Dacă ai cumpărat un produs care ți-a pus în pericol sănătatea sau chiar viața ori dacă acesta a provocat pagube altor bunuri, trebuie să știi că există o reglementare legală ce-ți protejează interesele în asemenea situații. Astfel, în baza Legii nr. 240/2004 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte, poți solicita și obține repararea prejudiciului suferit.
Pentru a putea beneficia de protecția legii, este important să înțelegi ce este un produs cu defecte și ce poate constitui o pagubă. Produsul cu defecte este acel „produs care nu oferă siguranţa la care persoana este îndreptăţită să se aştepte”, potrivit legii. Iar paguba se referă la „prejudiciul cauzat prin moartea, vătămarea integrităţii corporale ori sănătăţii unei persoane”, precum și la „deteriorarea sau distrugerea oricărui bun, altul decât produsul cu defecte”.
De exemplu, un produs cu defecte care a cauzat o pagubă este fierul de călcat care, din cauza defectelor sale (și nu a proastei întrebuințări de către consumator, care îl poate uita în priză), produce un incendiu.
Dacă un astfel de produs ți-a cauzat pagube și nu știi pe cine ar trebui să reclami, Legea nr. 240/2004 stabilește că responsabil este producătorul. Tot în acest act normativ se explică pe larg cine poate fi considerat producător al unui produs, după cum urmează:
- fabricantul unei materii prime sau a unei părţi componente a produsului;
- orice persoană care se prezintă ca producător prin faptul că îşi înscrie pe produs numele, marca sau alt semn distinctiv;
- orice altă persoană care importă un produs în România sau din Uniunea Europeană pentru a-l comercializa;
- fiecare furnizor al produsului respectiv, dacă producătorul unui produs nu poate fi identificat şi dacă furnizorul nu comunică consumatorului prejudiciat datele producătorului.
Cum tragi la răspundere producătorul unui produs defect
Producătorul răspunde, de principiu, pentru aceste pagube, potrivit legii, iar tu poți obține repararea prejudiciului suferit dacă reușești să dovedești aspectele următoare:
- existența unui defect al produsului;
- faptul că ai suferit o pagubă cauzată de produsul respectiv;
- legătura dintre paguba produsă și defectul produsului (cu alte cuvinte, faptul că paguba nu s-ar fi produs dacă defectul respectiv nu ar fi existat).
Nu are importanță faptul că producătorul a fost neglijent sau nu și nici dacă, pe lângă defectul produsului, o altă persoană a participat la provocarea pagubei. Totuși, dacă persoana care a contribuit la provocarea pagubei ești chiar tu (ca persoană vătămată sau prejudiciată), răspunderea producătorului poate fi limitată sau chiar înlăturată.
Dacă încerci să iei legătura cu producătorul, iar acesta nu este dispus să colaboreze cu tine pentru a remedia paguba, nu-ți mai rămâne decât să te adresezi unei instanțe judecătorești. Este foarte important ca acțiunea să fie introdusă în termenul de prescripție de trei ani, care se calculează de la data la care ai aflat de existența defectului, a prejudiciului şi de identitatea producătorului. Totuși, nu trebuie să lași să treacă mai mult de zece ani de la punerea în circulaţie a produsului respectiv.
Cu toate acestea, consumatorul nu poate obține întotdeauna repararea prejudiciului suferit. Sunt unele situații în care producătorul poate scăpa de răspundere. Prin urmare, dacă producătorul reușește să probeze că tu nu ai respectat instrucţiunile de utilizare și asta a cauzat prejudiciul, el scapă de răspundere. Producătorul nu răspunde nici în cazul în care dovedește ca nu el este cel care a pus produsul în circulaţie (de exemplu, în cazul în care produsul a fost furat sau oferit unei persoane pentru a-l testa).
Este important să distingem între răspunderea pentru produsele care au cauzat pagube și răspunderea pentru produsele neconforme (dreptul la garanție), deoarece se aplică reguli diferite în cele două situații.
În cazul răspunderii pentru conformitate, comerciantul trebuie să restituie preţul sau să asigure repararea ori înlocuirea produsului defect (care nu functionează cum trebuie sau nu este conform cu specificațiile prezentate de comerciant). Informații despre răspunderea pentru conformitate au fost prezentate pe larg aici. Cu alte cuvinte, diferența constă în faptul că dreptul la garanție îi este acordat cumpărătorului pentru acele produse neconforme, dar care nu au produs pagube nimănui. De asemenea, garanția este oferită de vânzător, nu de producător.
Notă: Materialul de față face parte dintr-o serie de articole dedicate fenomenului Black Friday, cu scopul de informare a cumpărătorilor în privința drepturilor pe care le au în relația cu comercianții. Articolele din această serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)