Potrivit Ordinului MFP nr. 665/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 360 din 15 mai 2014, reglementarile prevazute in Ordinul MFP nr. 1870/2004 pentru aprobarea Instructiunilor de completare a numarului de evidenta a platii se suspenda.
Mai exact, conform acestor dispozitii, din 15 mai 2014 si pana pe 31 decembrie 2015, obligatia de completare a numarului de evidenta a platii este suspendata pentru majoritatea contribuabililor.
Totusi, pentru anumite categorii de contribuabili, aceste reguli se aplica in continuare. Conform Ordinului nr. 665/2014, este vorba despre:
- contribuabilii care aleg sa plateasca o obligatie fiscala stabilita de organele de inspectie fiscala, precum si amenzi de orice fel stabilite potrivit legii;
- contribuabilii care platesc timbru de mediu pentru autovehicule;
- contribuabilii care aleg sa plateasca o obligatie fiscala cuprinsa intr-o decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, aprobata prin Legea nr. 267/2013.
Suspendarea regulilor de completare a numarului de evidenta a platii vine dupa ce acestea au mai fost suspendate intre 16 noiembrie 2012 si 31 decembrie 2013 prin Ordinul MFP nr. 1485/2012.
Totodata, in octombrie 2013 instructiunile de completare a numarului de evidenta a platii au fost modificate prin Ordinul MFP nr. 1711/2013, astfel incat acestea sa se aplice si contribuabililor care beneficiaza de amanarea la plata a impozitelor si taxelor datorate statului pentru imprumuturile din fonduri europene, nedecontate la termen de autoritatile de management. (Amanarea la plata a impozitelor si taxelor datorate statului pentru imprumuturile din fonduri europene este stabilita prin OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale. AvocatNet.ro a scris pe larg despre acest subiect AICI.)
Cum se completa codul documentului fiscal, cel al obligatiei bugetare si categoria fiscala?
-
10 declaratie fiscala sau decont, in functie de tipul documentului;
-
11 declaratie privind impozitul pe profit;
-
20 decizie de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala;
-
21 decizie de plati anticipate;
-
22 proces-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii;
-
23 decizie de impunere pentru impozitul pe venitul global;
-
24 decizie referitoare la obligatiile de plata accesorii;
-
25 decizie de impunere din oficiu;
-
26 decizie privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule;
-
27 decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale;
-
30 instiintare de plata;
-
40 titlu executoriu;
-
50 inlesnire la plata;
-
60 poprire;
-
70 valorificare.
-
prin accesarea programului de asistenta pentru formarea numarului de evidenta a platii. In aceasta situatie, programul de asistenta afisa o fereastra in care contribuabilul selecta unul dintre cele patru documente fiscale pentru care dorea sa efectueze plata, respectiv decizie de impunere, documentul prin care s-a stabilit amenda de orice fel, potrivit legii, decizie privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013 si completa numarul si data emiterii acestui document. Ulterior, contribuabilul alegea tipul obligatiei fiscale pe care dorea sa o achite si apoi categoria de obligatie fiscala, respectiv debit, dobanda sau penalitate de intarziere;
-
prin inscrierea numarului de evidenta a platii mentionat in decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, in decizia privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, in decizia de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013;
-
prin solicitarea numarului de evidenta a platii la organul fiscal competent.
-
Prin accesarea programului de asistenta se afisa o fereastra in care contribuabilul selecta "decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013" si completa data acestui document, respectiv 300613.
-
Se alegea tipul obligatiei fiscale care se dorea a fi achitata, respectiv impozit pe profit datorat de o persoana juridica romana si apoi categoria de obligatie fiscala, respectiv debit. Dupa introducerea acestor date, programul de asistenta forma numarul de evidenta a platii, alcatuit din:
-
La rubrica «cod document fiscal» se inscria 27 - codul corespunzator documentului fiscal reprezentand decizie de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013;
-
La rubrica «cod obligatie bugetara» se inscria codul corespunzator obligatiei fiscale reprezentand impozit pe profit datorat de persoane juridice romane, selectata de contribuabil;
-
La rubrica «categorie fiscala» se inscria 01 - codul corespunzator categoriei fiscale reprezentand debit. In cazul in care se dorea achitarea dobanzii sau penalitatii de intarziere, se inscria 03 - pentru dobanda, respectiv 11 - pentru penalitate de intarziere;
-
La rubrica «perioada de raportare» se inscria 0000;
-
La rubrica «scadenta obligatiei bugetare» se inscria 300613 - corespunzator datei de 30 iunie 2013, care reprezenta data emiterii deciziei de amanare la plata a obligatiilor fiscale, emisa in temeiul prevederilor art. V din OUG nr. 50/2013;
-
La rubrica «tip document» se inscria 0 - intrucat documentul de plata nu constituia si declaratie fiscala;
-
La rubrica «secventa» se inscria 000 - valoarea corespunzatoare pentru numarul de evidenta a platii generat cu ajutorul programului de asistenta;
-
Rubrica «cifrele de control» se genera de catre aplicatia informatica potrivit algoritmului propriu. Numarul de evidenta a platii astfel format se inscria de catre contribuabil in ordinul de plata la rubrica «Numar de evidenta a platii» sau se comunica de catre contribuabil unitatii Trezoreriei Statului in vederea inscrierii in chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii la rubrica «Numar de evidenta a platii», in cazul platilor in numerar efectuate la ghiseele unitatilor Trezoreriei Statului. Pentru documentele de plata, altele decat ordine de plata sau chitanta pentru incasarea de impozite, taxe si contributii, numarul de evidenta a platii se inscria de contribuabil la rubrica "Explicatii".
-