V-ați hotărât să începeți propria afacere. Ați stabilit numele companiei, logo-ul. Ați întocmit chiar și un plan de marketing, în care ați stabilit cine sunt potențialii clienți. Dar mai este încă ceva: cum vă finanțați compania până în momentul în care va genera destul cash pentru a plăti facturile de chirie, utilități, salarii etc.?
Pentru a putea oferi companiei resursele financiare necesare pentru dezvoltare, este foarte important să se optimizeze modul de folosire a resurselor interne, să se analizeze riguros cheltuielile și investițiile pe care compania este nevoită să le facă.
Americanii au denumit acest model de optimizare a resurselor companiei bootstrapping. Această expresie vine de la o poveste cu baronul Munchhausen, care s-a scos din mare trăgându-se de șireturile bocancilor.
Aşadar, iată care sunt principalele metode de optimizare a cheltuielilor:
1. Planificarea cash flow-ului
În teorie, profitul este cheia succesului. Doar că acest lucru ar fi valabil dacă s-ar putea plăti facturile cu profitul contabil.
În realitate însă, facturile se plătesc cu bani, deci mai întâi compania trebuie să se concentreze pe gestionarea foarte riguroasă a banilor. Dacă firma are nevoie de mașini, echipamente etc., este important ca la început să achiziționeze aceste lucruri în leasing.
Cumpărarea bunurilor cu valoare mare cu banii jos poate duce la consumul rapid al resurselor financiare, compania putând intra în incapacitate de plată. La începutul afacerii trebuie acționat într-un mod în care să se solicite un necesar de capital cât mai mic, banii de la clienți să se colecteze cât mai repede, să se facă stocuri cu o valoare mică.
2. Lucrul de acasă
La început, este indicat să începi activitatea de acasă sau într-un spațiu în care nu trebuie să plătești chirie (propriul apartament, garajul unei cunoștințe). De altfel, cele mai mari companii actuale au început din garajul familiei (Apple, Microsoft etc.).
3. Folosirea mediului online
Afacerile care folosesc mediul online au avantajul că nu trebuie să plătească chirie. Internetul este o resursă nelimitată de informații, așa că, înainte de a plăti un furnizor pentru a livra un serviciu, folosiți internetul pentru a învăța să faceți singur lucrul respectiv.
4. Angajarea studenților
La început se pot angaja studenți part-time, care costă mult mai puțin decât persoanele cu experiență. Studenții au avantajul că vor să învețe cât mai multe lucruri și sunt entuziasmați când au posibilitatea să practice ce învață la școală.
5. Urmăriți funcționalitatea, nu forma
Un proprietar de firmă care este la început trebuie să folosească resursele companiei pentru a cumpăra bunuri pentru utilitatea lor și nu pentru numele brandului. Pentru obiecte cu aceeași funcționalitate, prețul trebuie să primeze.
6. Obținerea de credite comerciale de la furnizori
Încercați să negociați cu furnizorii termene de plată cât mai lungi. Un furnizor va accepta un termen de plată mai lung, dar va crește puțin prețul, pentru a compensa acest lucru. Dacă firma are o marjă suficient de bună, este recomandabil să acceptați această variantă, decât să solicitați un discount mai mare și să plătiți imediat.
7. Folosirea serviciilor în sistem barter
La începutul afacerii puteți să oferiți serviciile voastre în schimbul altor servicii prestate de alți parteneri. În acest fel puteți economisi bani pentru chirie, marketing, servicii contabile etc.