000.000 lei inclusiv. Comisia va fi constituita din:
- directorul executiv - juridic - presedinte;
- directorul executiv - colectare - membru titular;
- directorul executiv - inspectie fiscala - membru titular, iar secretariatul va fi asigurat de un reprezentant al compartimentului procedura insolventei si lichidari sau de un reprezentant al serviciului/biroului juridic. Membrii supleanti sunt inlocuitorii de drept ori alte persoane desemnate in acest sens.
CAPITOLUL II Selectia practicienilor in insolventa in vederea agrearii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Art. 5. -
(1) In vederea agrearii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, practicienii in insolventa se selecteaza de catre Comisia de agreare si selectie a practicienilor in insolventa, desemnata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
(2) Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala se aproba si se actualizeaza prin decizie a Comisiei de agreare si selectie
(3) Comisia de agreare si selectie constituita la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ia masuri in vederea actualizarii Listei practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, publicarii pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si transmiterii acesteia catre organele fiscale.
Art. 6. -
(1) Selectia practicienilor in insolventa in vederea agrearii si completarii Listei practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala se organizeaza semestrial
(2) Procedura de selectie a practicienilor in insolventa in vederea agrearii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala incepe prin publicarea unui anunt intr-un cotidian de circulatie nationala si pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform modelului din anexa nr. 1
(3) Termenul de depunere a ofertelor expira la data mentionata in anuntul publicat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala
(4) Termenul de deschidere a ofertelor depuse in vederea agrearii va fi cel stabilit de catre comisie in anuntul publicat.
Art. 7. -
(1) Pentru participarea la selectia organizata pentru completarea Listei practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in termenul indicat in anuntul prevazut la art. 6, ofertantii trebuie sa depuna urmatoarele documente:
a) o scrisoare de intentie prin care isi manifesta interesul de a participa la selectia in vederea inscrierii in Lista practicienilor in insolventa agreati de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu precizarea regiunilor pentru care isi depun oferta - va fi completat formularul cuprins in anexa nr. 2.
b) un act justificativ eliberat de Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR) din care sa rezulte ca forma de exercitare a profesiei de practician in insolventa este inscrisa in evidentele UNPIR, precum si faptul ca asociatul coordonator sau asociatii coordonatori ai acesteia nu au fost supusi niciunei sanctiuni disciplinare in ultimii 3 ani anteriori declansarii procedurii de selectie;
c) certificatul de atestare fiscala pentru ofertant, eliberat de organul fiscal competent, din care sa rezulte ca acesta nu are obligatii fiscale restante la data depunerii ofertei;
d) o copie certificata de pe polita de asigurare de raspundere profesionala a ofertantului, in vigoare la data depunerii ofertei;
e) situatia societatilor in insolventa, reorganizare sau lichidare din portofoliul ofertantului, care au fost instrumentate in ultimii 5 ani - anexa nr. 3a; situatia societatilor comerciale pentru care a fost finalizata procedura, intocmita potrivit anexei nr. 3b;
f) o declaratie pe propria raspundere in ceea ce priveste numarul de personal calificat si de specialitate afectat procedurii, inclusiv practicieni in insolventa compatibili; declaratia va fi insotita de cate o prezentare a fiecarei persoane si dovada ca exista un raport juridic cu ofertantul, pentru fiecare persoana in parte;
g) o declaratie pe propria raspundere privind dotarea practicianului cu:
- computer;
- abonament la Buletinul insolventei (acces pe pagina de internet sau in format hartie) - se anexeaza o copie de pe actul justificativ;
- pagina de internet proprie functionala - se anexeaza un extras de pe pagina proprie de internet;
- acces la internet;
- adresa de e-mail;
- imprimanta;
- telefon mobil;
- telefon fix;
- fax, completata conform anexei nr. 4.
h) cazierul fiscal al ofertantului, eliberat de organul fiscal competent, din care sa rezulte ca nu exista fapte inscrise in cazier
(2) Practicienii in insolventa agreati de Agentia Nationala de Administrare Fiscala care doresc extinderea agrearii si pentru alte regiuni decat cele pentru care au optat initial pot depune documentatia prevazuta la alin. (1) in cadrul procedurii de selectie care se organizeaza semestrial
(3) Documentatia va fi depusa in original sau conform cu originalul, opisata, indosariata in dosar cu sina, in plic sigilat, toate paginile fiind numerotate, semnate si stampilate. Participantul va mentiona obligatoriu pe plic numele/denumirea, precum si adresa/sediul social, cu mentiunea „a nu se deschide - pentru Comisia de selectie a practicienilor in insolventa - agreare”.
Art. 8. -
(1) Oferta va fi descalificata in situatia in care in documentatie nu este prezentat unul dintre documentele prevazute la art. 7 alin. (1)
(2) Oferta va fi respinsa ca fiind tardiv depusa in situatia in care nu este respectat termenul indicat in anuntul prevazut la art. 6.
Art. 9. -
(1) Criteriile care vor fi avute in vedere de catre Comisia de agreare si selectie la intocmirea Listei practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele:
a) numarul de societati in insolventa, reorganizare sau lichidare din portofoliul ofertantului;
b) declaratia pe propria raspundere in ceea ce priveste numarul de personal calificat si de specialitate afectat procedurii, inclusiv practicieni in insolventa compatibili; declaratia va fi insotita de cate o prezentare a fiecarei persoane si de dovada ca exista un raport juridic cu ofertantul, pentru fiecare persoana in parte;
c) dotarea practicianului cu:
- computer;
- abonament la Buletinul insolventei (acces pe pagina de internet sau in format hartie);
- pagina de internet proprie functionala;
- acces la internet;
- adresa de e-mail;
- imprimanta;
- telefon mobil;
- telefon fix;
- fax;
d) gradul de acoperire a masei credale pentru toate cazurile din portofoliu;
e) gradul de stingere a creantelor fiscale cuprinse in masa credala pentru toate cazurile din portofoliu;
f) numarul de cazuri in care au fost aduse sume la masa credala ca urmare a anularii actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna drepturilor creditorilor, precum si a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operatiuni comerciale incheiate de debitor si a constituirii unor garantii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
g) procentul actiunilor de atragere a raspunderii organelor de conducere, admise irevocabil, raportat la numarul de dosare din portofoliu
(2) Punctajele pentru criteriile prevazute la alin. (1) sunt cele cuprinse in anexa nr. 5
(3) Comisia de agreare si selectie poate solicita orice informatii suplimentare pe care le considera relevante in legatura cu criteriile care urmeaza a fi avute in vedere la acordarea punctajului. In masura in care nu sunt comunicate in timpul stabilit, Comisia de agreare si selectie poate sa nu puncteze criteriul respectiv.
Art. 10. -
(1) Comisia de agreare si selectie se va intruni si va deschide ofertele la data prevazuta in anunt, in prezenta tuturor membrilor. Ofertele care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 8 sunt descalificate sau respinse ca tardive de catre comisie
(2) Comisia de agreare si selectie va analiza fiecare oferta in parte si o va puncta, in functie de criteriile si punctajele stabilite prin prezentul ordin
(3) Comisia de agreare si selectie declara respinse ofertele care nu au intrunit un punctaj minim de 50 de puncte
(4) Rezultatul selectiei va fi afisat pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si va fi consemnat intr-un proces-verbal, ca urmare a finalizarii dezbaterilor Comisiei de agreare si selectie
(5) Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala va fi publicata pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si va fi comunicata directiilor generale regionale ale finantelor publice, prin intermediul Directiei generale juridice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Art. 11. -
(1) La data suspendarii calitatii de practician potrivit art. 74 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, acesta va fi suspendat de drept din Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala pe perioada aplicarii sanctiunii
(2) La data excluderii definitive din UNPIR, insotite de pierderea calitatii de practician in insolventa, potrivit art. 74 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 86/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, practicianul sanctionat va fi eliminat din Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala
(3) Anularea sanctiunii in conditiile legii duce la restabilirea situatiei anterioare.
Art. 12. -
(1) Comisia de agreare si selectie va actualiza Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul eliminarii practicienilor in insolventa agreati care nu mai indeplinesc conditiile de la data agrearii, sunt sanctionati administrativ conform art. 11 alin. (2), au o colaborare defectuoasa cu organele fiscale ori in alte cazuri
(2) Colaborarea defectuoasa cu organele fiscale consta in masurile luate de practician, infirmate definitiv de instanta competenta si care au dus la defavorizarea/prejudicierea organului fiscal in cadrul derularii unei proceduri de insolventa. Astfel de masuri vor fi aduse la cunostinta Comisiei de agreare si selectie intr-un termen de maximum 30 de zile de la data ramanerii definitiva a solutiei instantei competente, printr-un referat intocmit la nivelul structurii juridice care instrumenteaza cauza, indicandu-se in mod expres motivele care sustin o astfel de masura
(3) Comisia de agreare si selectie constituita la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va analiza sesizarile organelor fiscale prejudiciate, precum si orice alte sesizari care contin motive de natura a conduce la eliminarea acestora din Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si se va pronunta prin decizie motivata asupra masurii de eliminare.
Art. 13. - Practicienii in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala care, dupa data agrearii, isi schimba denumirea si/sau forma de organizare, vor comunica modificarile Comisiei de agreare si selectie in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea, sub sanctiunea eliminarii din Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
CAPITOLUL III Selectia practicienilor in insolventa inscrisi in Lista
practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala pentru sustinerea desemnarii acestora in procedurile de insolventa deschise pentru contribuabilii pe care ii administreaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale teritoriale
Art. 14. -
(1) Procedura de selectie a practicienilor in insolventa prevazuta de prezentul capitol urmeaza a fi aplicata de Comisia de agreare si selectie constituita la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si de comisiile de selectie a practicienilor in insolventa constituite la nivelul unitatilor teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
(2) Pentru contribuabilii care au obligatii fiscale administrate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, precum si pentru contribuabilii care au obligatii fiscale administrate de catre unitatile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cuantum mai mare 20.000.000 lei, selectia practicienilor care urmeaza a fi propusi judecatorului-sindic de catre organul fiscal se efectueaza de catre Comisia de agreare si selectie constituita in conditiile prevazute de art. 4 alin. (2)
(3) Pentru contribuabilii care au obligatii fiscale administrate de catre unitatile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cuantum mai mare sau egal cu 10.000.000 lei si pana la 20.000.000 lei inclusiv, selectia practicienilor care urmeaza a fi propusi judecatorului-sindic de catre organul fiscal se efectueaza de catre comisiile de selectie constituite in conditiile prevazute de art. 4 alin. (3) lit. a)
(4) Pentru contribuabilii care au obligatii fiscale administrate de catre unitatile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cuantum pana la 10.000.000 lei, selectia practicienilor care urmeaza a fi propusi judecatorului-sindic de catre organul fiscal se efectueaza de catre comisiile de selectie constituite in conditiile prevazute de art. 4 alin. (3) lit. b)
(5) Pentru contribuabilii care au obligatii fiscale administrate de Directia Generala a Finantelor Publice Bucuresti, in cuantum de pana la 20.000.000 lei inclusiv, selectia practicienilor care urmeaza a fi propusi judecatorului-sindic de catre organul fiscal se efectueaza de catre comisia de selectie constituita in conditiile prevazute de art. 4 alin. (3) lit. c).
Art. 15. -
(1) Ori de cate ori se pune problema propunerii sau a sustinerii/desemnarii unui administrator sau a unui lichidator judiciar de catre organele fiscale, Comisia de agreare si selectie sau, dupa caz, comisia de selectie va efectua selectia pentru desemnarea practicianului in insolventa, la solicitarea scrisa a organului care are calitatea de creditor fiscal
(2) Pentru realizarea selectiei, comisia competenta va publica pe pagina de internet a organului fiscal teritorial si intr-un cotidian de circulatie nationala o invitatie de participare conform anexei nr. 6.
Art. 16. -
(1) Pentru participarea la selectia organizata in conformitate cu prevederile art. 14, practicienii in insolventa agreati de Agentia Nationala de Administrare Fiscala trebuie sa depuna o oferta care va contine onorariul lunar, in suma fixa, si onorariul de succes, sub forma procentuala, solicitate de practician, potrivit anexei nr. 7, si va fi insotita de urmatoarele documente:
a) o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca ofertantul nu se afla in situatia de incompatibilitate sau conflict de interese cu debitorul la care urmeaza sa fie numit;
b) o declaratie pe propria raspundere privind numarul de personal calificat si de specialitate care va fi alocat pentru realizarea activitatilor legate de procedura insolventei la respectiva societate; declaratia va fi insotita de cate o prezentare a fiecarei persoane si de dovada ca are incheiat un contract de munca, de colaborare sau ca exista un raport juridic cu ofertantul, pentru fiecare persoana in parte;
c) un act justificativ eliberat de UNPIR din care sa rezulte ca forma de exercitare a profesiei de practician in insolventa este inscrisa in evidentele UNPIR, precum si faptul ca asociatul coordonator sau asociatii coordonatori ai acesteia nu au fost supusi niciunei sanctiuni disciplinare in ultimii 3 ani anteriori declansarii procedurii de selectie;
d) o copie certificata de pe polita de asigurare de raspundere profesionala a ofertantului, valabila pe o perioada de cel putin 2 ani;
e) cazier judiciar, cazier fiscal si certificat de atestare fiscala;
f) modalitatea propusa in vederea recuperarii creantei fiscale si tratamentul acesteia in cadrul procedurii de insolventa
(2) Documentatia va fi depusa in original la sediul unitatii fiscale unde se desfasoara selectia, in plic inchis, toate paginile fiind numerotate, semnate si stampilate
(3) Ofertele depuse vor fi descalificate daca nu contin ori nu indeplinesc urmatoarele conditii:
a) practicienii in insolventa nu sunt agreati pentru regiunea in care debitoarea isi are sediul social;
b) ofertele nu sunt depuse in plic inchis si sigilat prin aplicarea stampilei ofertantului;
c) ofertele nu contin o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca ofertantul nu se afla in situatie de incompatibilitate sau conflict de interese cu debitorul la care urmeaza sa fie numit;
d) ofertele nu contin o declaratie pe propria raspundere privind numarul de personal calificat si de specialitate care va fi alocat pentru realizarea activitatilor legate de procedura insolventei la respectiva societate;
e) ofertele nu contin copie certificata de pe polita de asigurare de raspundere profesionala a ofertantului, valabila pe o perioada de cel putin 2 ani;
f) ofertele contin documente nesemnate si nestampilate;
g) asociatul/asociatii coordonator/coordonatori are/au fapte inscrise in cazierul fiscal sau judiciar;
h) certificatul de atestare fiscala are inscrise sume datorate bugetului de stat.
Art. 17. -
(1) Comisia de selectie va analiza ofertele depuse de practicienii care urmeaza a fi propusi judecatorului-sindic de catre organele fiscale, avand in vedere urmatoarele criterii:
a) onorariul lunar solicitat de practician;
b) onorariul de succes aplicat sumelor recuperate la masa credala, solicitat de practician;
c) declaratia pe propria raspundere privind numarul de personal calificat si de specialitate care va fi alocat pentru realizarea activitatilor legate de procedura insolventei la respectiva societate; declaratia va fi insotita de cate o prezentare a fiecarei persoane si dovada ca are incheiat un contract de munca, de colaborare sau ca exista un raport juridic cu ofertantul, pentru fiecare persoana in parte;
d) gradul de stingere a creantelor fiscale, rezultat din situatiile transmise trimestrial de catre organele fiscale din zona in care debitoarea isi are sediul social si prezentat de catre Directia generala juridica din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in cadrul intrunirii comisiei de selectie;
e) colaborarea cu organele fiscale, pe regiuni, rezultata din situatia transmisa de regiunile fiscale si prezentata de catre Directia generala juridica din Agentia Nationala de Administrare Fiscala in cadrul intrunirii comisiei de selectie;
f) modalitatea propusa in vederea recuperarii creantei fiscale si tratamentul acesteia in cadrul procedurii de insolventa
(2) Punctajele pentru criteriile prevazute la alin. (1) sunt cele cuprinse in anexa nr. 8.
Art. 18. -
(1) La stabilirea nivelului onorariului vor fi avute in vedere prevederile art. 38 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 86/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Onorariul propus prin oferta depusa va respecta conditiile pretului prevazute de art. 1.660 si urmatoarele din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare. Orice oferta care nu respecta aceste conditii va fi descalificata. Sunt considerate astfel de oferte cele cu onorariul lunar si/sau onorariul de succes cu valoare 0 (zero), precum si cele vadit disproportionate raportat la societatile debitoare fata de care se doreste selectarea in vederea sustinerii in calitatea de administrator/lichidator judiciar.
Art. 19. -
(1) Comisia competenta se va intruni si va puncta ofertele, declarand castigatoare oferta care obtine cel mai mare punctaj
(2) In cazul in care exista 2 ofertanti cu acelasi punctaj, va fi desemnat ofertantul care are gradul de stingere a creantelor fiscale cuprinse in masa credala cel mai mare, in conditiile art. 17 alin. (1) lit. d), iar in cazul in care si acesta este identic, va fi desemnat ofertantul care a solicitat onorariul procentual mai mic
(3) In situatia in care nu se depune nicio oferta, organul fiscal va desemna un practician cu care a avut o colaborare buna, din Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala pentru zona respectiva. In aceasta situatie, onorariul va fi stabilit in conditiile art. 57 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu respectarea principiilor de la art. 18
(4) In cazul in care, in cursul procedurii insolventei, practicianul declarat castigator renunta la mandatul acordat ori este inlocuit pentru motive temeinice de judecatorul-sindic, organul fiscal poate sustine practicianul care a avut cea de-a doua oferta cea mai avantajoasa in cadrul selectiei respective. In aceasta situatie, prevederile referitoare la ofertantii cu acelasi punctaj se aplica in mod corespunzator.
Art. 20. -
(1) Rezultatele selectiei vor fi comunicate practicienilor in insolventa care au depus ofertele, prin afisarea pe site, si organului fiscal care a solicitat efectuarea selectiei, prin intermediul secretariatului comisiei de selectie, conform competentelor stabilite prin prezentul ordin
(2) La finalizarea selectiei, daca organul fiscal cunoaste procentul creantei fiscale din totalul creantelor inscrise la masa credala pentru debitorul fata de care a fost efectuata selectia, va instiinta practicianul in insolventa, concomitent cu rezultatul selectiei, prin intermediul secretariatului comisiei de selectie, despre acest fapt, precum si daca sunt indeplinite conditiile stipulate de prevederile art. 57 din Legea nr. 85/2014 pentru a se decide numirea in cadrul dosarului de instanta
(3) In cazul in care comisia competenta nu poate finaliza procedura de selectie, din motive temeinic justificate, pana la data adunarii creditorilor care are pe ordinea de zi confirmarea practicianului in insolventa, organul fiscal il poate sustine pe cel desemnat de instanta de judecata, cu conditia ca acesta sa fie inscris pe Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu onorariul fix dispus de instanta si cu un onorariu procentual care nu poate depasi 5% din sumele recuperate.
Art. 21. -
(1) Organele fiscale care au calitatea de creditori fiscali in dosarele care au ca obiect procedura insolventei vor propune judecatorului-sindic si vor vota desemnarea administratorului judiciar sau a lichidatorului judiciar, dupa caz, numai dintre cei inscrisi pe Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala
(2) Organele fiscale care au calitatea de creditori fiscali in dosarele care au ca obiect procedura insolventei vor propune judecatorului-sindic desemnarea administratorului sau a lichidatorului judiciar selectat de catre comisia competenta din Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala
(3) In situatia in care propunerile de desemnare a administratorului sau a lichidatorului judiciar se formuleaza de catre un alt creditor decat creditorul fiscal sau de debitor, iar organele fiscale care au calitatea de creditori detin un procent mai mic de 50% din masa credala, chiar si in situatia in care procedura de selectie a fost demarata si nefinalizata, acestea pot fi de acord cu propunerea formulata numai in masura in care practicianul se afla inscris in Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (4). In aceasta situatie, organul fiscal va sesiza comisia competenta despre acest fapt, in termen de maximum 3 zile de la luarea la cunostinta asupra situatiei referitoare la procentul creantei sale, cu propunerea de sustinere a propunerii de desemnare formulate de un alt creditor. Comisia competenta va analiza sesizarea organului fiscal si va decide asupra procedurilor de numire demarate, dar nefinalizate sau a celor nedemarate, respectiv daca acestea vor fi revocate. In masura in care decide asupra revocarii procedurii de selectie demarate, dar nefinalizate, va instiinta organul fiscal care a solicitat procedura de selectie, concomitent cu instiintarea tuturor participantilor ofertanti asupra acestui fapt, revocarea fiind consemnata de catre comisie printr-un proces-verbal in care se va consemna motivul revocarii
(4) In cazul in care selectia practicianului in insolventa organizata de comisia competenta este suspendata pe calea unei actiuni judecatoresti, organele fiscale care au calitatea de creditori pot fi de acord cu propunerile de desemnare a lichidatorului judiciar sau administratorului judiciar formulate de alti creditori, institutii publice sau operatori economici cu capital majoritar de stat, iar in lipsa acestora, cu propunerile de desemnare ale altor creditori, cu conditia ca practicianul in insolventa propus sa fie inscris pe Lista practicienilor in insolventa agreati de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Art. 22. - Listele centralizate de catre Comisia de agreare si selectie constituita la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala cu privire la colaborarea cu organele fiscale a practicienilor in insolventa vor fi comunicate comisiilor de selectie constituite la nivelul unitatilor teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care le vor avea in vedere la desfasurarea selectiilor.
Art. 23. - Selectia practicienilor in vederea sustinerii in dosarele in care Agentia Nationala de Administrare Fiscala/unitatile teritoriale ale acesteia se realizeaza atat pentru calitatea de administrator, cat si pentru cea de lichidator judiciar, nefiind necesara cate o selectie pentru fiecare faza procedurala.
Art. 24. - Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezentul ordin.
CAPITOLUL IV Masuri tranzitorii
Art. 25. - Practicienii agreati in baza Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor in insolventa agreati de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, raman agreati pentru o perioada de 1 an, urmand a solicita agrearea in conditiile prezentului ordin. In aceasta perioada sunt considerati agreati si pot fi selectati in cadrul dosarelor in care organul fiscal are calitatea de creditor, in conditiile in care debitorul isi are sediul in judetul corespunzator zonei agreate.
Art. 26. -
(1) In dosarele in care nu au fost initiate/finalizate procedurile de selectie, in baza Ordinului presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.009/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si creanta fiscala este mai mare sau egala cu 10.000.000 lei, se va demara procedura de numire a practicienilor in conditiile prezentului ordin de comisia stabilita la art. 4 alin. (2)
(2) In dosarele in care nu au fost initiate/finalizate procedurile de selectie, in baza Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.009/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si creanta fiscala este mai mica de 10.000.000 lei, se va demara procedura de numire a practicienilor in conditiile prezentului ordin de comisia stabilita la art. 4 alin. (3) lit. b) sau c), conform competentei teritoriale de administrare, dupa caz.
Art. 27. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor in insolventa agreati de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 9 august 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,Gelu Stefan Diaconu
Bucuresti, 26 iunie 2015.
Nr. 1.451.
ANEXELE prezentului ordin pot fi accesate consultand fisierul alaturat (pdf).
Comentarii articol (0)