Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat un ghid util contribuabililor persoane fizice în relația cu instituția.
Documentul prezintă cele mai importante acte justificative care le sunt necesare persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate (comercianți), persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau care exercită profesii libere, pentru a obține diverse categorii de documente eliberate de ANAF. De asemenea, informațiile le sunt utile și contribuabililor – asocieri și entităților fără personalitate juridică.
Potrivit informațiilor din ghid, oricine poate să solicite obținerea unui document de la administrația fiscală, nefiind necesar ca solicitantul să se legitimeze. În schimb, eliberarea actelor de către Fisc se face doar contribuabilului personal sau împuternicitului acestuia, în baza actului de identitate.
Formularele necesare obținerii unui document din partea ANAF se găsesc la sediile organelor fiscale sau pe pagina de internet a instituției.
Completarea cererilor, formularelor și a declarațiilor fiscale se face înscriind „corect, complet și cu bună-credință informațiile corespunzătoare situației sale fiscale”, se arată în ghidul realizat de Fisc. Toate formularele trebuie semnate de către contribuabil sau de către împuternicit și trebuie să fie însoțite de documentația prevăzută de lege.
Cum se obține adeverința de venit
Adeverința de venit, care atestă veniturile realizate de o persoană într-un an fiscal, este unul dintre cele mai solicitate acte la ghișeele administrațiilor fiscale.
Pentru a obține acest document, necesar cel mai adesea pentru obținerea unui credit, contribuabilul trebuie să depună formularul – cerere de eliberare a unei adeverințe de venit. Acest document este valabil 90 de zile de la data emiterii de către Fisc.
Important! Persoanele fizice care vor să fie la curent cu propria situație fiscală pot folosi Spațiul privat virtual (SPV), prin intermediul cărora pot obține online diverse documente. Pentru aprobarea contului este necesară o aprobare electronică (verificarea numărului de înregistrare a unei decizii anuale de impunere) sau o aprobare la un ghișeu al Fiscului. Mai multe informații despre obținerea online a unor documente, găsiți în acest articol scris de AvocatNet.ro.
De ce acte este nevoie pentru obținerea certificatului de cazier fiscal
Certificatul de cazier fiscal are ca scop prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, precum și monitorizarea procesului de administrare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat de către contribuabili.
Procedura de obținere a documentului este similară pentru persoanele fizice și cele juridice. Astfel, acestea trebuie să depună la organul fiscal care le administrează o cerere de solicitare a cazierului fiscal (formularul 502), însoțită de următoarele:
- o copie a actului de identitate a titularului sau împuternicitului, după caz;
- procura autentică/împuternicirea avocațială (în cazul în care solicitarea se face prin împuternicit sau avocat).
Certificatul de cazier fiscal este valabil timp de 30 de zile de la data emiterii și numai în scopul pentru care a fost eliberat.
Contribuabilii pot cere rectificarea datelor înscrise în cazierul fiscal în situația în care acestea nu corespund situației reale sau dacă înregistrarea nu s-a făcut cu respectarea dispozițiilor legale. Actele doveditoare care atestă situația reală se prezintă în original și copie, anexate formularului 503 – Cerere de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal.
Adeverințe legate de taxele de poluare sau timbrul de mediu
Din 3 septembrie, persoanele care au plătit taxa specială pentru autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule pot să ceară toți banii înapoi fără a fi nevoiți să deschidă o acțiune în instanță.
Contribuabilii care au achitat o astfel de taxă pot solicita restituirea acestia printr-o cerere adresată organului fiscal. Mai exact, taxa auto va fi restituită integral acestor persoane pe parcursul unei perioade de cinci ani calendaristici, prin plăți anuale a câte 20% din suma datorată. De asemenea, statul va achita și dobândă pentru perioada cuprinsă între perceperea nejustificată a taxei și rambursarea acesteia. Citiți mai multe amănunte în acest articol scris de AvocatNet.ro.
Persoanele care vor să obțină o adeverință prin care se atestă restituirea/nerestituirea taxei de poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule sau a valorii reziduale a timbrului, trebuie să depună o cerere de eliberare a acestui document, alături de:
- împuternicire însoțită de actul de identitate al împuternicitului, după caz;
- cartea de identitate a vehiculului – copie (se va prezenta originalul);
- certificatul de înmatriculare (talon) – copie (se va prezenta originalul);
- documentul de plată a taxei, după caz.
Dacă, în schimb, contribuabilul vrea să afle ce valoare are timbrul de mediu pe care îl are de plătit, atunci trebuie să depună la sediul Fiscului o cerere privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule.
De asemenea, alături de această cerere trebuie prezentate în original și depuse în copie următoarele acte:
- cartea de identitate a autovehicului;
- în cazul autovehiculelor rulate/achiziționate din alte state, documentul de înmatriculare unde este înscrisă data primei înmatriculări și traducerea acestuia de către un traducător autorizat;
- factura de achiziție și/sau Contract de vânzare-cumpărare și/sau alt document legal de achiziție a autovehiculului și traducerea acestuia, în cazul mașinilor cumpărate din alte state;
- declarația pe propria răspundere privind rulajul mediu anual al mașinii, în cazul autovehiculelor rulate.
Eliberarea certificatului privind atestarea impozitului plătit în România de persoane fizice nerezidente
Pentru a obține acest certificat, contribuabilii trebuie să completeze și să depună la Fisc Cererea pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului plătit în România de persoane fizice nerezidente. Alături de aceasta vor fi depuse în copie și prezentate în original următoarele acte:
- certificatul de rezidenţă fiscală a persoanei fizice nerezidente, în copie, valabil pentru anul în care venitul a fost plătit nerezidentului, însotit de traducerea autorizată în limba română;
- copiile contractelor încheiate de persoanele fizice nerezidente, semnate pentru conformitate cu originalul însoţite de traducerea autorizată, după caz;
- copiile facturilor externe, semnate pentru conformitate cu originalul însoţite de traducerea autorizată;
- copiile dispoziţiilor de plată valutară externă şi după extrasele de cont care atestă plata venitului către persoana nerezidentă;
- centralizator privind modul de achitare a facturilor externe şi plata impozitelor datorate;
- declaraţie privind impozitul respectiv (formularul 112, 224, 205 sau 200);
- copia scadenţarului: împrumut, rata şi dobânda la contractele de leasing financiar sau la contractele de credit, după caz;
- declaraţia plătitorului de venit, pe proprie răspundere, că nu a mai solicitat eliberarea unui alt certificat de atestare a plăţii impozitului pentru anul în curs şi sumele înscrise în cerere.
Cum poate fi înscris sau reziliat la Fisc un contract de închiriere
Persoanele fizice care realizează venituri din chirii trebuie să plătească statului o serie de taxe. De asemenea, acestea au de îndeplinit și o serie de obligații fiscale. Mai exact, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, au obligația să înregistreze contractul de închiriere la organul fiscal, în termen de 15 zile de la data încheierii contractului între părți.
Odată cu înregistrarea contractului trebuie depuse și următoarele acte:
- contractul de închiriere (un exemplar în original se va păstra de către organul fiscal);
- declaraţia privind venitul estimat/norma de venit – formularul 220 (completat în 2 exemplare pentru fiecare proprietar, coproprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, după caz);
- actul de proprietate/deţinere legală, copie şi original;
- împuternicire însoțită de actul de identitate al împuternicitului, după caz.
Pe de altă parte, procedura de reziliere a unui contract de închiriere în cursul anului presupune că Fiscul trebuie să fie notificat în termen de 5 zile. În acest sens, contribuabilul trebuie să depună mai multe acte justificative:
- Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit - formular 220;
- documentele din care să rezulte rezilierea contractelor de închiriere potrivit Codului civil (ex: acord, notificare cu respectarea termenului de preaviz).
Citiți mai multe despre impozitele și taxele plătite la stat, în cazul obținerii veniturilor din chirii, în acest articol scris de AvocatNet.ro.
Înregistrarea fiscală – pași de urmat pentru persoanele fizice
1. Contribuabilii care desfășoară activități comerciale
Pentru a putea desfășura o activitate economică din poziția de persoană fizică autorizată (PFA) sau de întreprindere individuală și familială, persoanele fizice trebuie să se înregistreze la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Tot de aici, contribuabilii trebuie să obțină o autorizație și să le fie atribuit un cod unic de înregistrare.
2. Persoanele fizice autorizate/întreprinderile individuale
După înregistrarea fiscală la ONRC, PFA-urile și întreprinderile individuale au obligația să depună, la organul fiscal de domiciliu, formularul 220 – Declarația privind venitul estimat/norma de venit, prin care sunt estimate veniturile și cheltuielile din cursul anului fiscal.
De asemenea, formularul 070 – Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere trebuie depus la organul fiscal pe raza căruia se află sediul de desfășurare a activității în cazul în care se cere înregistrarea ca plătitor de TVA prin opțiune/ contribuții sociale/ impozit reținut în calitate de angajator.
3. Întreprinderile familiale
În ceea ce privește întreprinderile familiale, contribuabilii sunt obligați să depună formularul 223 – Declarație privind veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridiciă și entitățile supuse regimului transparenței fiscale. Acest document trebuie să fie completat și depus la organul fiscal în a cărui rază teritorială își desfășoară activitatea de către o singură persoană, și anume acel asociat desemnat prin contractul de asociere să răspundă la îndeplinirea obligațiilor asocierii față de autoritățile publice.
Ce tipuri de formulare pot fi completate în cazul întreprinderilor familiale:
- formularul 010 – Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică – se completează și se depune la organul fiscal pe raza căruia se află sediul de desfășurare a activității dacă se solicită înregistrarea ca plătitor de TVA prin opțiune/ contribuții sociale/ impozit reținut în calitate de angajator;
- formularul 220 – Declarația privind venitul estimat/norma de venit – va fi depus la organul fiscal în raza căruia își are domiciliul fiscal de către fiecare membru din cadrul asocierii fără personalitate juridică.
4. Persoanele fizice care obţin venituri din exercitarea profesiilor libere, în mod individual
Contribuabilii care obțin venituri din exercitarea profesiilor libere, în mod individual, au și ei obligația să se înregistreze la Fisc. Mai precis, aceștia trebuie să depună la organul fiscal formularul 070 – Declarația de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
Formularul 070 trebuie să fie însoțit de următoarele documente, în original și copie:
- documentul de autorizare;
- dovada sediului declarat/a sediului secundar (act de proprietate, contract de comodat, contract de închiriere, după caz):
Avocații sunt obligați să prezinte și un document din care să reiasă că Uniunea Naţională a Barourilor din România din care face parte baroul în care sunt înscrişi, este constituită potrivit prevederilor Legii nr. 51/1995 republicată, pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, cu modificările şi completările ulterioare, şi funcţionează în temeiul acestei legi.
Atenție! Dacă restul persoanelor care obțin venituri din exercitarea profesiilor libere depun formularul 070 la organul fiscal în a cărui rază teritorială își au sediul de desfășurare a activității, contribuabilii care exercită profesia de asistent medical generalist, moașă, asistent medical în regim independent – persoană fizică independentă, cabinet individual de practică independentă, cabinet asociat de practică independentă depun documentul la organul fiscal pe raza căruia au domiciliul fiscal.
Declararea veniturilor în ceea ce îi privește pe cei care realizează venituri din profesii libere, în mod individual, și care încep activitatea în cursul anului fiscal, se face cu ajutorul formularului 220 – Declarația privind venitul estimat/norma de venit.
5. Persoanele fizice care obţin venituri din exercitarea profesiilor libere, în asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică
Formularul 010 – Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni trebuie să fie completat și depus de către persoanele care obțin venituri din profesii libere, din asocieri și alte entități fără personalitate juridică. Acest tip de contribuabili trebuie să mai depună în copie, respectiv să prezinte în original la Fisc următoarele documente:
- documentul de autorizare;
- dovada sediului (act de proprietate, contract de comodat, contract de închiriere, după caz);
- contractul de asociere.
Formularul 010 trebuie să completat și depus de către asociatul desemnat prin contractul de asociere să răspundă de îndeplinirea obligațiilor asocierii față de autorităților publice, se arată în Ghidul ANAF.
În cazul în care persoanele care realizează venituri din profesii libere în cadrul unor asocieri fără personalitate juridică își încep activitatea în cursul anului, contribuabilii sunt obligați să depună formularul 223 – Declarație privind veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridică și entitățile supuse regimului transparenței fiscale.
Declaraţia se completează şi se depune de către asociatul desemnat prin contractul de asociere să răspundă de îndeplinirea obligaţiilor asocierii faţă de autorităţile publice. De asemenea, fiecare membru din cadrul asocierii fără personalitate juridică are obligația depunerii, la organul fiscal în raza căruia işi are domiciliul fiscal, formularului 220 - Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit.
Atenție! În cazul în care asociatul are domiciliul pe raza altui organ fiscal decât cel al asocierii, acesta are obligaţia să anexeze la declaraţie şi o copie a formularului 223 depus de către asociatul desemnat.
6. Înregistrarea la Fisc a persoanele fizice, altele decât persoanele fizice care desfăşoară activităti economice în mod independent sau exercită profesii libere (ex. în situația în care o persoană fizică are angajați) au obligaţia depunerii formularului 020 - Declaraţie de înregistrare fiscală/declaraţie de menţiuni pentru persoane fizice române, la organul fiscal în a cărui rază teritorială îşi au domiciliul.
Puteți consulta întregul Ghid de îndrumare a persoanelor fizice în fișierul atașat acestui articol.