Reglementarea privind Registrul General de Evidenta a Salariatilor, a fost modificata recent. Potrivit noii reglementari, Registrul cuprinde si ocupaþia (funcþia ºi/sau meseria), respectiv codul acesteia potrivit Clasificãrii ocupaþiilor din România (C.O.R.). Pentru mai multe modificari importante, cititi articolul de mai jos:
Hotararea Guvernului nr. 290, pentru modificarea ºi completarea Hotãrârii
Guvernului nr. 247/2003 privind întocmirea ºi completarea registrului general de
evidenþã a salariaþilor
Publicata in Monitorul Oficial nr. 238 din 18 martie 2004
Art. I. - Hotãrârea Guvernului nr. 247/2003 privind întocmirea ºi
completarea registrului general de evidenþã a salariaþilor, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 14 martie 2003, cu
modificãrile ºi completãrile ulterioare, se modificã ºi se completeazã dupã cum
urmeazã:
1. Alineatul (4) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Nu au obligaþia înfiinþãrii registrului misiunile diplomatice, oficiile
consulare strãine cu sediul în România, precum ºi reprezentanþele din România
ale persoanelor juridice strãine pentru perioadele în care contractele
individuale de muncã încheiate cu cetãþenii români se înregistreazã la
Inspectoratul Teritorial de Muncã al municipiului Bucureºti."
2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Angajatorul are obligaþia de a înregistra registrul la inspectoratul
de muncã în a cãrui razã teritorialã îºi are sediul sau domiciliul, dupã caz,
cel mai târziu la data încheierii primului contract individual de muncã."
3. Alineatele (1), (3) ºi (4) ale articolului 4 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Registrul se întocmeºte în regim tipizat, conform modelului
prevãzut în anexa nr. 1, se numeroteazã pe fiecare paginã ºi devine document
oficial de la data înregistrãrii.
(3) Inspectoratul teritorial de muncã va înregistra registrul numai dacã sunt
îndeplinite condiþiile prevãzute la alin. (1) ºi (2).
(4) La solicitarea inspectoratului teritorial de muncã sau a unor angajatori
care obþin aprobarea prealabilã a inspectoratului teritorial de muncã, registrul
se întocmeºte ºi în format electronic."
4. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Registrul cuprinde elementele de identificare a tuturor salariaþilor, data
încheierii contractului individual de muncã, data începerii activitãþii,
modificarea ºi suspendarea contractului, durata acestuia, durata muncii
exprimatã în ore/zi, ocupaþia (funcþia ºi/sau meseria), respectiv codul acesteia
potrivit Clasificãrii ocupaþiilor din România (C.O.R.), salariul de bazã
prevãzut la data încheierii contractului, data încetãrii contractului ºi temeiul
legal al încetãrii acestuia, numele, prenumele ºi semnãtura persoanei care face
înscrierea."
5. Dupã alineatul (2) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul
(21), cu urmãtorul cuprins:
"(21) Fiecare operaþiune efectuatã în registru va fi certificatã, prin semnãturã
ºi ºtampilã, de cãtre o persoanã numitã prin act administrativ de cãtre
angajator sau de cãtre reprezentantul legal al acestuia."
6. Alineatele (3) ºi (4) ale articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Înscrierile în registru se efectueazã la data încheierii contractului
individual de muncã, precum ºi la data încetãrii acestuia, în conformitate cu
prevederile anexei nr. 1.
(4) Înregistrãrile din registru se vor efectua numai în limba românã, citeþ, cu
tuº/pix negru, iar corectarea erorilor materiale din cuprinsul acestuia se va
realiza prin bararea datelor înscrise eronat, astfel încât sã se poatã citi
vechea înregistrare, ºi prin înscrierea dedesubt, în culoare roºie, a datelor
exacte. În cazul în care înscrierea nu se poate face dedesubt, se bareazã
întregul rând ºi se face trimitere la noul rând care conþine datele exacte."
7. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Registrul se pãstreazã la sediul sau domiciliul angajatorului
ori, dupã caz, la sediul sucursalei, agenþiei, reprezentanþei sau unor alte
asemenea unitãþi fãrã personalitate juridicã, potrivit prevederilor art. 2 alin.
(3).
(2) Angajatorii au obligaþia de a comunica, în scris, tuturor conducãtorilor
sucursalelor, agenþiilor, reprezentanþelor ºi unitãþilor fãrã personalitate
juridicã, care nu îndeplinesc condiþiile prevãzute la art. 2 alin. (3), precum
ºi tuturor conducãtorilor punctelor de lucru care au salariaþi, numãrul
registrului în care au fost înscriºi salariaþii, precum ºi inspectoratul
teritorial de muncã la care s-a fãcut înregistrarea.
(3) Registrele ºi dosarele personale ale fiecãrui salariat se vor pãstra în
locuri care sã asigure securitatea datelor ºi sã îndeplineascã condiþiile
necesare pentru pãstrarea lor îndelungatã ºi corespunzãtoare."
8. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Registrul se pune la dispoziþie inspectorului de muncã sau
oricãrei alte autoritãþi publice care îl solicitã în condiþiile legii,
angajatorul având obligaþia sã asigure accesul permanent la acest document."
9. Alineatul (2) al articolului 7 se abrogã.
10. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) La solicitarea salariatului, angajatorul este obligat sã îi elibereze
copii, certificate de reprezentantul legal al acestuia sau de persoana
împuternicitã de angajator pentru conformitate cu originalul, ale dosarului
personal, ale paginii/paginilor din registru care cuprinde/cuprind înscrierile
referitoare la persoana sa ºi/sau un document care sã ateste activitatea
desfãºuratã de cãtre acesta, vechimea în muncã, în meserie ºi în specialitate."
11. Alineatele (3) ºi (4) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care registrul a fost deteriorat sau înscrierile nu mai sunt
lizibile, datele cuprinse în acesta se copiazã ori, dupã caz, se reînscriu
într-un nou registru în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii
noului registru. Angajatorul are obligaþia de a pãstra vechiul registru o
perioadã de 3 ani de la data înregistrãrii noului registru.
(4) În situaþia în care registrul a fost pierdut sau distrus, angajatorul are
obligaþia de a reface înscrierile, pe baza documentelor existente la dosarul
personal al salariatului, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data pierderii
sau distrugerii. Inspectoratul teritorial de muncã va înregistra noul registru
numai în situaþia în care angajatorul va face dovada depunerii spre publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunþului de pierdere a
registrului, respectiv va face dovada distrugerii totale a acestuia, în
condiþiile legii."
12. Dupã alineatul (4) al articolului 9 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), care va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În situaþiile prevãzute la alin. (1), la înregistrarea unui nou registru,
inspectoratul teritorial de muncã va face urmãtoarele menþiuni:
a) pe prima paginã se va înscrie numãrul registrului pe care îl înlocuieºte,
precum ºi motivul înlocuirii;
b) în registrul special, la numãrul de înregistrare a vechiului registru se va
înscrie menþiunea înlocuirii, motivul înlocuirii ºi numãrul de înregistrare al
noului registru."
13. Articolul 91 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 91. - Unitãþile fãrã personalitate juridicã ce au competenþa înfiinþãrii
registrului îl înregistreazã la inspectoratul teritorial de muncã în a cãrui
razã teritorialã îºi au sediul, cu îndeplinirea obligaþiilor prevãzute de
prezenta hotãrâre."
14. La alineatul (1) al articolului 10, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) necompletarea registrului în conformitate cu prevederile prezentei
hotãrâri."
15. Dupã alineatul (6) al articolului 10 se introduce un nou alineat,
alineatul (7), care va avea urmãtorul cuprins:
"(7) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de
la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii
acestuia jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (2), (3) ºi (4),
inspectorul de muncã fãcând menþiune despre aceastã posibilitate în
procesul-verbal."
16. Articolul 12 se abrogã.
17. Anexa nr. 1 se înlocuieºte cu anexa la prezenta hotãrâre.
Art. II. - (1) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei
hotãrâri, registrele generale de evidenþã a salariaþilor se vor înregistra ºi
completa cu respectarea prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Înscrierile deja efectuate în registrele existente îºi menþin valabilitatea
urmând ca, de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, în coloana 10
"Ocupaþia (funcþia ºi/sau meseria)" sã se înscrie ºi codul C.O.R. corespunzãtor
funcþiei/meseriei respective, în coloana 13 sã se completeze ºi temeiul legal al
încetãrii contractului individual de muncã, iar în coloana 14, în loc de
"Temeiul legal al încetãrii contractului", sã se completeze "Numele, prenumele
ºi semnãtura persoanei care face înscrierea".
Art. III. - Hotãrârea Guvernului nr. 247/2003 privind întocmirea
ºi completarea registrului general de evidenþã a salariaþilor, cu modificãrile
ºi completãrile ulterioare ºi cu cele aduse prin prezenta hotãrâre, va fi
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã
numerotare.
NOTÃ:
1. Înregistrarea datelor în rubricile registrului se va face dupã cum urmeazã:
a) în coloana 1 se va înscrie numãrul contractului individual de muncã dat de
angajator, conform normelor interne ale unitãþii;
b) în coloana 2 se vor înscrie numele ºi prenumele salariatului conform actului
de identitate;
c) în coloana 3 se vor înscrie urmãtoarele date de identificare a salariatului:
domiciliul/reºedinþa, codul numeric personal, seria ºi numãrul actului de
identitate;
d) în coloana 4 se va înscrie data semnãrii contractului individual de muncã de
cãtre ambele pãrþi;
e) în coloana 5 se va înscrie data la care salariatul a început sau va începe
efectiv sã lucreze;
f) în coloana 9 se vor menþiona secþia, serviciul, punctul de lucru etc. unde
lucreazã efectiv salariatul.
2. Pe fiecare paginã din registru vor fi înregistrate datele unui singur
salariat.
3. Coloanele 6, 7, 8, 10, 11 ºi 12 se vor completa începând cu data de 1
ianuarie 2007.
4. La încetarea contractului individual de muncã, spaþiile rãmase necompletate
de pe pagina/paginile alocatã/alocate salariatului se bareazã ºi se ºtampileazã
de cãtre unitate.
5. Pentru salariaþii detaºaþi, angajatorul la care aceºtia au fost detaºaþi va
completa registrul în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri, cu
menþiunea la coloana 1 a denumirii unitãþii de la care se face detaºarea.
Comentarii articol (0)