Greșeli constatate cel mai des de inspectorii Fiscului
1. Nu există o documentație privind prestarea serviciilor.
Risc: Autoritățile consideră cheltuiala nedeductibilă.
Soluție: Realizarea contractelor și rapoartelor de activitate în care să se prezinte detaliat serviciile prestate, obiectivele atinse, fișe privind timpul alocat activităților prestate. Acțiunile întreprinse de către furnizor nu trebuie să fie generale, ci trebuie să fie cât mai detaliate.
2. Nu se facturează sumele trecute în contracte.
Risc: Autoritățile consideră cheltuială deductibilă doar sumele trecute în contract.
Soluție: Să se încheie acte adiționale care vor ajusta prețul din contract.
3. Se primesc facturi cu cheltuielie de consultanță (marketing, HR, audit etc.) de la compania-mamă, fără să se explice utilitatea acestora.
Risc: Autoritățile vor considera cheltuiala nedeductibilă, chiar dacă există dosarul prețurilor de transfer.
Soluție: documentarea necesității serviciilor primite de la compania-mamă.
Top trei verificări pe care le face Fiscul în cazul serviciilor achiziționate de la furnizori
1. Cheltuielile sunt făcute în scopul desfășurării activității?
Din punct de vedere fiscal, sunt cheltuieli deductibile doar cheltuieli efectuate în scopul desfășurării activității. Altfel spus, orice cheltuială înregistrată trebuie să aibă legătură cu activitatea companiei.
Organele fiscale pot să reclasifice o cheltuială deductibilă în cheltuială nedeductibilă, dacă societatea nu reușește să demonstreze utilitatea acesteia. Companiile din cadrul unui grup de firme pot deduce cheltuieli de administrare, management, consultanță de la compania-mamă doar:
- dacă aceste servicii sunt efectiv prestate și
- dacă firma din România demonstrează că a avut nevoie de aceste servicii.
2. Există contractul de prestări servicii și documente justificative?
Serviciile trebuie să fie efectiv prestate și să fie executate în baza unui contract încheiat între părţi. Justificarea prestării efective a serviciilor se efectuează prin:
- situaţii de lucrări;
- procese-verbale de recepţie;
- rapoarte de lucru;
- studii de fezabilitate;
- studii de piaţă;
- orice alte materiale corespunzătoare.
3. Furnizorul mai este activ?
Organele fiscale verifică dacă furnizorii sunt activi sau au cod valid de TVA. Verificarea că firma este activă se face în acest registru.
Companiile care achiziționează bunuri sau servicii de la companii cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA nu au drept de deducere a TVA aferente acelor achiziții, deci vor înregistra ca cheltuială deductibilă valoarea TVA. Verificarea că firma are cod de TVA valabil se face aici.