Prevederile referitoare la colectarea anumitor date personale ale persoanelor care folosesc cartele telefonice preplătite sunt incluse într-un Proiect de lege pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice. Documentul este în dezbatere publică începând de marți și, pentru a se aplica, trebuie să treacă mai întâi de votul Guvernului și apoi de cel al Parlamentului.
Fiecare persoană care vrea să utilizeze cartele telefonice preplătite ar putea fi nevoită să prezinte actul de identitate. Astfel, operatorii de telefonie ar urma să colecteze de la acești clienți prenumele, numele, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, precum și, dacă este cazul, adresa de e-mail. Obligația ar reveni și cetățenilor străini care vor cartele preplătite.
Practic, fiecărei persoane fizice, fie că are abonament, fie că are cartelă preplătită, ar urma să i se atribuie un identificator al serviciului folosit. Identificatorul ar consta în „numărul de telefon sau codul unic asociat accesului la un serviciu de comunicații electronice destinat publicului cu plata în avans sau cu plata ulterioară furnizării serviciului, atribuit unui utilizator final”, așa cum scrie în proiect.
Trebuie subliniat că nici firmele, nici cei care desfășoară activități independente sau profesii liberale nu vor scăpa de obligația de a furniza anumite date la obținerea unei cartele preplătite. Mai exact, în cazul persoanelor juridice sau al altor forme de asociere, operatorii de telefonie vor cere denumirea și codul unic de identificare, dar și datele personale ale delegatului entității, enumerate mai sus. Pentru persoanele care desfășoară activități independente sau profesii liberale, se va solicita codul unic de identificare și datele personale.
„Colectarea datelor menționate (...) se face prin prezentarea actului de identitate al persoanei fizice sau împuternicitului persoanei juridice, în original, iar în cazul celorlalte persoane și prin prezentarea copiilor documentelor de înregistrare fiscală. Obligația se consideră îndeplinită și în situația transmiterii copiilor documentelor în format electronic, utilizând o semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat”, dispune proiectul de lege inițiat de MCSI.
Operatorii de telefonie mobilă ar urma să poată prelucra datele personale ale celor care au cartele preplătite până la trei ani după încetarea furnizării serviciului.
Nici persoanele care deja au cartele preplătite nu ar scăpa de obligație
Proiectul de lege aflat momentan în dezbatere publică ar urma să se aplice abia după șase luni de la momentul publicării în Monitorul Oficial. Apoi, în maximum 12 luni de la intrarea în vigoare, cei care deja au cartele preplătite vor avea la dispoziție două variante: să-și dea datele personale operatorilor de telefonie sau să renunțe la serviciu, urmând să primească banii înapoi pentru ce n-au consumat.
„În termen de maxim 3 luni de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1) (12 luni de la data intrării în vigoare a legii - n. red.), abonații serviciilor de comunicații electronice destinate publicului cu plata în avans, care au optat pentru renunțarea la servicii pot obține, în urma solicitării adresate furnizorului de servicii de comunicații electronice, contravaloarea serviciilor plătite și neutilizate”, este lămurit în propunerea de act normativ, cu precizarea că cei care nu vor opta, în timp util, pentru una dintre variante vor rămâne automat fără serviciu.
În altă ordine de idei, în cel mult trei luni de la intrarea în vigoare a noilor prevederi, operatorii de telefonie ar urma să informeze utilizatorii de cartele preplătite despre obligația de a le da datele personale.
În expunerea de motive a proiectului, inițiatorii spun că piața de telefonie mobilă autohtonă este dominată de clienții cu cartele preplătite, iar că la nivel european există atenționări cu privire la extinderea folosirii ilegale și anonime a cartelelor preplătite. „În prezent, piața de telefonie mobilă din România este dominată de clienții care utilizează cartele preplătite, aceștia reprezentând mai mult de jumătate din numărul total de utilizatori ai serviciilor de comunicații electronice mobile. (...) Și în Uniunea Europeană, în ultimii ani, s-a tras un semnal de alarmă cu privire la amploarea fenomenului de utilizare ilegală și anonimă a comunicațiilor electronice, inclusiv în context transfrontalier”, scrie în documentul indicat.
De asemenea, inițiatorii punctează că, din moment ce acum sunt prelucrate datele personale doar în cazul abonaților cu plata la facturare, există o discriminare față de cei ce au cartele preplătite.
„(...) nu în ultimul rând, cartelele preplătite au un regim juridic diferit de cel al utilizatorilor serviciilor de comunicații electronice furnizate pe bază de abonament, fapt care face dificilă identificarea utilizatorilor de cartele preplătite în cazul activităților efectuate pentru desfășurarea cercetării penale ori pentru cunoașterea, prevenirea și contracararea riscurilor ori amenințărilor la adresa securității naționale”, mai este precizat în expunerea de motive.
În anul 2014, o lege asemănătoare ce trecuse de Parlament a fost oprită la Curtea Constituțională a României, deoarece judecătorii au considerat, printre altele, că actul normativ nu oferea garanții care să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal. În plus, aceștia au subliniat că se aducea atingere esenței drepturilor fundamentale referitoare la viața intimă, familială și privată și secretul corespondenței. După sesizarea neconstituționalității legii, aceasta a fost întoarsă în Parlament, însă ulterior a fost respinsă definitiv.
Atenție! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie aprobat de Guvern, adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (7)