Persoanele care deţin maşini au o serie întreagă de obligaţii legale atât timp cât se folosesc de acestea pe drumurile publice din România. Cele mai importante dintre ele reprezintă nu doar taxe şi impozite datorate pentru autorităţi, ci şi măsuri pentru siguranţa şoferilor şi a celorlalţi participanţi la trafic. În acest sens, în articolul de faţă am sintetizat care sunt principalele obligaţii impuse în prezent proprietarilor de autoturisme.
Pentru a-şi putea menţine în circulaţie maşinile, proprietarii acestora trebuie să efectueze inspecţia tehnică periodică (ITP), aşa cum dispune Codul rutier.
"Pentru a fi menţinute în circulaţie, vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia maşinilor autopropulsate cu o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 25 km/h, a autovehiculelor cu şenile, a tramvaielor şi a vehiculelor cu tracţiune animală, se supun inspecţiei tehnice periodice, conform legislaţiei în vigoare", este precizat în actul normativ.
Periodicitatea efecturării ITP-ului diferă în funcţie de categoria de autovehicule, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000. Astfel, în cazul maşinilor, al motocicletelor şi al mopedelor, de exemplu, inspecţia trebuie făcută o dată la doi ani şi numai la reprezentanţele teritoriale ale Registrului Auto Român sau la firmele autorizate de acesta.
"În intervalul dintre două inspecţii tehnice periodice, deţinătorul vehiculului are obligaţia de a asigura menţinerea acestuia într-o stare tehnică corespunzătoare, în vederea încadrării în normele tehnice privind siguranţa rutieră, protecţia mediului şi categoria de folosinţă conform destinaţiei, utilizând în acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entităţi tehnice, piese de schimb şi materiale de exploatare de origine sau omologate/certificate conform legislaţiei în vigoare", se arată în OG nr. 81/2000.
Aşadar, vehiculele care nu corespund din punct de vedere tehnic sau cele cărora le-a expirat ITP-ul au interdicţie de a circula pe drumurile publice. În caz contrar, şoferii riscă să fie sancţionaţi cu 9-20 de puncte-amendă (adică, în prezent, între 1.305 și 2.900 de lei) şi chiar reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare.
Notă: De la 1 februarie 2017, un punct-amendă are o valoare de 145 lei. Detalii suplimentare sunt aici.
Tot interzisă este şi punerea în circulaţie a maşinilor pentru care proprietarii n-au încheiat asigurarea de răspundere civilă auto (RCA).
"Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia celor cu tracţiune animală, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii", prevede Codul rutier.
Practic, în baza contractului RCA, persoanele păgubite în urma unui accident auto pot să beneficieze de compensaţii băneşti pentru daunele suferite, aşa cum stabileşte Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 54/2016. Acesta se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului, numai cu asigurătorii autorizaţi, care în prezent sunt în număr de nouă (Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Euroins, Omniasig, Grawe, Groupama, Uniqa şi City).
Proprietarii care nu încheie asigurarea obligatorie RCA riscă o amendă cuprinsă între 1.000 şi 2.000 de lei, conform ordonanței indicate, la care se adaugă reţinerea certificatului de înmatriculare. Totodată, Codul rutier prevede şi retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare. Dacă în 30 de zile proprietarii nu dovedesc încheierea poliţei RCA, poliţia dispune radierea din evidenţă a automobilelor.
Notă: Informaţii suplimentare despre asigurarea obligatorie a maşinilor puteţi găsi în acest articol.
O altă obligaţie pe care o au proprietarii de autoturisme este, aşa cum stabileşte noul Cod fiscal, plata anuală a impozitului pentru acest mijloc de transport. Impozitul este datorat pentru toată perioada în care autovehiculele sunt înmatriculate/înregistrate în ţara noastră.
Spre deosebire de regulile aplicabile până în 2015, începând din 2016 impozitul este datorat de către persoana care avea în proprietate maşina la data de
31 decembrie a anului fiscal anterior. Astfel, persoanele care cumpără un autoturism în anul curent trebuie să plătească impozitul
începând din anul următor.
"Impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistrat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. În cazul dobândirii unui mijloc de transport, proprietarul acestuia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data dobândirii şi datorează impozit pe mijloacele de transport începând cu data de 1 ianuarie a anului următor înmatriculării sau înregistrării mijlocului de transport", scrie în Codul fiscal.
Până la finele anului 2015, în vechiul Cod fiscal scria că se datora impozitul anual fără să fie precizată o dată anume la care maşinile să figureze în proprietatea cuiva. În acelaşi timp, persoanele care cumpărau autovehicule noi datorau impozitul începând cu prima zi a următoarei luni.
Impozitul pe maşini se plăteşte la primării, în două tranşe egale, până la 31 martie şi 30 septembrie, iar cei care îl achită integral până la finele lunii martie pot beneficia de o reducere de până la 10%.
În altă ordine de idei, din februarie 2017, proprietarii
nu mai sunt obligaţi să plătească
timbrul de mediu.
Tariful de utilizare (sau, pe scurt, rovinieta) oferă dreptul de a circula pe reţeaua de drumuri naţionale a României, pe o perioadă de timp determinată. Aşa dispune în prezent Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, făcându-se referire, în mod concret, la conducerea maşinilor pe drumurile expres, drumurile internaţionale, drumurile naţionale principale şi drumurile naţionale secundare.
Rovinieta are o valabilitate de una, şapte, 30, 90 de zile sau 12 luni, în funcţie de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale, în timp ce tariful pentru aceasta este cuprins între 3 şi 1.210 euro. În cazul autoturismelor, de exemplu, tarifele sunt de 3 euro (şapte zile valabilitate), 7 euro (30 de zile), 13 euro (90 de zile) şi 28 de euro (12 luni).
Verificarea valabilităţii rovinietelor se face, în principal, cu ajutorul camerelor video fixe şi mobile ale Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Şoferii care sunt prinşi că merg cu autovehiculele fără a avea rovinieta achitată riscă amenzi cuprinse între 250 şi 4.500 de lei. Cele mai mici dintre acestea vizează şoferii de autoturisme şi sunt cuprinse între 250 şi 500 de lei.
Notă: Lista tuturor camerelor video fixe folosite în prezent de CNADNR pentru verificarea valabilităţii rovinietei poate fi găsită aici.
În situaţia în care sunt opriţi în trafic de către poliţiştii rutieri sau cei de frontieră, şoferii sunt obligaţi să aibă asupra lor o serie de documente.
Concret, Regulamentul pentru aplicarea Codului rutier dispune că şoferii trebuie să aibă la ei actul de identitate, permisul auto, certificatul de înmatriculare şi, dacă este cazul, atestatul profesional.
Persoanele care n-au asupra lor documentele prevăzute de lege pot fi sancţionate, conform Codului rutier, cu 6-8 puncte-amendă (adică, în prezent, între 870 și 1.160 de lei). Iar dacă pur şi simplu refuză să prezinte actele poliţiştilor, riscă atât 6-8 puncte-amendă, cât şi 4 puncte de penalizare.
Maşinile folosite pe drumurile publice trebuie să aibă în dotare o trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu. Toate acestea trebuie să fie omologate.
"Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier şi tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu, omologate", stabileşte Codul rutier.
Persoanele care circulă cu autoturismul fără să aibă în dotare trusa medicală, triunghiurile şi stingătorul (sau dacă acestea există, însă nu sunt omologate) pot fi sancţionate de către autorităţi cu 4 sau 5 puncte-amendă (adică, în prezent, 580 sau 725 de lei).
Totodată, şoferii mai trebuie să se asigure că, potrivit Regulamentului pentru aplicarea Codului rutier, minorii cu o înălţime de până la 135 cm sunt transportaţi în scaune pentru copii omologate. Practic, transportarea copiilor care au mai puţin de trei ani în autovehicule lipsite de sisteme de siguranţă este interzisă şi poate fi sancţionată cu 4 sau 5 puncte-amendă şi 3 puncte de penalizare.
Notă: Informaţii mai multe despre transportarea minorilor în maşini sunt disponibile în acest articol.
Comentarii articol (2)