În funcție de documentele întocmite de firmă, inspectorii fiscali permit deductibilitatea, integrală sau parțială, a cheltuielilor ocazionate de achiziția acelor servicii.
Dacă documentația este necorespunzătoare (lipsește, este greșit întocmită ori incompletă), angajații Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) veniți în control pot decide chiar că acele cheltuieli sunt nedeductibile în totalitate.
Greșeli constatate cel mai des de ANAF
Risc: ANAF consideră cheltuiala nedeductibilă.
Soluție: Să se încheie acte adiționale care vor ajusta prețul din contract.
Risc: ANAF va considera cheltuiala nedeductibilă, chiar dacă există dosarul prețurilor de transfer. |
Top trei verificări pe care le face Fiscul serviciilor achiziționate de la furnizori
1. Cheltuielile sunt făcute în scopul desfășurării activității?
Din punct de vedere fiscal, sunt cheltuieli deductibile doar cheltuieli efectuate în scopul desfășurării activității. Altfel spus, orice cheltuială înregistrată trebuie să aibă legatură cu activitatea companiei.
Organele fiscale pot să reclasifice o cheltuială deductibilă în cheltuială nedeductibilă, dacă societatea nu reușește să demonstreze utilitatea acesteia.
Companiile din cadrul unui grup de firme pot deduce cheltuieli de administrare, management, consultanță de la compania-mamă doar:
- dacă aceste servicii sunt efectiv prestate și
- dacă firma din România demonstrează că a avut nevoie de aceste servicii.
2. Există contractul de prestări servicii și documente justificative?
Serviciile trebuie să fie efectiv prestate și să fie executate în baza unui contract încheiat între părţi. Justificarea prestării efective a serviciilor se efectuează prin:
- situaţii de lucrări;
- procese-verbale de recepţie;
- rapoarte de lucru;
- studii de fezabilitate;
- studii de piaţă; sau
- orice alte materiale corespunzătoare.
3. Furnizorul mai este activ?
Organele fiscale verifică dacă furnizorii sunt activi sau au cod valid de TVA. Verificarea că firma este activă se face în acest registru.
Companiile care achiziționează bunuri sau servicii de la companii cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA nu au drept de deducere a TVA aferente acelor achiziții, deci vor înregistra ca cheltuială deductibilă valoarea TVA. Verificarea că firma are cod de TVA valabil se face aici.