S-a stabilit procedura de restituire a vechii taxe auto
Încă din toamna anului 2015 s-a stabilit că persoanele care au plătit taxa specială pentru autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule pot să ceară toţi banii înapoi. Între timp, în aprilie 2016 a apărut și procedura prin care se pot recupera efectiv banii.
Astfel, potrivit Ordinului comun al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 682/1.154/2016, pentru restituirea vechii taxe auto și a dobânzilor aferente, contribuabilii au la dispoziție cinci ani în care să depună la organele fiscale competente o cerere în acest sens. În plus, cererea de restituire trebuie să fie însoțită de anumite documente: de actul de identitate al solicitantului, de documentul care atestă plata taxei, de cartea de identitate a vehiculului și de certificatul de garanție (original și copie).
S-a stabilit că banii nu se vor restitui toți odată, ci în mai multe tranșe, respectiv într-o perioadă de cinci ani calendaristici, prin plăți anuale de 20% din suma datorată. Un aspect important aici este faptul că restituirea banilor poate fi cerută doar de către cei care au plătit taxa auto înainte de intrarea în vigoare a timbrului de mediu.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Timbrul de mediul a fost declarat parțial ilegal
Toți cei care au plătit vechile taxe auto și care au dreptul la restituire, așa cum am precizat mai sus, au fost scutiți de plata timbrului de mediu ce trebuie plătit la prima înmatriculare sau la schimbarea de proprietar al unei mașini, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2013. Însă CJUE a găsit că această scutire de la plata timbrului este contrară dreptului Uniunii Europene. Concret, Curtea a decis că scutirea duce la o discriminare între situația mașinilor luate din străinătate și a celor vândute în țară.
Pentru că deciziile CJUE sunt obligatorii pentru toate statele membre ale Uniunii, printre care și România, autoritățile sunt nevoite să se conformeze și să ia în calcul nu numai modificările legislative ce se impun, ci și varianta restituirii timbrului de mediu plătit din 2013 și până acum.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
CJUE: Vechea taxă auto trebuie restituită într-o singură tranșă, nu în mai multe
Așa cum spuneam mai sus, Executivul a stabilit ca vechea taxă auto să fie returnată în mod eșalonat, într-o perioadă de cinci ani, tuturor celor îndreptățiți, fără a fi necesară o acțiune în instanță.
Totuși, CJUE a hotărât că statul român ar trebui să returneze toți banii odată, nu în mai multe tranșe. Concret, CJUE a apreciat că modalitatea aleasă de statul român este una defavorabilă contribuabilului: "Un asemenea sistem de rambursare a sumelor (...) îl plasează pe justițiabil într‑o situație de incertitudine prelungită cu privire la data la care va obține rambursarea integrală a cuantumului taxei plătite fără a fi datorate", se arată în decizia Curții din 2016.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Timbrul de mediu, aproape de eliminarea totală
De curând, timbrul de mediu a fost propus spre eliminare, alături de multe alte taxe nefiscale, prin Proiectul de lege privind eliminarea unor taxe, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Proiectul, destul de amplu și controversat, a trecut foarte repede de votul Camerelor Parlamentare și apoi a ajuns în scurt timp pe biroul președintelui Klaus Iohannis, pentru promulgare. Acesta din urmă a trimis însă actul la Curtea Constituțională pentru controlul de constituționalitate, iar Curtea a fost de părere că prevederile din proiect nu încalcă Constituția.
Cu toate acestea, Klaus Iohannis a ales să retrimită inițiativa legislativă în Parlament, pentru reexaminare. Astfel, documentul a trecut deja încă o dată de Senat și de Camera Deputaților, în doar două zile, și urmează să ajungă din nou la șeful statului, la promulgare.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Comentarii articol (4)