Ordonanţa Guvernului nr. 1/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 44 din 20 ianuarie şi a intrat în vigoare la data de 23 ianuarie. Însă pentru ca noile prevederi să se poată aplica efectiv a mai fost nevoie de îndeplinirea anumitor formalităţi.
Conform documentului, în urma verificărilor necesare în bazele de date ale autorităţilor competente, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României pot să elibereze adeverinţe cu valoare de certificat de cazier judiciar. Acestea pot fi obţinute la cererea motivată a cetăţenilor români din străinătate în cel mult zece zile de la solicitare. Deşi regulile sunt valabile deja din ianuarie, mai era nevoie de stabilirea modelului adeverinţei şi de încheierea unui protocol de cooperare între MAE şi Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Modelul a fost stabilit de Guvern în martie, iar protocolul a fost semnat luna aceasta, potrivit informaţiilor obţinute de AvocatNet.ro de la MAE. Astfel, românii din străinătate pot cere deja adeverinţa de cazier judiciar începând cu data de 8 iunie.
"Vă facem cunoscut că procedura de eliberare a adeverinţelor cu valoarea juridică a unui certificat de cazier judiciar, de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate, a devenit deja operaţională la data de 8 iunie, după semnarea în prealabil a unui protocol de cooperare în domeniu între MAE şi MAI, respectiv după realizarea interconexiunii sistemelor informatice ale celor două instituţii", ne-au explicat reprezentanţii Direcţiei Purtător de Cuvânt şi Comunicare din cadrul MAE.
Sursa citată a subliniat că, în momentul de faţă, românii pot cere adeverinţa de cazier judiciar doar la misiunile diplomatice şi oficiile consulare la care s-a implementat Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni (SIMISC). Totuşi, autorităţile estimează că implementarea SIMISC în toată reţeaua consulară va fi făcută până la finele semestrului II al acestui an.
Mai exact, adeverinţa de cazier judiciar poate fi cerută, în momentul de faţă, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare române din Atena, Cahul, New York, Varşovia, Bilbao, Praga, Bonn, Sarajevo, Podgorica, Tirana, Budapesta, Luxemburg, Vancouver, Cernăuţi, Doha, Astana, Moscova, Ciudad Real, Nicosia, Zaragoza, Bologna, Trieste, Lisabona, Paris, Odessa, Bălţi, Beirut, Castellon, Salonic, Sofia, Istanbul, Izmir, Lyon, Strasbourg, Chicago, Ciudad de Mexico, Ottawa, Tunis, Tripoli (servicii prestate la Tunis), Washington, Los Angeles, Amman, Ashgabat, Beijing, Dubai, Kiev, Minsk, Nairobi, Sevilla,Vilnius,Viena, Bratislava (servicii prestate la Viena), Baku şi Stockholm.
În 2016, SIMISC va fi implementat şi la misiunile diplomatice şi oficiile consulare române din Berlin, Buenos Aires, Barcelona, Madrid, Oslo, Bruxelles, Dublin, Helsinki, Zagreb, Skopje, Abuja, Addis Abeba, Alger, Bogota, Cape Town, Dakar, Khartoum, Pretoria, Toronto, Sydney, Bangkok, Colombo, Erevan, Jakarta, Kuala Lumpur, Riad, Sankt Petersburg, Seul, Tokyo, Taskent, Tbilisi, Singapore, Almeria, Varset, Belgrad, Catania, Copenhaga, Gyula, Milano, Roma, Szeged, Torino, Ankara, Berna, Londra, Haga, Marsilia, Munchen, Edinburgh, Ljubljana (servicii prestate de Trieste), Brasilia, Cairo, Canberra (serviciile prestate de Sydney), Caracas, Havana, Lima, Luanda, Montevideo, Montreal, Rabat, Rio de Janeiro, Santiago de Chile, Tripoli, Abu Dabi, Bagdad, Chişinău, Damasc, Hanoi, Hong Kong, Islamabad, Kuweit, Manila, New Delhi, Phenian, Ramallah, Rostov pe Don, Shanghai,Teheran, Tel Aviv, Ungheni, Priştina şi Zajecar.
Notă: Următoarea etapă de implementare a SIMISC vizează 40 de misiuni diplomatice şi oficii consulare şi este programată pentru data de 4 iulie.
Cum se poate cere adeverinţa de cazier judiciar
Adeverinţa de cazier judiciar are o valabilitate de şase luni şi poate fi folosită exclusiv în afara României, potrivit legislaţiei în vigoare. Aceasta se eliberează, în maximum zece zile, direct de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
Documentul este taxat cu 50 de euro, sumă în care este inclusă şi taxa de urgenţă de 15 euro pentru prestarea serviciului în cel mult 48 de ore de la depunerea cererii, conform informaţiilor obţinute de AvocatNet.ro de la MAE. Procedura de eliberare a adeverinţei poate fi iniţiată cu ajutorul portalului extern al SIMISC (secţiunea "Obţinere acte din România"), iar pentru a putea să ceară actul, cetăţenii români trebuie să se legitimeze cu un act de identitate românesc valabil şi, dacă este cazul, să facă dovada domiciliului/reşedinţei în circumscripţia consulară de referinţă.
"Adeverinţele de cazier judiciar sunt recunoscute din punct de vedere formal, fără îndeplinirea unor proceduri suplimentare, de către autorităţile statelor părţi la Convenţia de la Londra din 1968 privind suprimarea cerinţei legalizării pentru documentele întocmite de agenţii diplomatici şi funcţionarii consulari, dar şi de către cele din statele cu care România a încheiat acorduri bilaterale de asistenţă juridică ce prevăd recunoaşterea formală imediată a actelor oficiale. În celelalte state, atunci când se solicită efectuarea unor formalităţi suplimentare pentru recunoaşterea formală a adeverinţelor de cazier judiciar eliberate de consulatele române, titularii documentelor trebuie să ceară supralegalizarea sigiliului şi semnăturii consulatului emitent la Ministerul Afacerilor Externe al statului de reşedinţă", se mai arată în răspunsul primit de redacţia noastră de la MAE.
Până la introducerea adeverinţei, singura opţiune pe care o aveau românii din străinătate era, conform Legii nr. 290/2004, eliberarea certificatului de cazier judiciar, prin intermediul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare, în cel mult 30 de zile de la solicitare. Practic, această variantă rămâne valabilă în continuare.
Procedura de eliberare a certificatului de cazier judiciar, prea lungă
Iniţiatorii OG nr. 1/2016 au motivat modificarea Legii nr. 290/2004 prin faptul că procedura de obţinere a certificatului de cazier judiciar este prea lungă pentru persoanele aflate în străinătate.
"În condiţiile actuale, procedura de procurare a certificatelor de cazier judiciar se poate întinde, în funcţie de frecvenţa curierului diplomatic, pe durata mai multor săptămâni sau chiar luni, în special atunci când este dublată de procedura de apostilare a certificatelor. Durata procedurii reprezintă un inconvenient major pentru solicitanţii din străinătate, întrucât în majoritatea situaţiilor acestora le sunt necesare certificatele de cazier judiciar într-un termen scurt (pentru angajare, pentru reglementarea situaţiei juridice pe plan local, pentru solicitarea unor vize străine etc.)", scria în nota de fundamentare ce a însoţit propunerea de ordonanţă.
Mai precis, după ce sunt depuse la misiunile diplomatice sau oficiile consulare, cererile pentru obţinerea certificatului sunt transmise în format electronic către Poliţia Română. Certificatele sunt eliberate în format tipărit şi trimise la MAE, de unde sunt expediate prin curier diplomatic către misiunile/oficiile la care s-au depus cererile. Iniţiatorii au subliniat că, în funcţie de statele în care urmează să fie folosite certificatele, acestea mai trebuie să fie şi apostilate de către autorităţile române competente.
Astfel, modificările legislative operate de Guvern permit misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare să facă în mod direct verificările necesare şi să elibereze rapid adeverinţa cu valoare juridică de certificat de cazier judiciar.
"Pe lângă eliminarea duratei de aşteptare determinate în prezent de circulaţia documentelor originale între instituţiile din ţară şi, ulterior, prin curier diplomatic, soluţia expusă ar prezenta încă un avantaj considerabil: adeverinţele cu valoarea juridică a unui certificat de cazier judiciar, eliberate de misiunile diplomatice şi oficiile consulare române, ar urma regimul documentelor consulare, pe care nu se aplică apostila prevăzută de Convenţia de la Haga din 1961 cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine. (...) În plus, majoritatea statelor europene -- în care se înregistrează cea mai numeroasă prezenţă românească din străinătate -- sunt părţi la Convenţia de la Londra din 1968 privind suprimarea cerinţei legalizării pentru documentele întocmite de agenţii diplomatici şi funcţionarii consulari, care prevede recunoaşterea imediată a actelor respective, fără formalităţi suplimentare", se mai explica în nota de fundamentare.
Prin urmare, din moment ce noua facilitate este disponibilă efectiv, cetăţenii români din străinătate nu mai sunt nevoiţi să apeleze la procedura complicată a obţinerii certificatului de cazier judiciar şi pot opta direct pentru adeverinţa de cazier judiciar.
Ce conţine cazierul judiciar al persoanelor fizice
În cazierul judiciar se ţine evidenţa persoanelor fizice (dar şi a persoanelor juridice) condamnate sau împotriva cărora s-au luat alte măsuri penale/administrative, dar şi a celor faţă de care s-au dispus măsuri procesual-penale.
"În scopul prevenirii şi combaterii faptelor prevăzute şi pedepsite de legea penală se organizează cazierul judiciar, ca mijloc de cunoaştere şi identificare operativă a persoanelor care au comis infracţiuni contra persoanei şi a libertăţii acesteia, a patrimoniului şi, în general, a ordinii de drept", prevede Legea nr. 290/2004.
În cazul persoanelor fizice, în cazierul judiciar se înscriu date referitoare la:
- pedepsele, măsurile de siguranţă şi educative pronunţate prin hotărâri judecătoreşti definitive;
- renunţarea sau amânarea aplicării pedepsei, începerea, întreruperea şi încetarea executării pedepselor şi a măsurilor educative, suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei, înlocuirea, eşalonarea şi achitarea amenzii penale;
- amnistia, graţierea, prescripţia executării pedepsei, reabilitarea, caracterul politic al condamnării;
- pedepsele şi măsurile pronunţate prin hotărâri penale definitive de instanţele judecătoreşti din străinătate, precum şi măsurile luate prin actele efectuate de organele judiciare penale din străinătate, dacă aceste hotărâri au fost recunoscute de organele române competente;
- hotărârile definitive care impun rectificări în cazierul judiciar;
- extrădare.
Scoaterea persoanelor fizice din evidenţa cazierului judiciar se face în următoarele situaţii:
- faptele săvârşite nu mai sunt prevăzute de lege ca infracţiuni;
- a intervenit reabilitarea judecătorească sau de drept;
- a intervenit amnistia;
- persoanele au fost condamnate la pedeapsa amenzii sau la o pedeapsă privativă de libertate de cel mult trei ani şi au trecut 20 de ani de la data rămânerii definitive a condamnării;
- persoanele au decedat;
- s-a dispus renunţarea la urmărire penală sau clasarea faţă de ele ori s-a pronunţat o hotărâre definitivă de achitare sau de încetare a procesului penal;
- a trecut un an de la data executării măsurii educative;
- au trecut doi ani de la data când s-a pronunţat o hotărâre definitivă de amânare a aplicării pedepsei şi nu s-a dispus revocarea sau anularea amânării aplicării pedepsei;
- au trecut cinci ani de la data aplicării uneia dintre sancţiunile cu caracter administrativ prevăzute de Codul penal.
Cerererile de obţinere a certificatului de cazier judiciar se depun la unităţile de poliţie, iar pentru eliberarea acestuia este necesară plata unei taxe extrajudiciare. Certificatul de cazier judiciar este eliberat în trei zile de la solicitare şi este valabil timp de şase luni de la data eliberării.
Comentarii articol (2)