Normele de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare se regăsesc în Ordinul MS nr. 291/2016, ce a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 203 din 18 martie şi a intrat în vigoare în 180 de zile de la publicare, adică astăzi. Prin intermediul actului, autorităţile reglementează, practic, activitatea saloanelor, având în vedere cât de răspândite au devenit acestea în ţara noastră.
Saloanele de bronzare au nevoie de o autorizare sanitară de la direcţia teritorială de sănătate publică, iar aceasta se obţin în baza unei declaraţii pe propria răspundere. Mai exact, obligaţia se aplică persoanelor fizice sau juridice ce nu trebuie să se înregistreze la Registrul comerţului. În celelalte situaţii, saloanele de bronzare înfiinţate începând cu data de 18 martie sunt inspectate sanitar ulterior de către direcţiile de sănătate publică.
"Saloanele/centrele de bronzare vor fi autorizate sanitar de către direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru situaţia descrisă la art. 5 din Ordinul MS nr. 1030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei, cu modificările şi completările ulterioare; pentru celelalte situaţii, saloanele de bronzare înfiinţate ulterior publicării prezentei norme vor fi incluse în baza de date a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea efectuării inspecţiei sanitare", scrie în ordinul de ministru. Ordinul din 2009 la care se face referire prevede că anumite persoane fizice și juridice pot funcționa pe baza declarației pe propria răspundere, fără înregistrarea la Registrul comerțului.
În acelaşi timp, titularul fiecărui aparat de bronzat trebuie să completeze Registrul aparatului şi Registrul de exploatare. În plus, dacă un aparat nu mai funcţionează, este casat sau este vândut, titularul trebuie să informeze direcţia teritorială de sănătate publică.
În altă ordine de idei, fiecare firmă care folosește aparate de bronzat trebuie să întocmească un registru cu fişele clienţilor. Iar pe lângă fişă firma trebuie să păstreze şi declaraţia pe propria răspundere a clientului, pentru o durată de cel puţin trei ani.
Atenţie! Dacă apar reacţii secundare în urma bronzării artificiale, titularii saloanelor trebuie să transmită un raport către direcţia teritorială de sănătate publică. Aceeaşi regulă este valabilă, de asemenea, pentru accidentele grave şi pentru spitalizarea clienţilor în urma unei şedinţe de bronzare.
Angajaţii au nevoie de instruire de specialitate
Personalului salonului de bronzare trebuie să i se asigure, de către angajator, două cursuri de instruire în vederea specializării. Mai exact, este vorba de un curs de noţiuni fundamentale de igienă şi de instruirea de specialitate.
Instruirea de specialitate este făcută de către Centrul Naţional de Monitorizare a Factorilor de Risc din Mediul Comunitar (din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică - INSP). Aceasta este asigurată după depunerea la secretariatul INSP a unei cereri, împreună cu dovada efectuării primului curs şi chitanţa aferentă participării la instruire.
"În urma instruirii, INSP - Centrul Naţional de Monitorizare a Factorilor de Risc din Mediul Comunitar eliberează certificate de instruire, care au o valabilitate de 3 ani. Certificatul de instruire trebuie afişat pe pereţii salonului, în locuri vizibile pentru utilizatori", este explicat in Ordinul MS nr. 291/2016.
Important! Înainte de începerea şedinţei de bronzare, personalul specializat trebuie să evalueze starea pielii clientului (dacă există leziuni deschise, infecţii, inflamaţii sau boli de piele, şedinţa de bronzare este amânată). Totodată, clientul trebuie informat despre posibilele riscuri la care se expune şi despre măsurile de igienă pe care trebuie să le ia la terminarea procedurii.
Ce aparate pot fi folosite în saloane
În saloanele de bronzare nu sunt permise aparatele de tip UV4, ci doar aparatele de tip UV1, UV2 şi UV3. Conform actului normativ publicat în martie în Monitor, aparatele UV sunt clasificate după cum urmează:
- aparat UV tip 1: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat de radiaţiile cu lungimi de undă mai mari de 320 nm şi caracterizat printr-o iradianţă relativ ridicată în domeniul cuprins între 320 nm şi 400 nm;
- aparat UV tip 2: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat de radiaţiile cu lungimi de undă mai mici sau mai mari de 320 nm şi caracterizat printr-o iradianţă relativ ridicată în domeniul cuprins între 320 nm şi 400 nm;
- aparat UV tip 3: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat de radiaţiile cu lungimi de undă mai mici sau mai mari de 320 nm şi caracterizat printr-o iradianţă limitată pe toată banda de radiaţii UV;
- aparat UV tip 4: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat în principal de radiaţiile cu lungimi de undă mai mici de 320 nm.
Fiecare aparat de bronzat trebuie să aibă o carte tehnică în care să fie incluse modul de folosire, programele de expunere recomandate, duratele şi intervalele şedinţelor de expunere, precum şi numărul maxim de expuneri recomandate în cursul unui an. Totodată, aparatele trebuie să aibă un comutator de urgenţă care să poată fi folosit cu uşurinţă de către utilizator pentru a opri imediat expunerea.
Dacă salonul are personal specializat, în acesta este permisă folosirea aparatelor de tip UV1, UV2 şi UV3. În lipsa persoanelor special instruite este permisă doar folosirea aparatelor de tip UV3.
Din mai, în saloane trebuie respectate norme stricte de igienă
Ordinul de ministru publicat în martie în Monitorul Oficial prevede că saloanele de bronzare sunt nevoite să respecte reguli stricte în privinţa curăţeniei. Concret, începând cu data de 17 mai, principalele obligaţii sunt următoarele:
- fiecare salon să aibă incinte separate pentru: accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor; bronzarea artificială; păstrarea echipamentului şi a articolelor curate şi dezinfectate; depozitarea echipamentelor şi materialelor folosite pentru curăţenie;
- incintele să fie luminate în mod adecvat (atât cu lumină naturală, cât şi cu lumină artificială) şi să fie bine ventilate;
- să existe chiuvetă pentru spălarea mâinilor, să se asigure obligatoriu apă potabilă curentă rece şi caldă, săpun, prosoape de hârtie sau dispozitive pentru uscarea mâinilor;
- fiecare salon să aibă coşuri de gunoi;
- fiecare salon să aibă trusă de prim ajutor;
- să se asigure clienţilor ochelari de protecţie împotriva radiaţiilor UV (ochelari de unică folosinţă sau, în caz contrar, unii care sunt curăţaţi şi dezinfectaţi după fiecare folosire);
- persoanele sub 18 ani nu au voie să folosească aparatele de bronzat.
Atenţie! În Ordinul MS nr. 291/2016 este subliniat că toate suprafeţele cu care ajung în contact clienţii trebuie să fie menţinute într-o "perfectă stare de curăţenie şi întreţinere".
"Dezinsecţia periodică se face la 3 luni, iar deratizarea periodică se face la intervale de maximum 6 luni sau ori de câte ori este nevoie; între operaţiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecţie şi deratizare curente, de întreţinere, în funcţie de prezenţa vectorilor", este precizat în documentul amintit. Totodată, înregistrările referitoare la aceste activităţi trebuie păstrate pentru a fi puse la dispoziţia autorităţilor.
Curăţenia în saloane se face de către personal calificat, la începutul sau la sfârşitul programului de lucru, dar şi ori de câte ori este necesar. Iar suprafeţele aparatelor de bronzat cu care vin în contact clienţii trebuie dezinfectate după fiecare folosire.
Important! Fumatul, consumul de băuturi alcoolice şi de substanţe stupefiante sunt interzise în saloanele de bronzare, iar accesul animalelor este oprit.
De ce se reglementează activitatea saloanelor de bronzare
Principalele motive pentru care autorităţile reglementează activitatea saloanelor sunt răspândirea tot mai mare a serviciilor de bronzare artificială şi gradul de informare scăzut al persoanelor care apelează la acestea.
"Ţinând cont de răspândirea tot mai mare a serviciilor de bronzare artificială şi segmentul numeros de utilizatori, considerăm că se impune şi în România existenţa unor reglementări în acest sens, în vederea creşterii gradului de supraveghere şi control a condiţiilor igienico-sanitare şi a procedurilor utilizate în saloanele de bronzat, precum şi a gradului de informare şi consiliere a utilizatorilor privind riscurile la care se expun atunci când folosesc solarul, cu atât mai mult cu cât, actualmente, în majoritatea saloanelor de bronzat nu se asigură ochelari de protecţie, personalul nu dispune de cunoştinţe şi nici de instruire, iar clienţii nu sunt informaţi, avertizaţi sau consiliaţi", era explicat în referatul de aprobare ce a însoţit ordinul în forma sa de proiect.
Iniţiatorii au arătat că, în urma unui studiu naţional efectuat de INSP în anul 2011, a rezultat că românii au cunoştinţe superficiale legate de modalitatea de expunere la radiaţiile UV (ultraviolete) artificiale şi de contraindicaţiile aferente folosirii aparatelor de bronzat. În plus, aceştia au punctat că, la nivelul Uniunii Europene, mai multe state membre (printre care Germania, Franţa şi Danemarca) deja au reglementări specifice folosirii aparatelor de bronzat.