Curtea Constitutionala a declarat ca fiind neconstitutionale unele prevederi ale Noului Cod Fiscal. De fapt, prin intermediul acestei decizii, Curtea Constitutionala isi continua dezbaterile asupra exceptiilor tot mai numeroase, ridicate in fata instantelor romanesti, privind Noul Cod Fiscal.
Decizie nr. 40 din 29/01/2004, referitoare la excepþia de
neconstituþionalitate a dispoziþiilor art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din
Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 229 din 16/03/2004
Pe rol se aflã soluþionarea excepþiei de
neconstituþionalitate a dispoziþiilor art. 127 din Ordonanþa Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creanþelor bugetare, republicatã, excepþie ridicatã
de Societatea Comercialã "T.A. Caravan" - S.A. Fãlticeni în Dosarul nr.
2.521/2003 al Judecãtoriei Fãlticeni.
Dezbaterile au avut loc în ºedinþa publicã din 22 ianuarie 2004, fiind
consemnate în încheierea de la acea datã, când Curtea, având nevoie de timp
pentru a delibera, a amânat pronunþarea la 29 ianuarie 2004.
C U R T E A,
având în vedere actele ºi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 septembrie 2003, pronunþatã în
Dosarul nr. 2.521/2003, Judecãtoria Fãlticeni a sesizat Curtea
Constituþionalã cu excepþia de neconstituþionalitate a dispoziþiilor art. 127
din Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002, excepþie ridicatã de Societatea Comercialã
"T.A. Caravan" - S.A. Fãlticeni.
În motivarea excepþiei de neconstituþionalitate autorul acesteia susþine, în
esenþã, cã textul criticat, în baza cãruia este obligat la plata unei cauþiuni
prohibitive de peste 2 miliarde lei, contravine principiului accesului liber la
justiþie prevãzut de art. 21 din Constituþie. Totodatã, instituind un tratament
inegal pentru persoanele juridice debitoare, în raport cu administraþia
financiarã ºi cu persoanele fizice, încalcã ºi principiul constituþional al
egalitãþii în faþa legii.
Judecãtoria Fãlticeni considerã cã excepþia este
întemeiatã, întrucât prevederile criticate "sunt de naturã a aduce atingere
liberului acces la justiþie al persoanelor juridice, datoritã sancþiunii la care
sunt supuse în cazul neachitãrii cauþiunii egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, constând în neînregistrarea cererii, constituind astfel un obstacol în
calea supunerii cererii acestora controlului judecãtoresc".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preºedinþilor
celor douã Camere ale Parlamentului ºi Guvernului, pentru a-ºi exprima punctele
de vedere asupra excepþiei de neconstituþionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepþia este neîntemeiatã, fãcând
trimitere ºi la jurisprudenþa Curþii Constituþionale în materie. Se aratã cã "accesul
liber la justiþie nu este obstrucþionat prin instituirea cauþiunii de 20% din
cuantumul sumei datorate, cauþiunea constituind o garanþie în vederea evitãrii
abuzului de drept, exercitarea cu rea-credinþã a contestaþiei la executare
determinând tergiversarea soluþionãrii cauzelor ºi, implicit, amânarea
realizãrii creanþelor bugetare". De asemenea, Guvernul, referindu-se la
jurisprudenþa Curþii Europene a Drepturilor Omului, în legãturã cu aplicarea
art. 6 din Convenþia pentru apãrarea drepturilor omului ºi a libertãþilor
fundamentale, aratã cã aceasta a stabilit cã "dreptul la acces la o instanþã nu
este absolut, statul bucurându-se de o anumitã marjã de apreciere, astfel încât
limitele aduse sã nu atingã acest drept în însãºi substanþa sa, sã urmãreascã un
scop legitim ºi sã pãstreze un raport de proporþionalitate între mijloacele
folosite ºi scop".
Preºedinþii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepþiei de neconstituþionalitate.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziþiile legale criticate, raportate la prevederile Constituþiei, precum ºi
Legea nr. 47/1992, reþine urmãtoarele:
Curtea Constituþionalã a fost legal sesizatã ºi este
competentã, potrivit dispoziþiilor art. 146 lit. d) din Constituþie, republicatã,
precum ºi celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 ºi 23 din Legea nr.
47/1992, republicatã, sã soluþioneze excepþia de neconstituþionalitate ridicatã.
Obiectul excepþiei de neconstituþionalitate, astfel cum a
fost formulat, îl constituie dispoziþiile art. 127 din Ordonanþa Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creanþelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, aprobatã cu modificãri ºi
completãri prin Legea nr. 79/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 193 din 26 martie 2003, ordonanþã republicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003 ºi ulterior modificatã.
Examinând excepþia de neconstituþionalitate, Curtea constatã
cã, ulterior sesizãrii, Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002, republicatã, cu
modificãrile ºi completãrile ulterioare, a fost abrogatã, cu excepþia art. 152,
prin art. 200 lit. c) din Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedurã fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941
din 29 decembrie 2003, la data intrãrii în vigoare a noii reglementãri (1
ianuarie 2004). Dispoziþiile art. 127 din Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002 au
fost preluate, cu un conþinut identic, în art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din
Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã.
În jurisprudenþa sa Curtea Constituþionalã a statuat în
mod constant cã, atunci când dispoziþia legalã criticatã pentru
neconstituþionalitate a fost abrogatã, excepþia este admisibilã numai în mãsura
în care noua reglementare menþine în substanþa sa reglementarea anterioarã.
Având în vedere cã în cauzã aceastã cerinþã este îndeplinitã, Curtea urmeazã
sã se pronunþe asupra excepþiei de neconstituþionalitate a prevederilor art. 164
alin. (1), (2) ºi (3) din Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedurã fiscalã, cu urmãtorul conþinut:
"(1) Contestaþia la executare se face cu condiþia depunerii numai de cãtre
persoanele juridice a unei cauþiuni egale cu 20% din cuantumul sumei datorate,
la unitatea teritorialã a Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cauþiunii prevãzute la alin. (1) va însoþi în mod
obligatoriu contestaþia debitorului, fãrã de care aceasta nu va putea fi
înregistratã.
(3) Verificarea cuantumului cauþiunii se va efectua de judecãtorul de serviciu
la data înregistrãrii cererii."
În opinia autorului excepþiei, aceste prevederi îngrãdesc liberul acces la
justiþie prevãzut de art. 21 din Constituþie, precum ºi principiul egalitãþii
înscris în art. 16 alin. (1) din Constituþie.
Dispoziþiile constituþionale invocate în susþinerea
excepþiei au urmãtorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãþenii sunt egali în faþa legii ºi a autoritãþilor
publice, fãrã privilegii ºi fãrã discriminãri.";
- Art. 21: "(1) Orice persoanã se poate adresa justiþiei pentru apãrarea
drepturilor, a libertãþilor ºi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept.
(3) Pãrþile au dreptul la un proces echitabil ºi la soluþionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.
(4) Jurisdicþiile speciale administrative sunt facultative ºi gratuite."
Curtea a mai fost sesizatã cu aceastã excepþie, pe care a
respins-o ca neîntemeiatã (de exemplu, prin Decizia nr. 276/2003, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 1 august 2003). În
motivarea soluþiei s-a reþinut, printre altele, cã ºi contestaþia la executare
constituie, prin ea însãºi, o cale de acces la justiþie, iar "condiþionarea
acesteia de plata unei cauþiuni reprezintã - ca ºi termenul de introducere a
contestaþiei ºi celelalte condiþii prevãzute de lege - o mãsurã de asigurare a
celeritãþii procedurii ºi de descurajare a abuzului de drept, admisibilã ºi
rezonabilã", considerente în raport cu care nu se poate reþine pretinsa
încãlcare a prevederilor art. 21 din Constituþie.
În practicã însã obligativitatea plãþii cauþiunii, ca
o condiþie de acces la calea de atac a contestaþiei la executare, s-a relevat a
fi un impediment de multe ori insurmontabil, cu atât mai dificil de calificat ca
rezonabil cu cât, potrivit legii, o asemenea cale de atac este deschisã oricãrei
persoane lezate în drepturile ºi interesele sale legitime. Este motivul pentru
care reglementarea în cauzã a fãcut obiectul a repetate sesizãri de
neconstituþionalitate, acestea constituindu-se - în opinia Curþii - într-un
element de noutate, de naturã sã impunã reexaminarea atât a soluþiei adoptate în
precedent, cât ºi a considerentelor pe care se întemeiazã ºi, pe cale de
consecinþã, reconsiderarea jurisprudenþei în materie, în sensul celor ce urmeazã.
Este de principiu cã impunerea, prin lege, a unor exigenþe
cum ar fi instituirea unor termene sau plata unor taxe, pentru valorificarea de
cãtre titular a dreptului sãu subiectiv, chiar dacã constituie îngrãdiri ale
accesului liber la justiþie, are o solidã ºi indiscutabilã justificare prin
prisma finalitãþii urmãrite, constând în limitarea în timp a stãrii de
incertitudine în derularea raporturilor juridice ºi în restrângerea
posibilitãþilor de exercitare abuzivã a respectivului drept. Prin intermediul
lor se asigurã climatul de ordine, indispensabil pentru valorificarea plenarã a
drepturilor proprii, cu respectarea atât a intereselor generale, cât ºi a
drepturilor ºi intereselor legitime ale celorlalþi titulari, cãrora statul este
þinut, în egalã mãsurã, sã le acorde ocrotire.
Este, totodatã, de principiu cã legiuitorul este competent sã
adopte asemenea reglementãri, în virtutea art. 126 alin. (2) din Constituþie,
republicatã, potrivit cãruia "competenþa instanþelor judecãtoreºti ºi procedura
de judecatã sunt prevãzute numai prin lege".
Având dezlegarea constituþionalã sã procedeze ca atare,
legiuitorul este þinut însã sã o facã orientându-se dupã principiul "est modus
in rebus". Altfel spus, acesta trebuie sã fie preocupat ca exigenþele astfel
instituite sã fie îndeajuns de rezonabile încât sã nu antreneze, în considerarea
prevenirii unor eventuale abuzuri, o restrângere excesivã a exerciþiului
dreptului, de naturã sã punã sub semnul întrebãrii însãºi existenþa acestuia.
Independent de finalitatea urmãritã de legiuitor prin
adoptarea reglementãrii deduse controlului de constituþionalitate, Curtea
considerã cã aceasta contravine imperativelor principiale enunþate, în mãsura în
care condiþioneazã însãºi înregistrarea contestaþiei la executare, în materie,
de plata unei cauþiuni. Instituirea unei cãi de atac ca modalitate de acces la
justiþie implicã în mod necesar asigurarea posibilitãþii de a o utiliza pentru
toþi cei care au un drept, un interes legitim, capacitate ºi calitate procesualã.
Or, adãugarea la acestea a unei condiþii suplimentare, a cãrei neîndeplinire are
semnificaþia drasticã a unui veritabil fine de neprimire a cererii de sesizare a
instanþei cu respectiva cale de atac, constituie o îngrãdire a accesului liber
la justiþie, contravenind astfel prevederilor art. 21 alin. (1) ºi (2) din
Constituþie.
Îngrãdirea este cu atât mai evidentã cu cât efectele neplãþii cauþiunii nu sunt
subsecvente unui act de judecatã exercitat de instanþã în limitele învestirii ºi
potrivit competenþei sale jurisdicþionale, ci sunt constatate ºi dobândesc
eficienþã pe calea unei operaþii tehnico-administrative derulate de judecãtorul
de serviciu care, luând act cã obligaþia de platã a cauþiunii nu a fost
îndeplinitã, urmeazã sã refuze înregistrarea contestaþiei, împiedicând astfel
sesizarea instanþei ºi, prin aceasta, accesul liber la justiþie.
Drept urmare, deºi raþiunile în considerarea cãrora
legiuitorul a instituit exigenþa plãþii unei cauþiuni, constând în preocuparea
de a restrânge posibilitatea exercitãrii cu rea-credinþã a contestaþiei la
executare, în scop exclusiv dilatoriu, nu pot fi minimalizate ºi, cu atât mai
puþin, negate, determinarea aprioricã ºi imperativã a cuantumului cauþiunii,
stabilirea acestuia la 20% din cuantumul sumei datorate, cât ºi, mai ales,
convertirea neplãþii sale într-un fine de neprimire a contestaþiei la executare
sunt excesive ºi, prin aceasta, îngrãdesc în mod nepermis accesul liber la
justiþie. Astfel, în mãsura în care cuantumul sumei datorate este deosebit de
important, ceea ce îl pune pe debitor în imposibilitate de a achita cauþiunea
impusã de lege, acesta este lipsit de dreptul de a formula contestaþie la
executare ºi de a repune în discuþie respectivul cuantum, chiar dacã, prin
ipotezã, nu datoreazã în realitate suma la care a fost impus.
Curtea apreciazã cã raþiunile care au impus adoptarea, în
aceastã materie, a reglementãrii criticate pot fi satisfãcute pe deplin - ºi
într-o manierã mai puþin tranºantã, aptã sã asigure echilibrul de interese ºi
egalitatea de arme între creditor ºi debitor - de reglementarea de drept comun
(art. 399-404 din Codul de procedurã civilã), în ai cãrei termeni cauþiunea - al
cãrei cuantum este stabilit de judecãtor - constituie o condiþie numai pentru a
putea solicita ºi obþine suspendarea executãrii pânã la soluþionarea
contestaþiei. Întrucât, potrivit acestei reglementãri, contestaþia nu este
suspensivã de executare prin ea însãºi, creditorul are posibilitatea sã-ºi
valorifice creanþa chiar dacã s-a formulat contestaþie la executare, câtã vreme
nu s-a plãtit cauþiunea, iar dacã, urmare a plãþii acesteia, s-a dispus
suspendarea, în mãsura în care contestaþia este respinsã, are garanþia reparãrii
eventualului prejudiciu ce i-a fost astfel cauzat. La rândul sãu, debitorul, al
cãrui acces liber la justiþie nu este îngrãdit prin obligarea sa la plata unei
cauþiuni, ca o condiþie pentru înregistrarea contestaþiei, chiar dacã nu are
posibilitatea de a achita cauþiunea ºi a obþine suspendarea executãrii, care îºi
urmeazã cursul, are dreptul, în situaþia în care contestaþia sa este admisã, la
întoarcerea executãrii.
Aºa fiind, Curtea considerã cã admiterea excepþiei de
neconstituþionalitate a dispoziþiilor art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din
Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, care,
pentru motivele înfãþiºate, se impune, nu nesocoteºte câtuºi de puþin raþiunile
majore avute în vedere de legiuitor la adoptarea reglementãrii în cauzã.
Faþã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) ºi al
art. 147 alin. (4) din Constituþie, republicatã, precum ºi al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 ºi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
cu majoritate de voturi,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Admite excepþia de neconstituþionalitate ridicatã de Societatea Comercialã "T.A.
Caravan" - S.A. Fãlticeni în Dosarul nr. 2.521/2003 al Judecãtoriei Fãlticeni ºi
constatã cã dispoziþiile art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din Ordonanþa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã sunt neconstituþionale.
Prezenta decizie se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului conform art. 25
alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicatã.
Definitivã ºi obligatorie.
Pronunþatã în ºedinþa publicã din data de 29 ianuarie 2004.
PREªEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICÃ BULAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE SEPARATÃ
Considerãm cã soluþia care se impunea a fi adoptatã, în speþã,
era cea de respingere ca nefondatã a excepþiei de neconstituþionalitate a
dispoziþiilor art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din Ordonanþa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, raportatã la prevederile art. 16 ºi
art. 21 din Constituþie, conform jurisprudenþei anterioare a Curþii
Constituþionale care, prin numeroase decizii, a respins ca nefondate excepþiile
de neconstituþionalitate, având ca obiect dispoziþiile, cu acelaºi conþinut, ale
art. 127 din Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanþelor
bugetare, republicatã, în prezent abrogatã.
În opinia pe care o susþinem, dispoziþiile textului criticat,
care instituie obligativitatea depunerii unei cauþiuni egale cu 20% din
cuantumul sumei datorate cu titlu de obligaþie fiscalã, la introducerea
contestaþiei la executare silitã de cãtre persoanele juridice, nu reprezintã
discriminare între persoanele juridice ºi cele fizice ºi nici nu constituie un
impediment în exercitarea dreptului la acces liber la justiþie.
Aºa cum s-a stabilit prin mai multe decizii ale Curþii
Constituþionale prin care au fost respinse ca nefondate excepþiile de
neconstituþionalitate privind dispoziþiile art. 127 din Ordonanþa Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creanþelor bugetare, având un conþinut identic cu cel
al art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din Codul de procedurã fiscalã, "situaþia
juridicã a persoanelor colective este diferitã de cea a persoanelor fizice,
astfel încât tratamentul juridic diferit aplicabil - ºi anume obligaþia
persoanelor juridice, în cazul contestaþiei la executare, de a plãti o cauþiune
egalã cu 20% din cuantumul sumei datorate, spre deosebire de persoanele fizice
care nu au asemenea obligaþie - este justificat în mod obiectiv ºi raþional". (A
se vedea Decizia nr. 276 din 26 iunie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 556 din 1 august 2003.) În acelaºi sens s-a pronunþat
Curtea Constituþionalã ºi prin Decizia nr. 419 din 11 noiembrie 2003, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 861 din 4 decembrie 2003, în
care, în plus, s-a argumentat referitor la obligaþia instituitã pentru
persoanele juridice de a plãti o cauþiune de 20% din cuantumul sumei datorate
bugetului la introducerea contestaþiei la executarea silitã, cã "aceastã
modalitate de reglementare a fost necesarã numai pentru persoanele juridice,
atât în considerarea numãrului sporit de cauze care au avut ca obiect executarea
creanþelor bugetare, cât ºi din motive de naturã economicã". Totodatã, prin
aceastã decizie, a fost menþionat principiul stabilit de Curtea Constituþionalã,
în acord cu jurisprudenþa Curþii Europene a Drepturilor Omului, potrivit cãruia
"egalitatea în drepturi nu înseamnã uniformitate, fapt pentru care principiul
egalitãþii în faþa legii presupune instituirea unui tratament egal pentru
situaþii juridice care, în funcþie de scopul urmãrit, nu sunt diferite". De
asemenea, prin Decizia nr. 474 din 9 decembrie 2003, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 5 februarie 2004, Curtea
Constituþionalã a reþinut cã "În raport cu volumul surselor de venit supuse
impunerii ºi cu amploarea activitãþilor supuse taxelor prevãzute de lege -
valoarea contribuþiilor persoanelor juridice la bugetul de stat este
incomparabil mai importantã decât aceea a persoanelor fizice, iar contestaþiile
la executare introduse de cãtre persoanele juridice în scopul întârzierii
obligaþiilor lor financiare cãtre stat pot avea efecte cu mult mai pãgubitoare
decât eventualele contestaþii formulate în acelaºi scop de cãtre persoanele
fizice".
În legãturã cu invocarea încãlcãrii dreptului la liber acces
la justiþie, prevãzut de art. 21 din Constituþie, în repetate decizii ale Curþii
Constituþionale s-a reþinut cã "depunerea cauþiunii stabilite prin art. 127
alin. (1) din Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002 are rolul de a frâna acþiunile
dilatorii ale persoanelor juridice în cadrul procedurii de executare silitã,
fãrã ca prin aceasta sã fie încãlcate prevederile art. 21 din Constituþie.
Contestaþia la executare constituie prin ea însãºi o cale de acces la justiþie,
iar condiþionarea acesteia de plata unei cauþiuni constituie o mãsurã de
asigurare a celeritãþii procedurii ºi de descurajare a abuzului de drept,
admisibilã ºi rezonabilã" (Decizia nr. 313 din 10 iulie 2003, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 8 august 2003). În acelaºi
sens s-a pronunþat Curtea, de exemplu ºi prin deciziile: nr. 229 din 3 iunie
2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 26 iunie
2003; nr. 419 din 11 noiembrie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 861 din 4 decembrie 2003; nr. 440 din 20 noiembrie 2003, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 21 ianuarie 2004; nr. 474
din 9 decembrie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
109 din 5 februarie 2004.
În opinia noastrã, considerentele pe care s-au întemeiat deciziile pronunþate în
trecut de Curte cu privire la respingerea ca nefondatã a excepþiilor de
neconstituþionalitate referitoare la dispoziþiile art. 127 din Ordonanþa
Guvernului nr. 61/2002 îºi pãstreazã valabilitatea în cazul dispoziþiilor cu
conþinut identic ale art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din Ordonanþa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã.
Faptul cã reglementarea în cauzã [art. 127 alin. (1), (2) ºi
(3) din Ordonanþa Guvernului nr. 61/2002] a fãcut, în trecut, obiect al unor
repetate sesizãri de neconstituþionalitate nu constituie eo ipso o justificare
pentru reconsiderarea jurisprudenþei ºi admiterea, prin Decizia nr. 40/2004 a
Curþii Constituþionale, a excepþiei de neconstituþionalitate a dispoziþiilor
art. 164 alin. (1), (2) ºi (3) din Codul de procedurã fiscalã, aºa cum se
susþine în decizia adoptatã.
În decizia la care se referã prezenta opinie separatã, deºi
se acceptã principiul afirmat în jurisprudenþa Curþii Constituþionale, cât ºi în
cea a Curþii Europene a Drepturilor Omului, cã "impunerea, prin lege, a unor
exigenþe cum ar fi instituirea unor termene sau plata unor taxe, pentru
valorificarea de cãtre titular a dreptului sãu subiectiv, chiar dacã constituie
îngrãdiri ale accesului liber la justiþie, are o solidã ºi indiscutabilã
justificare prin prisma finalitãþii urmãrite, constând în limitarea în timp a
stãrii de incertitudine în derularea raporturilor juridice ºi în restrângerea
posibilitãþilor de exercitare abuzivã a respectivului drept [...]", se considerã
excesivã condiþionarea "însãºi a înregistrãrii contestaþiei la executare, în
materie, de plata unei cauþiuni".
Se considerã, în esenþã, cã "determinarea aprioricã ºi
imperativã a cuantumului cauþiunii, stabilirea acestuia la 20% din cuantumul
sumei datorate, cât ºi, mai ales, convertirea neplãþii sale într-un fine de
neprimire a contestaþiei la executare sunt excesive ºi, prin aceasta, îngrãdesc
în mod nepermis accesul liber la justiþie".
Considerãm, în dezacord cu opinia majoritãþii membrilor Curþii, cã dispoziþiile
legale criticate nu încalcã dreptul la liber acces la justiþie.
Cauþiunea, prin însãºi natura sa, reprezintã nu numai o
condiþie de admisibilitate a contestaþiei, ci ºi o garanþie a bunei-credinþe a
debitorului obligaþiei fiscale înscrise într-un titlu executoriu cã nu
formuleazã contestaþia în scopul de a tergiversa realizarea creanþei fiscale
pentru care este urmãrit.
În cazul prevãzut de textul criticat, debitorul, conform art.
164 din Codul de procedurã fiscalã, contestã, în realitate, mãsuri procedurale -
orice act de executare efectuat cu încãlcarea prevederilor Codului de procedurã
fiscalã de cãtre organele de executare sau însuºi titlul executoriu în temeiul
cãruia a fost pornitã executarea (când acest titlu nu este o hotãrâre datã de o
instanþã judecãtoreascã sau de alt organ jurisdicþional ºi dacã pentru
contestarea lui nu existã o altã procedurã prevãzutã de lege). În consecinþã,
este evident cã prin introducerea contestaþiei la executare se poate ajunge la
întârzierea realizãrii creanþei fiscale, cauþiunea fiind instituitã tocmai
pentru descurajarea exercitãrii cu rea-credinþã a dreptului de a contesta
executarea silitã. Este, pe de altã parte, esenþial de reþinut cã de natura
cauþiunii, care reprezintã o garanþie, este restituirea ei celui care a plãtit-o,
în cazul admiterii contestaþiei, aºa cum, de altfel, prevede art. 164 alin. (4)
din Codul de procedurã fiscalã.
În legãturã cu cuantumul cauþiunii fixat prin textul criticat
la o cincime din suma datoratã bugetului cu titlu de impozite sau taxe,
considerãm, în acord cu jurisprudenþa de pânã acum a Curþii Constituþionale, sã
subliniem cã acesta nu este exagerat ºi nu constituie un impediment pentru
exercitarea dreptului la acces la justiþie. De altfel, în cadrul procedurii
obiºnuite, în cazul cererii de suspendare a executãrii, instanþa este cea care
fixeazã cuantumul cauþiunii, având astfel posibilitatea, cel puþin teoretic, sã
stabileascã un cuantum mai mare decât 20% din valoarea bunului urmãrit. (A se
vedea art. 403 din Codul de procedurã civilã, text considerat a fi
constituþional, potrivit jurisprudenþei Curþii Constituþionale.)
De altfel, pentru a reprezenta o garanþie realã a exercitãrii
cu bunã-credinþã a dreptului de a contesta executarea, cauþiunea trebuie sã aibã
un caracter serios, sã nu fie derizorie în raport cu valoarea datoriei fiscale,
în cazul prevãzut de textul criticat.
În ceea ce priveºte aprecierea asupra cuantumului cauþiunii,
considerãm cã în cauzã este necesar sã fie avutã în vedere jurisprudenþa Curþii
Constituþionale, care, într-un alt context, referindu-se la aprecierea
cuantumului taxei de timbru, a stabilit, pe bunã dreptate, considerãm noi, cã, "dacã
cuantumul acesteia ar pãrea ridicat, aprecierea nu este de resortul
contenciosului constituþional. Curtea Constituþionalã nu este în mãsurã sã
cenzureze opþiunile legiuitorului ºi sã înlocuiascã aprecierea acestuia -
suveranã ºi deplinã - cu propria sa apreciere, cãci în felul acesta s-ar
transforma, practic, într-un legislator pozitiv, subsecvent". (A se vedea
Decizia nr. 75 din 17 aprilie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 258 din 29 septembrie 1997.) Mutatis mutandis, acest argument este
valabil ºi în ceea ce priveºte aprecierea cuantumului cauþiunii stabilit prin
textul criticat pentru neconstituþionalitate.
Esenþial este în opinia noastrã cã materia fiscalã are un
caracter special prin însãºi natura sa, în care prevaleazã elementele de drept
public, ceea ce impune o anumitã celeritate în executarea obligaþiilor fiscale,
cerutã de necesitatea asigurãrii ritmice a veniturilor bugetului de stat ºi ale
bugetelor locale, în vederea finanþãrii integrale ºi la timp a cheltuielilor
bugetare.
De asemenea, este necesar sã fie avut în vedere faptul cã,
separat de faza executãrii silite în care se pune problema contestaþiei la
executare, contribuabilii au posibilitatea de a formula contestaþii împotriva
actelor administrative fiscale - decizii de impunere, acte asimilate deciziilor
de impunere, titluri de creanþã privind datoria vamalã (a se vedea titlul IX al
Codului de procedurã fiscalã), pentru care nu se prevãd cauþiuni ºi taxe de
timbru [art. 170 alin. (2) din acelaºi cod].
În acelaºi timp, contrar punctului de vedere exprimat în
decizia la care se referã prezenta opinie separatã, considerãm cã în temeiul
dispoziþiilor art. 126 alin. (2) din Constituþie, potrivit cãruia procedura de
judecatã este prevãzutã de lege, legiuitorul delegat avea dreptul ca, în materia
procedurii fiscale, sã instituie plata cauþiunii la introducerea contestaþiei la
executare, tocmai având în vedere necesitãþile impuse de urgenþa ºi ritmicitatea
cu care trebuie îndeplinite obligaþiile fiscale.
În consecinþã, procedura specialã instituitã de Codul de
procedurã fiscalã are deplinã legitimitate constituþionalã în dispoziþiile
menþionate ale Legii fundamentale, aºa cum au avut-o ºi dispoziþiile Ordonanþei
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanþelor bugetare.
De altfel, de mult timp s-a statuat, de principiu, în sensul
cã "chiar în domeniul dreptului procesual civil este general admis cã acþiunea
în justiþie este subordonatã unor condiþii de admisibilitate, care limiteazã
liberul acces la justiþie, iar, în dreptul administrativ, sub denumirea de «fine
de neprimire», ele apar ºi mai numeroase" (Prof. dr. Tudor Drãganu, Liberul
acces la justiþie, Lumina Lex, Bucureºti, 2003).
De asemenea, Curtea Europeanã a Drepturilor Omului a stabilit
cã "dreptul de acces la tribunale nu este absolut. Fiind vorba de un drept pe
care Convenþia l-a recunoscut fãrã sã-l defineascã în sensul restrâns al
cuvântului, existã posibilitatea limitãrilor implicit admise chiar în afara
limitelor care circumscriu conþinutul oricãrui drept" [Hotãrârea din 21
februarie 1975 (plenul Curþii) seria A nr. 18, publicatã de V. Berger -
Jurisprudenþa CEDO, ediþia a 4-a, IRDO, 2003, pag. 156].
În acest sens, Curtea Constituþionalã a stabilit, în trecut, cã "legiuitorul
poate institui, în considerarea unor situaþii deosebite, reguli speciale de
procedurã, ca ºi modalitãþile de exercitare a drepturilor procedurale,
principiul liberului acces la justiþie presupunând posibilitatea neîngrãditã a
celor interesaþi de a utiliza aceste proceduri, în formele ºi în modalitãþile
instituite de lege" (Decizia Plenului Curþii Constituþionale nr. 1 din 8
februarie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din
16 martie 1994).
Judecãtor Costicã Bulai,
Judecãtor Constantin Doldur
Comentarii articol (0)