Proiect
Lege Tineretului
TITLUL I
Dispoziþii generale
Art.1. - Prezenta lege are ca scop stabilirea principiilor privind politicile
publice în domeniul activitãþii de tineret ºi a cadrului general pentru
introducerea unor mãsuri necesare îmbunãtãþirii condiþiilor sociale,
educaþionale, culturale, economice ºi organizatorice favorabile afirmãrii ºi
împlinirii tinerei generaþii conform necesitãþilor ºi aspiraþiilor acesteia.
Art.2. - În România politicile publice în domeniul tineretului urmãresc
realizarea unui cadru unitar de acþiune, la nivel naþional, pentru toate
organele ºi instituþiile statului care au obligaþia de a institui mãsuri prin
care sã se determine implicarea activã a tineretului, în toate domeniile vieþii
sociale.
Art.3. – În sensul prezentei legi, tânãr este persoana cu vârsta cuprinsã între
18 – 29 de ani inclusiv.
Art.4. - În sensul prezentei legi, prin activitate de tineret se înþelege orice
formã de activitate organizatã, menitã sã contribuie la îmbunãtãþirea
condiþiilor sociale, educaþionale, culturale, economice ºi organizatorice
favorabile afirmãrii tinerei generaþii, conform necesitãþilor ºi aspiraþiilor
specifice acesteia, în spiritul valorilor morale ºi a democraþiei ca sursã a
libertãþii individuale.
Art.5. - Prin factori de risc, în sensul prezentei legi, se înþeleg fenomenele
ºi/sau procesele ºi comportamentele care, prin acþiunea lor specificã, reduc sau
eliminã ºansele de dezvoltare ºi formare a tinerilor aflaþi, în grupurile de
risc, în procesul afirmãrii ºi integrãrii lor socio-profesionale, culturale,
morale ºi civice.
Art.6. - Grupurile de risc, în sensul prezentei legi, sunt acele segmente ale
populaþiei tinere, semnificative din punct de vedere statistic, ameninþate de
eºecuri în formarea ºi afirmarea lor în societate.
Art.7. - Statul, prin organele ºi instituþiile abilitate în acest scop, adoptã
ºi aplicã mãsuri de prevenire, atenuare ºi înlãturare a efectelor factorilor de
risc de naturã socialã, economicã, educaþionalã, culturalã, moralã ºi politicã.
Art.8. – În vederea facilitãrii soluþionãrii problemelor tinerilor cât ºi pentru
promovarea idealurilor ºi aspiraþiilor acestora la nivel naþional se desemneazã
Ministerul Educaþiei, Cercetãrii ºi Tineretului ca autoritate naþionalã
responsabilã pentru problemele tineretului.
TITLUL II
PRINCIPIILE POLITICILOR PUBLICE ÎN DOMENIUL ACTIVITÃÞII DE TINERET
Art.9. – Autoritãþile administraþiei publice, centrale ºi locale, unitãþile,
instituþiile ºi serviciile publice subordonate acestora sunt obligate sã
organizeze ºi sã sprijine, conform propriilor competenþe, activitatea de tineret
asigurând totodatã condiþiile necesare desfãºurãrii acesteia pentru a rãspunde
necesitãþilor ºi aspiraþiilor tinerilor.
Art.10. - Politicile publice pentru activitatea de tineret sunt subordonate
urmãtoarele principii:
a) elaborarea ºi promovarea activitãþilor de tineret, în mod global ºi integrat,
se fundamenteazã pe baza rezultatelor studiilor ºi cercetãrilor, de interes
public, referitoare la problematica tineretului;
b) asigurarea participãrii tinerilor, prin intermediul structurilor
reprezentative ale acestora, la adoptarea deciziilor care îi vizeazã, inclusiv
la elaborarea, promovarea ºi realizarea politicilor în domeniul activitãþi de
tineret;
c) stimularea creativitãþii ºi impulsionarea paricipãrii active a tinerilor la
viaþa publicã inclusiv prin asumarea de responsabilitãþi individuale sau de
grup;
d) necesitatea încurajãrii participãrii tinerilor la mediul socio-economic,
educaþional ºi cultural;
e) cooperarea autoritãþilor ºi instituþiilor publice cu structurile
neguvernamentale de ºi pentru tineret în vederea organizãrii de activitãþi de
tineret;
f) promovarea accesului la educaþie, instruire, specializare profesionalã pentru
tineri;
g) asigurarea de ºanse egale privind accesul tinerilor la informaþie, tehnologii
informaþionale ºi servicii sociale;
h) stimularea mobilitãþii profesionale ºi a voluntariatului în rândul tinerilor;
i) recunoaºterea importanþei sociale a turismului pentru tineret, prin
prevederea unor facilitãþi specifice în vederea practicãrii acestuia.
j) promovarea dialogului intercultural, combaterea rasismului, xenofobiei ºi
intoleranþei în rândul tinerilor;
k) asigurarea unui nivel înalt de protecþie a sãnãtãþii tinerilor ºi promovarea
de mãsuri cu caracter medical preventiv în concordanþã cu nevoile acestora.
TITLUL III
MÃSURI CU CARACTER SOCIAL
Art.11. - (1) În domeniul facilitãrii ºi/sau stimulãrii inserþiei profesionale a
tinerilor, combaterii excluderii ºi marginalizãrii sociale, organele centrale de
specialitate ale administraþiei publice centrale cât ºi celellalte instituþii
abilitate, în domeniu, ale statului au urmãtoarele obligaþii:
a) de a asigura crearea, funcþionarea ºi dezvoltarea unui sistem de consiliere
privind alegerea/modificarea carierei/traseului profesional sau, în cazul
tinerilor aflaþi
temporar în afara pieþei muncii, în vederea recalificãrii ºi reconversiei
profesionale;
c) de a asigura egalitate de ºansã pentru tinerii cu handicap în vedere ocupãrii
unui loc de muncã, pe mãsura posibilitãþilor lor;
d) de a promova mãsuri nediscriminatorii privind ocuparea unui loc de muncã
pentru tinerele femei;
e) elaborarea de programe în scopul stimulãrii tinerilor în vederea obþinerii ºi
/sau pãstrãrii unei locuinþe;
f) crearea de adãposturi specializate pentru tinerii care provin din familii
dezorganizate sau care au fost victime ale abuzurilor de orice fel;
g) de a elabora ºi adopta mãsuri speciale, cum ar fi adãpostirea ºi
facilitareagãsirii unui loc de muncã pentru tinerii care au fost
instituþionalizaþi pânã la vârsta de 18 ani;
h) de a dezvolta programe specifice pentru prevenirea ºi combaterea consumului
de alcool, tutun, droguri ºi alte substanþe nocive;
i) de a asigura tratamentul medical gratuit ºi promoveazã mãsuri pentru
reintegrarea socialã a tinerilor dependenþi de alcool, droguri ºi alte substanþe
nocive;
j) de a promova programe pentru reintegrarea socio-profesionalã a tinerilor
delincvenþi proveniþi din penitenciare, centre de reeducare ºi institute
medicaleducative;
k) de a iniþia mãsuri pentru a pregãti tinerii intreprinzãtori;
TITLUL IV
MÃSURI CU CARACTER ECONOMIC
Art.12. - (1) Mãsurile cu caracter economic prin care organele centrale de
specialitate ale administraþiei publice centrale precum ºi celelalte
instituþiile abilitate ale statului stimuleazã spiritul antreprenorial al
tinerilor constau în:
a) acordarea de consultanþã specializatã la demararea unei afaceri sau pentru
înfiinþarea unei întreprinderi mici sau mijlocii;
b) acordarea de credite cu dobânzi subvenþionate, cu precãdere pentru tinerii
care provin din mediul rural ºi din zonele geografice cu nivel economic scãzut;
c) acordarea de facilitãþi, în sensul stabilirii unor cote reduse pentru taxe ºi
impozite, pe o perioadã de timp determinatã, pentru tinerii absolvenþi cu studii
superioare care au înfiinþat o întreprindere micã sau mijlocie.
(2) Ministerul Finanþelor Publice va elabora, în termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, þinând seama de propunerile Agenþie
Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, un proiect de act
normativ în vederea stabilirii cotelor reduse la taxele ºi impozitele datorate
de cãtre tinerii absolvenþi cu studii superioare care au înfiinþat intreprinderi
mici sau mijlocii.
Art.13. - (1) Se împuterniceºte Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi
Mijlocii ºi Cooperaþie/Ministerul Educaþiei, Cercetãrii ºi Tineretului sã
gestioneze fonduri publice ºi fornduri atrase de la organisme finanþatoare
interne ºi internaþionale în vederea alocãrii, prin selecþie competitivã,
susþinerii iniþiativelor de afceri ale tinerilor sau structurilor
neguvernamentale de ºi pentru tineret, conform unei metodologii propuse de
Agenþia Naþionalã pentru Sprijinirea Iniþiativelor Tinerilor ºi avizate de
Agenþia Naþionalã pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie ºi
Ministerul Educaþiei, Cercetãrii ºi Tineretului ºi aprobate printr-o hotãrâre de
guvern, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Pentru iniþiativele de afaceri, selectionate conform prevederilor alin.(1),
se acordã, în limita sumelor destinate în acest scop prin Legea bugetului de
stat, credite rambursabile cu dobândã, subvenþionatã, de maxim 10%.
(3) Nivelul creditelor de la alin.(2) este între 30 ºi 200 de salarii medii
brute pe economie, la nivelul de referinþa publicat de Institutul Naþional de
Statisticã, pentru luna anterioarã celei în care s-a realizat selecþia.
TITLUL V
MÃSURI CU CARACTER EDUCAÞIONAL
Art.14. Mãsurile cu caracter educaþional specifice prin care Ministerul
Educaþiei, Cercetãrii ºi Tineretului sprijinã activitatea de tineret constau în;
a) promovarea prin programe specifice a educaþiei permanente, prin sistemul
educaþional, în funcþie de nevoile tinerilor ºi la propunerea Agenþia Naþionalã
pentru Sprijinirea Iniþiativelor Tinerilor;l
b) implicarea activã în facilitarea soluþionãrii problemelor tinerilor;
c) sprijinirea iniþiativelor de afaceri ale tinerilor prin aprobarea de programe
în acest scop, pe baza propunerilor formulate de cãtre Agenþia Naþionalã pentru
Sprijinirea Iniþiativelor Tinerilor;
d) organizarea de programe de studii specializate în vederea formãrii tinerilor
ca viitori întreprinzãtori ºi manageri;
TITLUL VI
MÃSURI PRIVIND INFORMAREA, ACTUL SPORTIV ªI DE CULTURÃ
Art.15. (1) Organele administraþiei publice centrale ºi locale precum ºi
celelalte instituþiile abilitate ale statului adoptã mãsuri privind accesul
tinerilor la culturã ºi asigurã acestora urmãtoarele facilitãþi:
a) acces gratuit la fondul de carte ºi sursele de informare administrate de
bibliotecile publice ºi centrele de informare;
b) reducerea cu cel puþin 50 % a taxelor de acces în muzee, expoziþii, teatre,
cinematografe, precum ºi în alte instituþii ºi unitãþi culturale publice
c) reducerea cu 50% a taxei de acces la manifestãrile culturale sau sportive
desfãºurate în incinta stadioanelor ºi bazelor sportive aparþinând instituþiilor
administraþiei publice, centrale sau locale.
TITLULVII
MÃSURI CU CARACTER ORGANIZATORIC
Art.16.-(1) Consiliile judeþene ºi Consiliul General al Municipiului Bucureºti
precum ºi consiliile locale stabilesc un program de activitãþi de tineret în
acord cu strategia naþionalã ºi tinând sema de propunerile forurilor
reprezentative ale organizaþiilor neguvernamentale de ºi pentru tineret, la
nivel local.
(2) În vederea realizãrii programelor prevãzute la alin.(1) consiliile judeþene
ºi Consiliul General al Municipiului Bucureºti precum ºi consiliile locale
stabilesc, anual, în bugetele proprii, sume destinate finanþãrii activitãþilor
de tineret, în procent de ?%.
(3) Sumele destinate activitãþii de tineret sunt utilizate pentru finaþarea de
programe de interes local elaborate cu consultarea, la nivel local, ale
tineretului.
Art. 17.- Ministerul Finanþelor Publice va elabora, în termen de 120 de de zile,
un proiect de act normativ prin care sã se instituie posibilitatea deducerii
unui
procent de 1% din impozitul pe venit, procent pe care orice contribuabil poate
sã-l doneze în scopul realizãrii de activitãþi pentru tineret.
TITLUL VIII
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Art. 18.- În mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel tinerilor li se
aplicã celelalte dipoziþii din legislaþia generalã.
Art. 19.- Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii în
Monitorul Oficial al României.
Art. 20. - În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei legi în
MonitorulOficial al României, Partea I, ministerele abilitate elaboreazã ºi
propune spre aprobare Guvernului instrucþiunile de punere în aplicare a
dispoziþiilor prezentei legi.
Comentarii articol (0)