Articol scris de Sebastian Pantea, Extreme Training (www.traininguri.ro)
Dave Braislford, antrenorul principal al echipei de ciclism al Mării Britanii, în 2010, este pus în fața provocării de a câștiga Turul Franței. Istoria ne arată că Marea Britanie nu era o forță în ciclismul mondial, având performanțe mediocre, cel mult. Însă Dave credea într-un concept care el îl numea Agregarea Câștigurilor Marginale.
În termeni msi simpli, Dave explică Agregarea Câștigurilor Marginale ca fiind acele îmbunătățiri mici în tot ceea ce faci care, agregate, vor duce la rezultate remarcabile. El credea că îmbunătățind cu doar 1 % toate ariile din pregătirea și viața unui ciclist, rezultatele adunate vor aduce un avantaj substanțial în cursă. Optimizările au fost făcute în arii uzuale ca și nutriția, structura antrenamentului, forma scaunului și greutatea pneurilor.
Și nu s-au oprit aici. Dave și echipa lui au căutat acel 1% și în arii pe care toate celelalte echipe le ignorau ca și cel mai eficient gel de masaj, cea mai bună pernă și saltea, chiar și modul optim de spălare a mâinilor pentru a evită infecția a fost o îmbunătățire urmărită de Braislford. Brailsford era convins că dacă urmează această strategie, de a identifica și îmbunătăți cele mai mici detalii, vor câștiga Turul Franței în cinci ani. Au ajuns să câștige Turul Franței de două ori în patru ani.
Această lecție o putem aplica în viața de zi cu zi în afaceri și în dezvoltarea noastră personală.
Însă, dacă privim această lecție din perspectiva începerii și dezvoltării unei afaceri, primim cele mai prețioase lecții și anume:
- Nu aștepta succesul peste noapte, plănuiește-l!
- Fii atent la detalii!
- Simplifică și observă!
Nu aștepta succesul peste noapte, plănuiește-l
Succesul în orice, dar în special în business, nu vine peste noapte. Ceea ce vezi că devine succes „peste noapte”, are multe luni sau poate chiar ani de muncă în spate, e o sumă de decizii și acțiuni luate într-o direcție.
Primul lucru care Dave Brailsford l-a făcut a fost să stabilesca un obiectiv și să evalueze unde se situează echipa în acel moment. Și-a plănuit în cât timp vrea să câștige Turul Franței și care sunt calitățile pe care cicliștii trebuie să le aibă ca să îndeplinească acel obiectiv. Succesul e previzibil doar dacă ți-l plănuiești, spune Brian Tracy. Dacă nu ești convins de ideea de stategie/ planificare, fă mâine un exercițiu. Notează tot ce ai de făcut mâine, în ordinea în care îți amintești, dar atenție, nu lăsa absolut nimic afară! Vei avea o listă destul de mare; după ce lista e gata, stabilește-ți prioritățile și notează-le cu:
- A – cel mai important – trebuie făcut cu prioritate;
- B – important – trebuie făcut, dar nu e foarte urgent;
- C – mai puțin important – ar fi bine de făcut, însă nu e nici important, nici urgent;
- D – delegare- tot ce poți pune pe altcineva să facă, sarcini ușoare care nu aduc valoare foarte mare (ex: expediat colete, făcut facturi etc.), orice te face să simți că îți pierzi timpul făcându-le.
Regula e simplă: niciodată nu faci o sarcină B, atât timp cât există o sarcină A neterminată, sau nu faci o sarcină C, atât timp cât există o sarcină B neterminată, nu faci nicio sarcină D, dacă există o sarcină C neterminată. Dacă ai mai multe sarcini A, le poți nota în funcție de urgență cu A1, A2, A3, la fel și la B, C, D, însă să urmezi aceeași regulă: nu faci sarcina B3 înainte să faci sarcină B2.
Tot Brian Tracy zice că un minut în planificare economisește cel puțin 10 minute în execuție. Poate pare mult 10-15 minute pentru planificat la început de zi, dar merită pentru că economisești ore. Încearcă această planificare/ prioritizare a timpului și vei vedea că îți termini treaba în mult mai puțin timp și o faci în ritmul tău. Știi că nimic nu e mai liniștitor decât să lucrezi în ritmul tău.
Dacă cineva vine cu o „urgență”, primul lucru e să stabilești dacă e o urgență și pentru tine. În caz contrar, „urgența” merge pe listă și o vei face când îi vine timpul.
După câteva zile vei observa că ești înaintea colegilor cu toate sarcinile, ești mult mai liniștitit și mai puțin stresat. Gândește-te dacă ai face asta pe un an, sau doi, sau cinci ani de acum încolo. Aceasta înseamnă să îți planifici viitorul, să îți stabilești obiective, să iei tu rice decizie în loc să reacționezi la ce ți se cere.
Fii atent la detalii
Trăim cu iluzia că schimbarea trebuie să fie notabilă, trebuie să fie mare. Brailsford a știut că nu e așa și că fiecare detaliu în sine nu contează dacă e scos din context, însă, împreună cu sute de alte mici detalii, face diferența între locul 1 și locul 2 care de cele mai multe ori e doar o fracțiune de secundă.
Jeff Olson în cartea The slight edge zice că este ușor să faci micile schimbări și că este, de asemnea, ușor să nu le faci tocmai din cauza că sunt atât de mici.
Gândește-te la o decizie, de exemplu decizia de a bea un pahar de suc carbogazos în locul unui pahar cu apa. Fiindcă e vorba doar de un singur pahar, îți zici că nu poate să facă prea mult rău. Aici apare paradoxul pentru că ai dreptate: un singur pahar nu face rău, însă un pahar la fiecare masă pentru un an de zile?
Doar această mică schimbare, înlocuind un pahar de suc la fiecare masă cu un pahar de apa, poate face în 10-20 ani diferență între boală și sănătate.
La fel cum de mâine ai lua o decizie de a citi zece pagini dintr-o carte pe zi, e normal că a doua zi nu te vei trezi mai deștept, însă într-un an vei fi citit 15 cărți. Să zicem că lucrezi în vânzări; 15 cărți de vânzări citite te pun peste orice coleg din departamentul de vânzări și îți pot schimbă radical viziunea și viitorul.
Deciziile mici pe care le luăm zi de zi sunt singurul lucru care contează peste un an, cinci ani, zece ani de acum încolo când vei fi suma acelor mici decizii.
Simplifică și observă
Brâncuși zicea că simplitatea e complexitatea rezolvată. Încearcă să aduci totul la forma cea mai simplă și pe urmă observă ce se întâmplă, unde te afli față de obiectivul tău în fiecare zi.
Tot ce ai învățat vreodată a fost din feedback. Chiar și atunci când ai pus mână pe o tigaie încinsă, durerea a fost feedback-ul primit, drept pentru care nu ai mai pus mâna pe tigăi încinse. La fel ca atunci, observă ce „doare” sau e bine făcut, ce trebuie întrerup și ce trebuie făcut mai mult.
Dacă ai o afacere la început sau care nu merge, observă fiecare păticică și încearcă să optimizezi peste tot câte puțin. Dacă încă nu ai o afacere, analizează-te pe tine, deși e poate mai complicat. Când e vorba de noi înșine e cel mai greu să fim obiectivi, însă dacă faci un efort și ești sincer cu tine, câștigurile pe termen lung sunt extraordinare.
Să luăm exemplul lui Jay Abraham - cum a reușit să-și crească afacerea. El spune că sunt trei moduri să crești o afacere:
- prin creșterea numărului de clienți;
- prin mărirea valorii tranzacției;
- prin mărirea frecvenței de recumpărare.
De cele mai multe ori când vrem să creștem un business, ne focusăm doar pe creșterea numărului de clienți. Dacă în loc să creștem doar într-un loc, cum ar fi numărul de clienți, am încerca să creștem câte puțin peste tot, la final aceste creșteri se agreghează și rezultatul e remarcabil.
În concluzie, dacă vrei să ai succes în afaceri sau în viață, trebuie să-ți planifici succesul. Nu există succes fără muncă și cel mai important de reținut este că suntem suma deciziilor mici luate zi de zi. Așa că la următoarea masă alege apa în locului sucului carbogazos!
Comentarii articol (2)