Propunerea legislativă pentru modificarea art. 18 şi a art. 19 din Legea nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României a fost adoptată de Senat, ca primă Cameră sesizată, la începutul acestei săptămâni, ceea ce înseamnă că, pentru a se aplica, documentul mai are nevoie de votul decisiv al deputaţilor.
Concret, proiectul de act normativ stabileşte că Monitorul Oficial al României (părţile I-VII) va fi disponibil contra-cost doar în varianta tipărită, varianta electronică urmând să fie gratuită, fără nicio limitare.
În baza reglementărilor aplicabile în prezent, varianta electronică a Monitorul Oficial este disponibilă gratuit timp de doar zece zile de la publicare. Astfel, persoanele care vor să citească numere ale Monitorului mai vechi de zece zile trebuie să le cumpere de la Regia Autonomă Monitorul Oficial, cea care asigură, practic, publicarea actelor oficiale din ţara noastră.
Deşi comisia sesizată în fond cu acest proiect, respectiv Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări a înaintat un raport de respingere documentului, acesta a fost adoptat în şedinţa de luni de Plenul Senatului. Însă, aşa cum am menţionat deja, verdictul final asupra propunerii legislative va fi oferit de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional.
Notă: Un alt proiect asemănător a fost adoptat de Senat marţi. Concret, este vorba despre Propunerea legislativă pentru modificarea articolului 19 al Legii Nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României, document care face referire la gratuitatea permamentă doar a părţii I a Monitorului, adică exact cea în care sunt publicate actele normative.
Argumente PRO:
1. Conform Constituţiei României, dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit. Astfel, potrivit art. 31 din legea fundamentală a ţării, autorităţile publice sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal. Practic, asta înseamnă că cetăţenilor nu le poate fi îngrădit accesul la o corectă informare şi, implicit, la actele normative în vigoare.
2. În condiţiile în care, în 2011, România era guvernată de nu mai puţin de 95.000 de acte normative (legi, ordonanţe, ordine, hotărări etc), iar hăţişul legislativ este din ce în ce mai mare, cetăţenilor le este aproape imposibil să cunoască regulile în vigoare, aflate practic într-o continuă schimbare. Spre exemplu, noul Cod fiscal, unul dintre pilonii care reglementează legislaţia fiscală de la noi, a fost deja modificat de mai multe ori, chiar şi înainte de intrarea sa în vigoare (1 ianuarie). Prin urmare, accesul gratuit la varianta online a Monitorului Oficial ar putea fi de real folos contribuabililor.
Argumente CONTRA:
1. Aşa cum reiese şi din denumirea entităţii, Monitorul Oficial este organizat ca regie autonomă, sursele de finanţare fiind asigurate, în exclusivitate, din autofinanţare. Practic, acesta a fost şi motivul pentru care membrii comisiei sesizate în fond au înaintat un raport de respingere proiectului de lege: asigurarea accesului permanent gratuit la varianta electronică a Monitorului ar avea un impact financiar negativ pentru Regie, care nu se va mai putea autosusţine din moment ce persoanele interesate de achiziţionarea publicaţiei ar putea să renunţe la abonamente în favoarea ediţiei electronice.
2. Chiar dacă o astfel de măsură va intra în vigoare, aşa încât românii să aibă acces gratuit la ediţia online a Monitorului Oficial, acest lucru nu va rezolva problema multor cetăţeni care locuiesc în mediul rural şi care nu au acces la serviciile de internet. Astfel, ar fi nevoie ca acestora să li asigure şi infrastructura necesară pentru a se putea informa printr-un astfel de mijloc de comunicare sau, alternativ, prin intermediul televiziunii sau radioului.
Voi ce părere aveţi despre propunerea de a oferi gratuitate ediţiei online a Monitorului Oficial?
Comentarii articol (6)