Articol scris de Andrei Ene, managing partner - Accountable.
1. Ajutorul de minimis
Ce este?
Ajutorul de minimis reprezintă suma ajutoarelor acordate unei întreprinderi pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, fără depășirea valorii însumate de 200.000 de euro sau 100.000 de euro pentru întreprinderile din domeniul transporturilor.
Așadar, ajutorul de minimis reprezintă mai degrabă un prag valoric ce nu trebuie depășit pentru a rămâne în această categorie. Efectiv, pentru a se calcula pragul se iau în calul ajutoarele din ultimii doi ani fiscali încheiați și din anul fiscal în curs.
Conform Comisiei Europene ajutorul constituit din sume mici (ajutor de minimis) nu îndeplinește două dintre condițiile necesare pentru a fi considerat ajutor de stat: nu are un efect potenţial asupra concurenţei şi nici asurpa comerţului între Statele Membre. Comisia consideră, aşadar, că un asemenea ajutor nu intră sub incidenţa articolului 107 alineatul (1) din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).
Cine poate primi ajutor de miminis?
Orice întreprindere, indiferent de forma sa juridică și indiferent dacă este IMM sau întreprindere mare, poate beneficia de ajutor de minimis.
Cine îl acordă?
Ajutorul de minimis poate fi acordat de către orice entitate deținută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, orice entitate deținută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unei unități administrativ-teritoriale.
Furnizorul de ajutor de minimis este obligat să se asigure de respectarea pragului de minimis. Furnizorul este obligat să solicite beneficiarului în cauză, în scris, informaţii privind orice alte ajutoare de minimis primite în perioada relevantă. De asemenea, furnizorul este obligat să se asigure că, dacă beneficiarul primeşte ajutor în baza unei scheme notificate sau în baza unei scheme exceptate, pentru aceleaşi costuri, acordarea ajutorului de minimis nu va duce la depăşirea intensităţilor permise pentru respectivele scheme.
Cum pot solicita ajutorul de minimis?
Disponibilitatea unui program de ajutor de minimis este popularizată de autoritatea furnizoare prin canalele disponibile: comunicate de presă, pagini de internet etc. Beneficiarii interesați de astfel de programe pot afla astfel de existența programelor, următorul pas fiind studierea documentației numită „Ghidul solicitantului.”
Iată mai jos câteva exemple de astfel de documentații pentru programe de ajutor de minimis implementate de diferiți furnizori:
- Ghidul solicitantului pentru ajutor de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor mici şi mijlocii;
- Ghidul solicitantului pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii.
Solicitarea ajutorului se face în baza unui plan de afaceri, iar proiectele sunt evaluate și trebuie să cumuleze un punctaj minim pentru a fi acceptate.
2. Fondurile europene
Ce sunt și cine poate beneficia de ele?
Fondurile europene sau fondurile structurale sunt instrumente financiare create de către Uniunea Europeană cu scopul de a sprijini sectoarele publice și private din cadrul țărilor membre, astfel încât acestea să atingă anumite standarde de dezvoltare.
Uniunea Europeană pregătește fonduri pentru aproape toate domeniile de activitate din țara noastră, astfel că, cel puțin în mod teoretic, aproape orice întreprinzător din România poate găsi o oportunitate de accesare a acestor fonduri.
Cine acordă fondurile europene?
Banii provin de la bugetul Uniunii Europene în cea mai mare parte, dar o mică parte este suportată și de către bugetul României. Proiectele sunt evaluate la nivel național și banii ajung la întreprinzător prin Ministerul Finanțelor sau unitățile subordonate.
Cum pot solicita fonduri europene?
Ca în cazul ajutorului de minimis, întreprinzătorul trebuie să urmărească canalele pe care se popularizează existenta unor astfel de oportunități. La nivelul Guvernului României există în prezent Ministerul Fondurilor Europene, care gestionează portalul www.fonduri-ue.ro, ce oferă foarte multe informații din domeniu.
Accesarea unei finanțări prin fonduri europene se face tot în baza întocmirii unui plan de afaceri (proiect), care este evaluat și trebuie să cumuleze un punctaj minim.
Din punctul de vedere al microîntreprinderilor, marele dezavantaj al fondurilor europene este regula de a pre-finanța pe cont propriu proiectul. Practic, întreprinzătorul achită mai întâi facturile venite de la furnizorii proiectului, urmând ca ulterior să recupereze banii prin rambursarea fondurilor de către autorități. Însă întreprinderile mici ar dori să apeleze la sprijin financiar tocmai pentru că nu dețin aceste resurse și astfel se crează un cerc vicios. În piața IMM-urilor există percepția că fondurile europene sunt accesibile cu precădere întreprinderilor care au deja suficient capital.
3. Atragerea de asociați
Atragerea unui asociat care are bani pare de multe ori cea mai la îndemână soluție pentru a finanța un proiect bun, dar care nu are viitor fără o infuzie de capital. Spre deosebire de primele două soluții de finanțare această variantă presupune însă cedarea controlului decizional sau măcar împărțirea capacității decizionale cu noul asociat. În plus, împărțirea profitului viitor.
Schimbarea modului în care se iau deciziile și împărțirea profitului nu sunt lucruri de neglijat și uneori ele nu se justifică indiferent de cât de mare este nevoia de bani. Vorbim aici cu precădere de situația unui SRL unde orice decizie trebuie luată în unanimitate și incapacitatea de a ajunge la un acord va bloca activitatea firmei.
Recomandăm abordarea cu mare atenție a acestei soluții și punerea pe hârtie a tuturor doleanțelor fiecărei părți pentru a maximiza șansele de succes. Realitatea este că, de cele mai multe ori, o astfel de soluție eșuează datorită diferențelor de personalite dintre asociați, dar trebuie punctat faptul că este o soluție foarte ușor accesibilă pentru un start-up.
4. Investitorii individuali
Activitatea investorilor individuali în România este reglementată prin Legea nr. 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali-business angels.
Conform legii, termenul de business angel desemnează o persoană fizică din afara societății care investește o sumă cuprinsă între 3.000 și 200.000 de euro prin dobândirea de părți sociale, ce rezultă în urma unui proces de majorare a capitalului social. În urma operațiunii, investitorul individual nu poate deține mai mult de 49% din capitalul social al societății.
Iată, deci, diferența majoră față de atragerea unui asociat: obligativitatea majorării capitalului social și înscrierea în contabilitatea firmei a operațiunii. Atragerea unui asociat se poate face și fără majorare, aportul acestuia putând fi înregistrat ca împrumut de la asociat.
În schimbul dobândirii calității de investitor individual, persoana în cauză va beneficia de următoarele facilități fiscale:
- este scutit de impozitul pe veniturile sub formă de dividende pentru o perioadă de trei ani din momentul dobândirii părţilor sociale;
- este scutit de impozitul pentru câştigul stabilit din transferul părților sociale, dacă transferul acestora are loc după trecerea unui termen de cel puţin trei ani de la dobândire.
Persoanele care sunt interesate de dobândirea calității de business angel vor solicita un plan de afaceri solid înainte de a lua deciza de a investi. Atragerea unui investitor individual și atragerea unui asociat sunt foarte similare, dezavantajele legate de controlul decizional și împărțirea profiturilor viitoare fiind comune ambelor forme de finanțare.
Concluzii
Toate cele patru forme de finanțare pot fi accesate de un start-up, dar unele mai ușor decât altele. Iată mai jos o evaluare a lor în funcție de cele mai importante criterii:
Criteriu / Finanțare | Minimis | Fonduri europene | Asociat nou | Investitor individual |
Obligativitate plan de afaceri | DA | DA | NU | DA |
Grad de birocratizare | Mare | Foarte mare | Foarte mic | Mic |
Existență pre-finanțare | DA | DA | NU | NU |
Cedare control decizional | NU | NU | DA | DA |
Cedare profituri viitoare | NU | NU | DA | DA |
Limită superioară de sumă stabilită prin lege | 200.000 euro | Depinde, mult mai mare însă, poate fi și de ordinul milioanelor de euro | NU | 200.000 euro |
Concluzie: accesibilitate pentru start-up (în opinia autorului). | Medie | Mică | Foarte mare | Mare |
Util de știut: Accountable și AvocatNet.ro pun la dispoziția întreprinzătorilor un serviciu dedicat în mod special celor aflați la început de drum, care au nevoie de suport și consultanță. Prin acest serviciu puteți beneficia de ÎNFIINȚAREA FIRMEI GRATUIT dacă alegeți să semnați un contract de prestări servicii cu Accountable. Pentru cei interesați, studierea detaliiilor și solicitările se pot face aici.
Comentarii articol (0)