Legea nr. 209/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 913 din 14 noiembrie 2016.
- Din 2017, toţi comercianţii care vând în cantități mici și care au anual o cifră de afaceri de peste 10.000 de euro vor fi obligaţi să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit și cardurile de credit.
- Totodată, aceştia vor putea să acorde avansuri în numerar de maximum 200 de lei. În cazul în care comerciantul nu va avea în casă suma cerută de un client, ca avans în numerar, va fi acordată suma disponibilă.
- Detalii pe larg sunt aici şi aici.
- Intrare în vigoare: 1 ianuarie 2017.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3249/2016 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 914 din 14 noiembrie 2016.
- Actul normativ reglementează înregistrarea fiscală în România a unor categorii de persoane fizice şi juridice române sau străine.
- Astfel, au fost modificate instrucțiunile de utilizare, completare și depunere pentru trei declaraţii, respectiv formularele 015, 020 şi 030, fiind introdus, totodată, un nou formular pentru situaţiile în care o societate străină are conducerea efectivă în România, respectiv formularul 016 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.
- Intrare în vigoare: 14 noiembrie 2016.
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2632/2016 pentru dezvoltarea serviciilor Ministerului Finanțelor Publice puse la dispoziția autorităților și instituțiilor publice prin sistemul informatic propriu a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 917 din 15 noiembrie 2016.
- Adeverinţele de venit, certificatele de atestare fiscală și o serie de alte documente vor fi transmise online direct către instituțiile publice care le solicită, ceea ce înseamnă că cetăţenii şi firmele nu vor mai fi nevoite să se deplase la ghişeele instituţiilor pentru a le obţine.
- Dispoziţiile prezentate parte dintr-un pachet de măsuri destinate simplificării procedurilor birocratice şi simplificării relaţiei dintre contribuabili şi autorităţi.
- Mai multe informaţii, aici.
- Intrare în vigoare: 15 noiembrie 2016.
Legea nr. 218/2016 pentru modificarea art. 3 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 931 din 18 noiembrie 2016.
- Prin intermediul acestei legi, valoarea nominală maximă a tichetului de masă pentru salariţi este stabilită la suma de 15 lei.
- Astfel, începând cu luna decembrie, angajatorii vor putea stabili o valoare nominală personalizată a alocaţiei individuale de hrană, de până la 15 lei pentru fiecare tichet acordat (numărul de tichete acordate într-o lună este egal cu numărul de zile lucrătoare în care salariaţii sunt prezenți la serviciu).
- Detalii despre subiect găsiţi aici.
- Intrare în vigoare: 1 decembrie 2016.
Legea nr. 220/2016 pentru completarea alin. (1) al art. 139 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 931 din 18 noiembrie 2016.
- De la anul, ziua de 1 iunie (Ziua Copilului) va fi zi nelucrătoare de sărbătoare legală, astfel că salariații (indiferent dacă sunt sau nu părinţi) vor sta acasă cu această ocazie.
- Prin urmare, numărul zilelor libere legale din Codul muncii ajunge la 14, în contextul în care ziua de 24 ianuarie a fost şi ea adăugată recent listei.
- Mai multe informaţii sunt în acest articol.
- Intrare în vigoare: 21 noiembrie 2016.
Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2082/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate în activitatea de inspecţie fiscală a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 930 din 18 noiembrie 2016.
- Procedurile și formularele utilizate în efectuarea inspecției fiscale desfăşurate de către Adminsitraţia Fondului pentru Mediu au fost aprobate prin intermediul actului citat.
- Astfel, aşa cum se întâmplă şi în situaţia inspecției asupra taxelor și impozitelor datorate la bugetul de stat, în cazul începerii unei inspecții pentru Fondul de mediu, contribuabilul vizat va fi notificat prin emiterea avizului de inspecție fiscală.
- Din momentul emiterii unui astfel de aviz, termenul minim pentru începerea inspecţiei fiscale este de 30 de zile pentru marii contribuabili şi de 15 zile pentru ceilalţi contribuabili.
- Intrare în vigoare: 18 noiembrie 2016.