Ceea ce ar trebui să fie un instrument mai simplu de raportare fiscală este, în realitate, o metodă care îngreunează vizibil activitatea contabilă a business-urilor, consideră reprezentanții MemoX. Atât volumul mare de informaţii solicitate, cât şi nivelul lor de detaliere generează costuri şi resurse suplimentare.
Primul impact la nivel de costuri se va resimți odată cu adaptarea sistemelor informatice la noul mod de raportare sau cu alocarea de resurse umane suplimentare pentru gestionarea manuală a informațiilor. Pe lângă noile reglementări ce vizează operațiunile companiilor cu activități pe teritoriul țării, declarația 394, care a intrat in vigoare de la 1 iulie, are în vedere inclusiv tranzacțiile intracomunitare.
Astfel, dacă în forma anterioară a declarației se comunicau doar operaţiunile cu alte entităţi fiscale de pe teritoriul României, în forma actuală se comunică şi cele ce nu se regăsesc în declarația 390 sau fără declarații vamale. Astfel, se vor declara inclusiv tranzacțiile cu entități impozabile din afara Comunității Europene, care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România.
„Schimbările au loc fără o procedură de bune practici și de disciplină financiară impusă de noile reglementări fiscale. Pentru companiile care vor opta pentru gestionarea internă a noilor raportări, efectele se vor regăsi automat în costuri mai mari, care, din păcate, nu le întorc nimic, sunt strict cheltuieli fiscale”, declară Bogdan Brădean, Director de Vânzări al MemoX.
Potrivit acestuia, simplificarea și eficientizarea raportării fiscale este motivul care a condus la dezvoltarea MemoX, cea mai utilizată aplicație comercială de pe piața locală, care centralizează automat informațiile și activitatea fiscală a partenerilor unei companii, contra unui cost lunar fix, negociat în funcție de volumul și nevoile clienților.
„Aplicația MemoX a fost concepută pentru a ușura activitatea persoanelor care activează în domeniul financiar contabil şi nu numai. Scopul acesteia este să reducă timpul petrecut pe site-urile instituțiilor publice pentru verificarea clienților și furnizorilor. Cum în practică pot interveni destul de frecvent modificări ale datelor agenților economici, un astfel de instrument reprezintă o necesitate. Cu atât mai mult, în contextul actual de implementare a declarației 394”, adaugă Bogdan Brădean.
Sursele de date utilizate de MemoX sunt: Ministerul de Finanțe (MF), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) și baze de date proprii. Se verifică datele înregistrate la Ministerul de Finanțe (datele de identificare, TVA, TVAI), în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați, în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul de TVA la încasare, Buletinul Insolvenţei, iar pentru partenerii externi se validează numărul de înregistrare pentru TVA-VIES.
Aplicaţia este simplă, flexibilă, uşor de utilizat, cu posibilităţi extinse de customizare, care merg până la integrarea cu ERP-ul clientului. Astfel, verificarea unui partener se poate face automat, chiar în momentul recepţiei sau emiterii unei facturi.
Comentarii articol (0)