Proprietarii care dau în chirie apartamentele lor trebuie să transmită asociației, în cel mult zece zile de la semnarea actelor, care sunt noii ocupanți ai respectivelor apartamente, prevede expres actuala lege a asociațiilor de proprietari. Citește articolul
Legislația în domeniu stabilește clar faptul că proprietarul este, în ultimă instanță, responsabil pentru plata cheltuielilor de întreținere și a utilităților publice aferente proprietății sale individuale, chiar dacă spațiul este închiriat. Prin urmare, chiar dacă restanțele sunt generate de chiriaș, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își pot recupera sumele datorate direct de la proprietar, inclusiv prin procedura executării silite. Citește articolul
Închirierea bunurilor, fie ele mobile sau imobile, este reglementată prin Codul civil. Astfel, acest act normativ stabilește o serie de detalii privind închirierea, inclusiv plata acesteia, durata maximă, obligațiile părților sau în sarcina cui cad reparațiile, dacă este vorba despre închirierea unei locuințe. Citește articolul
Chiar dacă prevederile OUG nr. 128/2024 au stabilit că începerea obținerii veniturilor din chirii se declară direct în anul următor, prin declarația unică, încheierea sau modificarea unui contract de închiriere se înregistrează, în continuare, în termen de 30 de zile, la organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Anterior, termenul de 30 de zile se aplica și pentru depunerea declarației unice la începerea obținerii veniturilor din chirii. Citește articolul
Pentru 2025, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre apărută recent, că limita cheltuielilor pe care le pot face prefecții și subprefecții cu locuința de serviciu, pentru cazare și pentru transport se păstrează la același nivel cu cea stabilită pentru anul trecut. Citește articolul
Pentru a simplifica obligațiile pe care le au persoanele care obțin venituri din chirii, autoritățile au stabilit ca în cazul bunurilor comune un singur proprietar să înregistreze contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura se aplică de la 1 ianuarie 2025, astfel că un ordin cu modificări procedurale în acest sens a fost oficializat recent. Citește articolul
În condițiile în care cei ce obțin venituri din închirierea bunurilor proprii sunt obligați să înregistreze contractele pe care le încheie, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat recent un tutorial video cu pașii ce trebuie urmați în acest sens (completarea și transmiterea formularului 168). Citește articolul
Înregistrarea contractelor de închiriere la Fisc era posibilă și până la 1 ianuarie, fiind utilă pentru conferirea caracterului de titlu executoriu contractului și putând fi făcută și în cazul închirierilor făcute de către persoanele juridice, nu doar de către persoanele fizice. De la 1 ianuarie, persoanele fizice sunt obligate însă la înregistrarea contractelor, din nou, după ce obligația a fost eliminată câțiva ani, întrucât aici există un risc de nedeclarare mai mare în prezent. Persoanele juridice au libertatea de a folosi SPV pentru a înregistra aceste contracte, dar nu sunt obligate. Citește articolul
Fiscalizarea veniturilor din chirii, adică declararea și plata impozitului pe aceste venituri nu a fost niciodată o opțiune pentru persoanele fizice, ci o obligație. Astfel, oricât de mici sau de mari ar fi veniturile obținute de închirierea unui spațiu proprietate personală, ele trebuie impozitate. Ce a fost opțională, preț de câțiva ani, a fost înregistrarea contractelor la Fisc. De anul acesta însă - și până la final de martie, pentru cele în derulare - toate contractele de închiriere pe termen lung încheiate de persoanele fizice trebuie înregistrate la Fisc. Pentru veniturile obținute anul trecut, termenul-limită de plată a impozitului este 25 mai, iar pentru veniturile acestui an trebuie știut că impozitarea s-a schimbat și va fi, în toate cazurile, mai oneroasă ca până acum. Citește articolul
Anul viitor trebuie înregistrate la Fisc toate contractele de închiriere pe termen lung, așa cum se făcea până prin 2018. Obligația îi vizează și pe cei care au contracte în derulare la 1 ianuarie (și care oricum trebuia să-și declare veniturile din chirii prin declarația unică), nu doar pe cei care încheie astfel de contracte din ianuarie încolo. Ideal ar fi ca, în cazul închirierilor ce au continuat pe mai mulți ani, proprietarii să încheie noi contracte cu care să se ducă anul viitor la Fisc, sfătuiește un specialist. Iată de ce: Citește articolul