Statul de salarii este, potrivit normelor legale în vigoare, un document cu două întrebuinţări majore: acesta serveşte ca document pentru calculul drepturilor băneşti cuvenite salariaţilor şi al contribuţiilor şi al altor sume datorate, fiind totodată şi document justificativ de înregistrare în contabilitate.
În aceste condiţii, statul de salarii nu poate lipsi unei societăţi comerciale, indiferent de domeniul în care activează aceasta.
În luna ianuarie, conform Codului Muncii, salariaţii cu program normal, de luni până vineri, au avut parte de două zile libere legale, respectiv zilele de 1 şi 2 ianuarie.
Totuşi, doar prima dintre acestea a picat în timpul săptămânii de lucru (1 ianuarie - vineri), cea de-a doua zi a noului an fiind sâmbăta, când salariaţii cu program obişnuit au fost oricum liberi.
În aceste condiţii, potrivit calculelor noastre, prima lună din 2016 a avut 20 de zile lucrătoare.
Vă reamintim că zilele libere legale trebuie acordate obligatoriu de angajatori, aceştia riscând, în caz contrar, amenzi cuprinse între 5.000 şi 10.000 de lei.
Totuşi, Codul muncii prevede că anumiţi salariaţi sunt nevoiţi să se prezinte la muncă inclusiv în zilele de sărbătoare legală, astfel încât au existat persoane care au lucrat în zilele de sărbătoare legală, menţionate anterior (cazul angajaţilor din unităţile sanitare şi cele de alimentaţie publică, precum şi cei cu locuri de muncă în care activitatatea nu a putut fi întreruptă din cauza caracterului procesului de producţie sau specificului activităţii).
Aceste categorii de persoane, care au fost nevoite să se prezinte la muncă în a doua zi a anului, trebuie să beneficieze, conform legislaţiei muncii, de compensarea cu timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile.
Dacă acest lucru nu este posibil din motive justificate, salariaţii trebuie să primească un spor la salariul de bază, ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru. Angajatorii care nu asigură compensarea cu timp liber corespunzător în decurs de 30 de zile sau care nu acordă sporul salarial menţionat riscă să primească amenzi cuprinse între 5.000 şi 10.000 de lei.
Notă: 24 ianuarie - Ziua Principatelor Române a fost doar zi de sărbătoare naţională, nu şi zi liberă pentru salariaţi. În mod similar, nici ziua de 19 februarie - Ziua Brâncuşi, nu va fi zi liberă pentru salariaţi. Zilele nelucrătoare de sărbătoare legală sunt stabilite exclusiv în Codul muncii, iar acest act n-a fost modificat astfel încât lista să includă 24 ianuarie, 19 februarie şi 9 mai - Ziua Proclamării Independenţei României (un proiect de lege în acest sens ar putea fi adoptat în curând de deputaţi - detalii aici). Aşadar, cele trei zile amintite anterior sunt doar sărbători naţionale, în care angajaţii trebuie să se prezinte la muncă.
Ce informaţii trebuie să completezi în statul de salarii?
Statul de salarii este reglementat de Ordinul Ministrului Economiei şi Finanţelor nr. 3512/2008, care aprobă normele specifice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar contabile.
De altfel, statul de salarii are două întrebuinţări importante: serveşte ca document pentru calculul drepturilor băneşti cuvenite salariaţilor şi al contribuţiilor şi al altor sume datorate, fiind totodată şi document justificativ de înregistrare în contabilitate.
Reglementările legale stabilesc că documentul se întocmeşte lunar (pe secţii, ateliere, servicii etc), într-un exemplar sau în două, după caz. La baza unui stat de salarii stau, printre altele, documentele care atestă timpul lucrat efectiv, listele de avans, de concedii de odihnă sau certificatele medicale.
De asemenea, statele de salarii trebuie să includă plăţile făcute în cursul lunii, cum sunt: avansul, lichidările, indemnizaţiile de concediu, astfel încât să ofere o imagine cuprinzătoare asupra întregii sume a salariilor calculate şi a reţinerilor legale din perioada de decontare respectivă.
Statul de salarii trebuie sa conţină, în mod obligatoriu, cel putin informaţii despre:
- denumirea unităţii, secţiei, serviciului etc;
- denumirea formularului;
- întocmit pentru luna, anul;
- numele şi prenumele salariaţilor;
- venitul brut;
- contribuţia individuală de asigurări sociale;
- contribuţia individuală la bugetul asigurărilor pentru şomaj;
- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate;
- cheltuieli profesionale;
- venitul net;
- deducere personală de bază;
- deduceri suplimentare;
- venitul bază de calcul;
- impozitul calculat şi reţinut;
- salariul net.
Totodată, statul de salarii trebuie semnat, pentru confirmarea exactităţii calculelor, de către persoana care îl întocmeşte.
Referitor la arhivarea statului de salarii, acesta se păstrează fie la compartimentul financiar-contabil, separat de celelalte acte justificative de plăţi, fie la compartimentul care a întocmit statele de salarii, după caz.
Notă: Ţinând cont că primele două zile nelucrătoare de sărbătoare legală au trecut (1 şi 2 ianuarie), persoanele care lucrează conform unui program de lucru normal, de luni până vineri, se mai bucură în 2016 de şapte zile nelucrătoare de sărbătoare legală (din totalul celor zece libere legale rămase, trei pică în zile de weekend). Detalii suplimentare despre acest subiect găsiţi aici.
--------------
Rectificare (05.04.2016): Într-o versiune anterioară a acestui articol scria că statul de salarii este reglementat de Ordinul Ministrului Economiei şi Finanţelor nr. 3512/2008. Acest act normativ a fost însă abrogat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, în vigoare de la 1 ianuarie.