Anul trecut s-a restabilit obligația ce exista până în 2018 de a înregistra la Fisc toate contractele de închiriere pe termen lung - nu vorbim aici de închirerile în scop turistic, care sunt pe termen scurt. În OG nr. 16/2022, mai exact, scrie că obligația de a transmite contractele de închiriere la Fisc se va aplica începând cu contractele încheiate din 1 ianuarie 2023. Dar Guvernul n-a uitat nici de contractele în derulare: „În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părţi şi a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligaţia înregistrării acestora”.
Adică, practic, cei care au contracte în derulare, încheiate înainte de 1 ianuarie, au până pe 1 aprilie la dispoziție să le înregistreze la Fisc. Doar că în prevederea mai sus citată scrie și de modificările survenite - adică acte adiționale celui încheiat inițial - ceea ce înseamnă că ar trebui aduse toate acestea în vederea înregistrării la Fisc.
Cum facem înregistrarea. Pentru asta, destul de simplu, se folosește contul propriu de SPV. Pentru descărcare declarației trebuie accesat site-ul ANAF, secţiunea Servicii Online - "Declaraţii electronice" - "Descărcare declaraţii" - şi selectat apoi formularul 168, denumit "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune". Conținutul acestuia a fost actualizat în luna decembrie, printr-un ordin despre care aminteam aici, unde este detaliată și procedura. Pentru contractele nou încheiate, înregistrarea trebuie să se facă cel mult în 30 de zile de la încheierea contractului.
Veniturile pe 2022. Persoanele care obțin venituri din chirii trebuie să depună declarația unică (formularul 212), iar nedepunerea acesteia se sancționează cu sume între 50 și 500 de lei. Desigur, nefiscalizarea oricăror sume de bani înseamnă evaziune fiscală, pe lângă care amenda anterior amintită este ceva infim. Impozitul pentru aceste venituri are termen pe 25 mai anul acesta. Ghidul ANAF pentru veniturile din 2022 poate fi consultat aici.
Veniturile din 2023. Noutăți fiscale de reținut:
Pentru cei care obțin venituri din chirii, anul 2023 e mai dezavantajos din perspectiva taxării, chiar dacă sumele vor trebui virate statului abia până în primăvara anului viitor. Cea mai dură suplimentare a taxării este la impozit, unde, deși cota nu s-a modificat, s-a modificat baza la care se aplică. Noutăți avem și la partea de contribuții la sănătate.
Până acum, contribuabilii cu venituri din chirii puteau aplica fie regimul normelor de venit, fie sistemul real pentru impozitare. Guvernul nu a eliminat niciunul dintre aceste regimuri de impozitare, dar „a umblat” la primul astfel încât impozitul să se aplice la venitul brut, adică la contravaloarea chiriilor, fără posibilitatea de a mai scădea acel procent de 40%. Fiscaliștii spun că, în actualul context, de la 1 ianuarie cea mai bună opțiune pentru cei care închiriază este sistemul real de impozitare, dar pentru mulți asta e deja o bătaie de cap în sine - cineva trebuie să le țină contabilitatea. La acest sistem de impozitare, venitul net anual se determină pe baza datelor din contabilitate ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri, în conformitate cu evidența contabilă. Dar, mai spune ghidul pe venituri al Fiscului de anul precedent, în cazul aplicării acestui regim de impozitare contribuabilii au obligația completării Registrului de evidență fiscală și pe cea de conducere a evidenței contabile. Pe larg despre noul regim de impozitare puteți citi în acest material.