Înregistrarea contractelor de închiriere la Fisc era posibilă și până la 1 ianuarie, fiind utilă pentru conferirea caracterului de titlu executoriu contractului și putând fi făcută și în cazul închirierilor făcute de către persoanele juridice, nu doar de către persoanele fizice. De la 1 ianuarie, persoanele fizice sunt obligate însă la înregistrarea contractelor, din nou, după ce obligația a fost eliminată câțiva ani, întrucât aici există un risc de nedeclarare mai mare în prezent. Persoanele juridice au libertatea de a folosi SPV pentru a înregistra aceste contracte, dar nu sunt obligate. Citește articolul
Fiscalizarea veniturilor din chirii, adică declararea și plata impozitului pe aceste venituri nu a fost niciodată o opțiune pentru persoanele fizice, ci o obligație. Astfel, oricât de mici sau de mari ar fi veniturile obținute de închirierea unui spațiu proprietate personală, ele trebuie impozitate. Ce a fost opțională, preț de câțiva ani, a fost înregistrarea contractelor la Fisc. De anul acesta însă - și până la final de martie, pentru cele în derulare - toate contractele de închiriere pe termen lung încheiate de persoanele fizice trebuie înregistrate la Fisc. Pentru veniturile obținute anul trecut, termenul-limită de plată a impozitului este 25 mai, iar pentru veniturile acestui an trebuie știut că impozitarea s-a schimbat și va fi, în toate cazurile, mai oneroasă ca până acum. Citește articolul
Anul viitor trebuie înregistrate la Fisc toate contractele de închiriere pe termen lung, așa cum se făcea până prin 2018. Obligația îi vizează și pe cei care au contracte în derulare la 1 ianuarie (și care oricum trebuia să-și declare veniturile din chirii prin declarația unică), nu doar pe cei care încheie astfel de contracte din ianuarie încolo. Ideal ar fi ca, în cazul închirierilor ce au continuat pe mai mulți ani, proprietarii să încheie noi contracte cu care să se ducă anul viitor la Fisc, sfătuiește un specialist. Iată de ce: Citește articolul
Dacă vrei să înregistrezi un contract de închiriere la Fisc, poți să faci asta și online, și la ghișeu. Înregistrarea electronică la Fisc a unui contract de închiriere se poate face cu ajutorul contului din Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin intermediul portalului e-guvernare. Citește articolul
Închiriezi o locuință și nu știi ce ar trebui să conțină un contract? Nu ești sigur ce drepturi ai în calitate de chiriaș? Te întrebi daca merită să înregistrezi sau nu un contract de chirie la Fisc? Iată câteva dintre problemele pe care încercăm să le lămurim astăzi în „Enciclopedia soluțiilor pentru probleme cotidiene”. Citește articolul
Sunt două variante prin care putem face ca un contract de închiriere să fie titlu executoriu: să mergem la Fisc cu contractul pe care l-am încheiat în privat cu cel căruia îi dăm spre închiriere imobilul (asta nu înseamnă fiscalizarea acelor venituri) sau să îl facem direct la notar, într-o formă care e deja aptă pentru a servi drept titlu executoriu, dar cu unele costuri suplimentare. Oricum ar fi, efectul este același și este în marele avantaj al celui care dă în chirie să aibă dinainte un astfel de titlu. Citește articolul
Înregistrarea opțională a contractelor de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se face de peste o lună potrivit unei noi reglementări, care dă inclusiv posibilitatea unei înregistrări electronice a contractelor. Momentan însă singura variantă pentru cei interesați e deplasarea cu contractul la ghișeu. Citește articolul
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a aprobat printr-un ordin publicat recent o noua procedura de inregistrare a anumitor contracte sau documente incheiate de persoanele juridice romane. Va spunem in ce cazuri trebuie aplicata aceasta procedura, care au intrat deja in vigoare. Citește articolul