Potrivit Legii nr. 67/2017 pentru completarea art. 47 din Legea nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, copiii sub trei ani vor putea fi scutiți de la plata cheltuielilor de consumuri individuale de către asociații. Legea a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 271 și va intra în vigoare în trei zile de la publicare, adică începând de mâine.
"Asociațiile de proprietari pot hotărî exceptarea de la plata cheltuielilor prevăzute la alin. 1 lit. b) (cheltuielile pe consumuri individuale - n. red.) copiii cu vârsta de până la trei ani", scrie în legea publicată. Practic, scutirea nu este obligatorie, pentru că așa cum reiese foarte clar din text, este o opțiune a asociației de proprietari, iar nu o obligație.
Problema nu este însă dacă vorbim sau nu de o obligație pentru asociație, ci de faptul că, în realitate, scutirea nu valorează aproape nimic.
Florin Mitroi, reprezentantul unei firme de administrare a imobilelor ne-a semnalat că modificările legislative care au fost votate de parlamentari nu aduc practic nicio modificare, pentru că nu se referă la cheltuielile pe persoane.
"Această inițiativă legislativă este una care nu are niciun sens deoarece cheltuielile la care face referire domnul senator Dragoș Luchian (inițiatorul proiectului - n.red.) sunt cheltuielile pe consumuri individuale, adică acele cheltuieli ce sunt contorizate individual", ne-a transmis Florin Mitroi, care ne-a îndrumat către actul normativ care detaliază ce înseamnă aceste cheltuieli.
În normele de aplicare ale Legii asociațiilor de proprietari (HG nr. 1588/2007) găsim într-adevăr definiția acestor cheltuieli pe consumuri individuale: "Cheltuielile pe consumuri individuale reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece şi canalizare; apă caldă menajeră; energia termică, combustibilul şi apa rece pentru prepararea apei calde; gaze naturale; încălzirea apartamentului sau a spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizează în funcţie de indexul contoarelor individuale sau în funcţie de alte criterii în baza cărora se pot individualiza consumurile".
Și Mihai Mereuță, președinte al Ligii Asociaţiilor de Proprietari Habitat (Liga Habitat), a confirmat pentru redacția noastră faptul că această scutire nu înseamnă mare lucru pentru plătitori la întreținere. Aceste cheltuieli de la care s-a propus scutirea pentru cei mici reies din indexul contoarelor, în principal, ceea ce înseamnă că cel care calculează, spre exemplu, câți bani sunt datorați pentru consumul de apă dintr-un apartament, ține cont de indexul afișat pe contor.
"Practic, în condițiile în care în majoritatea asociațiilor de proprietari consumurile individuale sunt repartizate în baza unor repartitoare de costuri sau contoare (apă rece/ apă caldă și în unele cazuri chiar și gazele naturale), aceste cheltuieli, nemaifiind repartizate pe număr de persoane, mai rămân, practic, pentru a fi repartizate pe număr de persoane, costurile legate de: energia electrică pe casa scării, energia electrică pentru ascensor sau consumul de gaze naturale pentru gătit (aragaz)", explică Mihai Mereuță.
Așadar, când tragem linie, diferențele între o factură unde se aplică scutirea și între una în care nu se aplică sunt relativ mici.
Senatorii propuseseră mai multe schimbări, dar deputații le-au eliminat
Ceea ce a votat Camera Deputaților, ca For decizional, a fost în fapt mai puțin decât ceea ce au votat senatorii, ca primă Cameră, pentru că aceștia din urmă mai propuseseră și scutirea de la cheltuielile pe beneficiari. Deputații au eliminat însă această prevedere și au votat doar pentru cheltuielile pe consumuri individuale, despre care am vorbit mai sus.
Cheltuielile pe beneficiari reprezintă cheltuielile aferente serviciilor de care beneficiază în mod individual proprietarii, toţi sau în parte, gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de proprietari, potrivit HG nr. 1588/2007. Acestea sunt cheltuielile cu privire la: citirea, calculul şi gestiunea consumurilor individuale de apă rece, apă caldă, căldură, gaze, energie electrică, deşeuri municipale; servicii cu privire la repartitoarele de costuri; chiriile spaţiilor comune - boxe, casa scării, holuri, spaţiu ghenă, terasă etc.; gestiunea ajutoarelor băneşti; gestiunea contractelor cu caracter individual; întreţinerea interfonului şi a părţii de instalaţie din interiorul apartamentului; verificarea metrologică a contoarelor individuale de energie termică, în cazul distribuţiei orizontale; reviziile instalaţiilor interioare de gaze, apă şi încălzire; alte servicii individuale către proprietari.
De asemenea, din forma finală a actului a mai fost scoasă și modificarea termenului de plată pentru cotele de contribuție la cheltuielile asociației. Acesta ar fi urmat să fie de 30 de zile calendaristice, în loc de 20, cum prevede legea în prezent.
În expunerea de motive, inițiatorul propunerii arată că, în forma sa actuală, Legea asociațiilor de proprietari conține "o serie de prevederi care pot crește inutil cheltuielile pe consumuri individuale sau dacă acestea nu pot fi plătite în termen de 20 de zile". Includerea copiilor mai mici de trei ani în numărul persoanelor care plătesc cheltuielile de întreținere și cheltuielile asociației de proprietari este, potrivit spuselor acestuia, una nejustificată și absurdă, atâta timp cât nici "animalele mici de companie (pisici, căței etc.) nu sunt incluse în rândul consumului pe locuință".
"Concluzia mea este că toate persoanele care au intrat în contact cu această lege nu au expertiză în domeniul administrării de imobile și nici nu au consultat persoane ce își desfășoară activitatea în domeniu, astfel au reușit să promulge o lege care va reuși doar să cauzeze probleme administratorilor de bloc, prin prisma confuziei create în rândul proprietarilor", explică Florin Mitroi.
În același sens este și opinia lui Mihai Mereuță, care consideră că altele sunt completările care ar trebui aduse în legislația asociațiilor de proprietari, iar ideal ar fi ca, pe viitor, să fie consultați și cei afectați direct de aceste modificări.
"Considerăm că utilă ar fi fost reglementarea clară a modului în care asociația poate hotărî scutirea de la plata cotelor de întreținere (atunci când majoritatea dorește) pentru familiile aflate în situații deosebite", ne spune acesta.
Comentarii articol (31)