Februarie 2015. Mai intră în vigoare o lege din același registru în care se dau toate în ultimul timp: intenții bune, aplicabilitate dezastruoasă. Se modifică modalitatea de acordare a codului de TVA, ba mai mult cu implicații directe și asupra celor care deja dețin numărul de TVA. Se introduce faimosul formular 088 care presupune completarea unor date suplimentare despre societate, asociații acesteia și administratorii firmei care solicită înregistrarea TVA ca urmare a depășirii plafonului sau care solicită înregistrarea TVA ca și opțiune.
Caz real
Iunie 2015. Un client, SRL, societate nou înființată, depășește plafonul de 220.000 de lei în prima lună și depune declarația 010 pentru a solicita, conform legii, înregistrarea ca și plătitor de TVA prin depășirea plafonului. Depune, conform noilor reglementări, și declarația 088 în care declară pomelnicul de informații cerute: cine sunt asociații și administratorii firmei, iar acei asociați ce părți sociale mai dețin și la alte firme, dacă firmele respective au datorii la stat, dacă au contabilitatea externalizată sau au personal angajat, unde au sediul și pe ce perioadă este el declarat, dacă au angajați, dacă au puncte de lucru și dacă se desfășoară activitate la acele puncte de lucru etc. Pe scurt, se face un scurt istoric al firmei care cere înregistrarea de TVA, dar mai ales se face un lung și amplu istoric al asociaților acestor firme. Interesează pe ANAF cine sunt ei și ce au făcut în trecut. Câte firme au băgat în faliment, câte firme au abandonat, ce datorii au lăsat neplătite la stat, în ce alte firme sunt asociați și cu cât.
August 2015: După lupte seculare și așteptat ceva timp, societatea este înregistrată ca și plătitoare de TVA cu data de 02.08.2015. Bucurie mare pe capul meu în ziua când am ridicat CIF-ul firmei de la ANAF. Înștiințez clientul, bucurie mare și pe capul lui, asta însemnă că în sfârșit putea începe achizițiile intracomunitare, lucru pe care se bazează întreaga lui activitate, având ca obiect de activitate principal comerțul cu bunuri pe care le achiziționa integral din UE și le vindea exclusiv în România.
Totul era frumos și bine in lume. Pe data de 6.08.2015, în jurul orei 10.30, chiar după ce ajunsesem lejer la birou (fiind totul bine în lume mi-am permis) și îmi turnasem cafeaua, sună telefonul. Clientul meu, impacientat din cauză că îl sunase cineva de la ANAF și îi spusese că este o problemă cu numărul de TVA, să vină cineva URGENT până acolo să se discute problema. Clientul zice: sun-o tu și vezi ce vrea. Sun și zic de la ce firmă sunt.
Inspectoarea impacientată:
- Doamnă, veniți URGENT, veniți azi, acum! Trebuie să vă comunic un act emis către firma dvs.
- Bine, zic, dar despre ce e vorba? Am înțeles că e o problemă cu TVA-ul? Tocmai am ridicat CIF-ul.
- Da, zice ea. V-am anulat numărul de TVA și trebuie să vă comunic decizia.
- Cum adică? De ce? Tocmai ce mi l-ați dat.
- Da, zice ea, veniți și vă explicăm aici. Aduceți si CIF-ul să vi-l anulăm! Veniți AZI!
Privind în urmă, pot specula că disperarea inspectoarei de a-mi anula cât mai repede CIF-ul provenea din faptul că între data acordării și data anulării dreptului de a deduce TVA, societatea a avut dreptul să deducă și să colecteze TVA, ca orice societate normală. Mă gândesc că până îmi comunica ea prin poștă decizia, mai treceau 10-15 zile, timp în care societatea putea trage vreun tun. Așa s-o fi gândit ea de era toată agitată.
La fața locului, am înmânat CIF-ul și am primit decizia prin care ni s-a indicat că numărul de TVA ne-a fost anulat din cauza că "nu am justificat intenția și capacitatea de a desfășura activități din sfera TVA". Inspectoarea era mai calmă. Profit de situație și întreb și eu, măcar să știu ce fac pe viitor:
- Bine, bine, zic, stiu și eu ce zice în lege, dar ce înseamnă asta? Adică ce n-am făcut, ce n-am depus? Am greșit ceva în 088?
- Nimic, doamnă, n-aveți ce să depuneți în plus la dosar. Asociații firmei mai sunt asociați și în alte firme cu probleme... mă înțelegeți... n-aveți dvs. ce să faceți.
- Ce probleme, zic eu? Pai și ce facem în continuare?
- Probleme, doamnă, impozite neplătite, declarații nedepuse, fișă nereglată... sunt fapte înscrise în cazierul lor fiscal. Până nu își achită din urmă și rezolvă cu firmele alea nu aveți ce să faceți. Așa să le ziceți, să plătească datoriile și să își rezolve cazierul fiscal!
- Bine... vă mulțumesc pentru lămuriri ... și dau să plec. Inspectoarea se uită la mine pe sub ochelari și zice:
- Să știți că v-am căutat în sistem ... bine că nu apăreți contabilă și pe la firmele alea... aveți grijă pe cine luați de client de acum încolo, că apăreți aici în sistem cu semnătura electronică...
- Da, așa e, zic, o să avem grijă, dar de unde să știu dinainte ...
- Cunoașterea clientelei, doamnă, cunoașterea clientelei!
Deznodământul
Societății cu pricina i s-a anulat dreptul de a deduce TVA cf. art .153 alin (9^1) litera h) adică dacă:
h) persoana impozabilă, societate cu sediul activităţii economice în România, înfiinţată în baza Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, supusă înmatriculării la registrul comerţului, nu justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura activitate economică potrivit criteriilor şi în termenele stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrarea Fiscală. (în vigoare de la 1 februarie 2015) ." .
Atât am primit ca explicație oficială.
Nu, asta nu înseamnă că societatea a devenit la loc neplătitoare de TVA ca mai înainte de toată nebunia, ci i s-a anulat dreptul de deducere a TVA. Nu are dreptul să deducă, dar are obligația să colecteze dacă cumva înregistrează vânzări sau prestări de servicii, cu alte cuvinte dacă emite facturi, este obligată să emită acele facturi cu TVA pe care să îl colecteze lunar prin declarația 311 și să îl vireze la stat până pe 25 luna viitoare. Totodată, o societate în această situație este obligată să procedeze la regularizarea TVA-ului deductibil pentru bunurile aflate în patrimoniul societății (mijloace fixe, stocuri etc) pentru care s-a dedus inițial TVA, iar odată cu anularea dreptului de deducere acesta trebuie colectat și plătit către stat (art. 128 alin(4), 149 și 161).
Nu știu ce ar mai fi de zis. Personal, 088 mi se pare o idee bună implementată extrem de prost, abuziv chiar. Ideea din spatele ei este bună, să nu mai lăsăm oameni care deja au dat dovadă de faptul că nu au de gând să își plătească taxele, care dețin firme cu datorii pe care le-au lăsat să moară, să facă evaziune pe TVA.
Dar declarația asta mi se pare coșmarul oricărui contabil. Iar respingerea dosarelor așa din condei, fără o explicație oficială nu mi se pare ok. De ce nu scrie negru pe alb în decizia de anulare: ți-am anulat numărul de TVA pentru că asociatul X are fapte înscrise în cazierul fiscal?
Dacă mai cunoașteți astfel de cazuri sau dacă doriți să împărtășiți experiența voastră despre declarația 088, sunt convinsă că ar ajuta mulți oameni, măcar în ideea de a nu se mai apuca să ceară acest număr de TVA, în condițiile în care știu că au probleme nerezolvate din trecut.