Noile instrucţiuni de completare a numărului de evidenţă a plăţii sunt incluse în Ordinul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) nr. 3607/2016, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1023 din 20 decembrie 2016 şi care a intrat în vigoare joi, odată cu abrogarea Ordinului MFP nr. 1870/2004. ,
Concret, prevederile actului din urmă au fost suspendate pe întreg parcursul anului 2016, iar ieri au fost abrogate prin intermediul Ordinului MFP nr. 2937/2016 privind abrogarea Ordinului MFP nr. 1.870/2004 pentru aprobarea Instrucţiunilor de completare a numărului de evidenţă a plăţii, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 12.
Practic, suspendarea documentului abrogat acum a fost limitată în timp, până la finalul anului 2016, astfel că, de la 1 ianuarie 2017 şi până ieri, prevederile actului au fost, cel puţin teoretic, din nou în vigoare.
Acum însă, cu apariţia Ordinului MFP nr. 2937/2016, situaţia a fost lămurită, iar noile reglementări, prezentate mai jos, se şi pot aplica efectiv.
Cine este obligat să completeze numărul de evidenţă a plăţii
Potrivit Ordinului MFP nr. 3607/2016, noile instrucţiuni de completare a numărului de evidenţă a plăţii trebuie aplicate de următoarele categorii de contribuabili:
- contribuabilii care aleg să plătească o obligație fiscală stabilită de organele de inspecție fiscală, precum și amenzi de orice fel stabilite potrivit legii;
- contribuabilii care plătesc timbrul de mediu pentru autovehicule;
- contribuabilii care aleg să plătească o obligație fiscală cuprinsă într-o decizie de amânare la plată a obligațiilor fiscale, emisă în temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale;
- contribuabilii care aleg să plătească o obligație fiscală accesorie cuprinsă într-o decizie referitoare la obligațiile de plată accesorii comunicată potrivit legii;
- terţii popriţi, instituţiile de credit, autorităţile sau instituţiile publice, după caz, pentru virarea sumelor ce se cuvin debitorilor, ca urmare a executării silite.
Practic, ultima categorie enumerată reprezintă şi elementul de noutate, în condiţiile în care, anterior, aceşti contribuabili nu se regăseau pe lista celor obligaţi să completeze numărul de evidenţă a plăţii.
Cum se completează codul documentului fiscal, cel al obligaţiei bugetare şi categoria fiscală
Potrivit normelor în vigoare, codul documentului fiscal se completează, în funcţie de tipul documentului, cu următoarele valori:
- 20 decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală;
- 22 proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii;
- 24 decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii;
- 26 decizie privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule;
- 27 decizie de amânare la plată a obligaţiilor fiscale, emisă în temeiul prevederilor art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale;
- 60 poprire.
Faţă de prevederile de până acum, au dispărut nouă valori, printre care declaraţia fiscală sau decontul, declaraţia privind impozitul pe profit, înştiinţarea de plată ori titlul executoriu.
În ceea ce priveşte codul obligaţiei bugetare, acesta se completează în conformitate cu nomenclatorul obligaţiilor de plată, respectiv cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de Fisc, selectând tipul de obligaţie fiscală pe care o alege contribuabilul sau poate fi solicitat de organul fiscal.
Acest mod de completare poate fi folosit, în continuare, în cazul deciziilor de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, al documentelor prin care au fost constatate amenzi de orice fel, potrivit legii (proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, ordonanţa procurorului, hotărâre judecătorească etc), al deciziilor privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, al deciziilor de amânare la plată a obligaţiilor fiscale, emise în temeiul prevederilor articolului V din OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale.
În fine, categoria fiscală se completează cu următoarele valori, care reprezintă:
- 01 debit - obligaţiile stabilite prin declaraţii fiscale, deconturi, procese-verbale de constatare a contravenţiilor, decizii de impunere, decizii privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule, decizii de amânare la plată a obligaţiilor fiscale, emise in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013 etc.
- 03 dobândă;
- 11 penalitate de întârziere;
- 12 penalitate de nedeclarare, introdusă din 2016 în legislaţia românească prin intermediul Codului de procedură fiscală.
Aşadar, elementul de noutate este dat de penalitatea de nedeclarare, în timp ce rata de înlesnire şi dobânda aferentă sumelor de recuperat cu titlu de ajutor de stat ilegal sau interzis au dispărut de pe listă.
Cum se completează numărul de evidență a plății pentru achitarea unei amenzi
Instrucţiunile de completare a Ordinului MFP nr. 3607/2016 oferă şi câteva exemple concrete de completare. Astfel, pentru achitarea unei amenzi stabilite printr-un proces-verbal de constatatare şi sancţionare a contravenţiei, contribuabilul va selecta, în cadrul programului de asistență disponibil pe site-ul ANAF, proces-verbal de constatare a contravenţiei şi va completa data acestui document. După ce vor fi introduse aceste date, programul de asistență va forma numărul de evidență a plății, alcătuit din:
- la rubrica "cod document fiscal" - 22 - codul corespunzător documentului reprezentând proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei;
- la rubrica „cod obligație bugetară” - codul corespunzător obligației fiscale reprezentând venituri la bugetul de stat, din amenzi şi alte sancţiuni aplicate, selectată de contribuabil;
- la rubrica "categorie fiscală" - 01 - valoarea corespunzătoare categoriei fiscale reprezentând debit;
- la rubrica „perioada de raportare” - 0000;
- la rubrica „scadența obligației bugetare” - 010416 - data întocmirii procesului-verbal, 1 aprilie 2016 (exemplu);
- la rubrica „tip document” - 0 - documentul de plată nu constituie și declarație fiscală;
- la rubrica „secvența” - 000 - numărul de evidență a plății generat cu ajutorul programului de asistență;
- la rubrica „cifrele de control” - codul este generat de către aplicație folosind un algoritm propriu.
Numărul de evidență a plății astfel format se va înscrie de către contribuabil în ordinul de plată la rubrica „Număr de evidență a plății” sau va fi comunicat unității Trezoreriei Statului. În schimb, acest număr va fi înscris, în cazul documentelor de plată, altele decât ordine de plată sau chitanțe pentru încasarea de impozite, taxe și contribuții, la rubrica „Explicații”.
Comentarii articol (0)