Timbrul de mediu este reglementat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013, act normativ care se aplică de la data de 15 martie 2013. De la intrarea în vigoare a taxei și până la 4 august 2013, adică timp de aproape cinci luni, mașinile dobândite prin partaj au fost scutite de plata timbrului de mediu.
Situația s-a schimbat începând cu 5 august 2013, dată la care Guvernul a intervenit prin ordonanță și a scos dobândirea prin partaj de pe lista situațiilor în care nu trebuie plătit timbrul de mediu. La acel moment, autoritățile și-au motivat decizia prin faptul că se crease un mecanism legal pentru evitarea plății taxei. Concret, era vorba despre automobilele cumpărate în coproprietate din alte state din Uniunea Europeană, în cazul cărora coproprietarii făceau partajul pe cale notarială înainte de înmatricularea în România.
Așadar, în prezent, timbrul de mediu este datorat inclusiv la dobândirea unei mașini prin partaj. Totuși, OUG nr. 9/2013 prevede alte situații în care taxa nu trebuie plătită, pentru autovehiculele:
- încadrate în categoria vehiculelor istorice;
- acordate instituțiilor de învățământ, sănătate și cultură, ministerelor, altor organe ale administrației publice, structurilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național, asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaționale și organizații nonprofit și de caritate, prin donații sau finanțate direct din împrumuturi nerambursabile, precum și din programe de cooperare științifică și tehnică;
- transferate cu titlu gratuit de la autorități sau instituții publice altor autorități sau instituții publice;
- confiscate sau intrate în proprietatea privată a statului și acordate cu titlu gratuit;
- destinate competițiilor sportive;
- dobândite prin moștenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
În același timp, anumite categorii de vehicule sunt exceptate de la plata timbrului de mediu, printre acestea numărându-se mașinile misiunilor diplomatice, cele special modificate pentru persoanele cu handicap, cele folosite de poliție și pompieri, precum și cele pentru transportul elevilor.
Timbrul de mediu reprezintă o sumă datorată de contribuabili pentru emisiile poluante provenite de la mașinile lor. Acesta trebuie achitat, în principiu, la prima înmatriculare în România a unui autoturism sau la prima vânzare în țară (dacă proprietarul inițial n-a achitat taxa).
Notă: Persoanele care vor să afle valoarea timbrului de mediu pot folosi calculatorul oficial pus la dispoziție de Fisc. Acesta poate fi accesat aici.
Guvernul se gândește la restituirea timbrului de mediu
Printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că scutirea de la plata timbrului de mediu, pentru mașinile deja înmatriculate în România pentru care s-a plătit (dar nu s-a restituit) taxa specială, taxa pe poluare sau taxa pentru emisiile poluante, este contrară dreptului Uniunii Europene.
Practic, judecătorii Curții au apreciat că existența acestei scutiri oferă un avantaj concurențial mașinilor rulate deja înmatriculate pe piața românească. Astfel, Guvernul descurajează importul de automobile asemănătoare din alte state membre ale Uniunii. Decizia CJUE este obligatorie pentru România și autoritățile trebuie să stabilească măsuri pentru respectarea normelor europene, ceea ce înseamnă inclusiv posibilitatea restituirii timbrului de mediu.
„Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a constituit deja un grup de lucru care analizează eventuala modificare a legislației existente, în concordanță cu reglementările naționale și europene în vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislației, propuse și aflate în dezbatere în Parlamentul României. După identificarea și implementarea soluției optime, care să respecte principiul «poluatorul plătește», MMAP, împreună cu partenerii guvernamentali (Ministerul Finanțelor Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice etc.), va stabili modalitatea prin care cetățenii își vor putea recupera sumele plătite în baza OUG nr. 9/2013”, era explicat într-o informare de luna trecută a Ministerului Mediului.
De asemenea, trebuie amintit că, într-o altă decizie recentă a CJUE, magistrații au găsit că sistemul de rambursare a vechii taxe auto, folosit de Guvern în prezent, este contrar dreptului european. Mai precis, este vorba de sistemul de rambursare care presupune restituirea vechii taxe auto în termen de cinci ani, prin tranșe anuale.
Prin urmare, dacă vor lua decizia de a returna cetățenilor timbrul de mediu, reprezentanții Guvernului vor trebui, practic, să achite sumele într-o singură tranșă, nu prin tranșe anuale pe parcursul mai multor ani. Totuși, până ce Executivul (sau Parlamentul) va lua o decizie cu privire la restituirea pe cale administrativă a timbrului de mediu, această taxă rămâne în vigoare și trebuie plătită în situațiile prevăzute de lege.
Notă: Informații mai multe despre cele două decizii ale CJUE pot fi găsite aici și aici.
Comentarii articol (1)