Încă din prima zi a anului 2016, prin intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, în legislaţia autohtonă s-a impus necesitatea modificării unor declaraţii. În continuare, pe parcursul anului, unor declaraţii le-au fost operate modificări succesive (cazul formularului 088, de exemplu), în timp ce altora le-a fost schimbat termenul-limită de depunere (cum ar fi formularul 394).
În continuare, puteți citi, în esență, despre:
- ce declaraţii au fost modificate în 2016, grupate pe domenii (TVA, impozit pe venit etc.);
- care sunt formularele pe care Fiscul nu le mai acceptă depuse decât online.
1. Declaraţii de TVA modificate în 2016
A. Formularul 300 „Decont de taxă pe valoarea adăugată”
Formularul 300, folosit de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA la declararea tuturor operațiunilor din sfera TVA-ului, a fost actualizat de către Fisc în luna februarie, prin intermediul Ordinului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 588/2016.
Noul model a fost folosit începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente primei perioade fiscale din anul 2016 şi a fost publicat în contextul intrării în vigoare a noului Cod fiscal şi a normelor sale de aplicare.
Nedepunerea la termen a declarației 300 este sancționată, conform Codului de procedură fiscală, cu amenzi de la 1.000 la 5.000 de lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii și mari și cu amenzi cuprinse între 500 și 1.000 de lei pentru firmele mici şi persoanele fizice.
Notă: Citiţi mai multe despre subiect în acest articol.
B. Formularul 301 „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”
În acelaşi moment al anului, respectiv începutul lunii februarie, Ordinul ANAF nr. 592/2016 a modificat formularul 301, noul decont special de taxă pe valoarea adăugată fiind folosit începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2016.
Practic, a fost nevoie de o adaptare la noile prevederi legale, în condiţiile în care articolele din Codul de procedură fiscală la care se face referire în cuprinsul formularului 301, precum și în instrucțiunile de completare ale acestuia, au fost renumerotate.
În continuare, decontul special de TVA se depune la organul fiscal în a cărui evidență contribuabilul este înregistrat, până la data de 25 a lunii următoare celei în care ia naştere exigibilitatea operaţiunilor sau înainte de înmatricularea în România a unui mijloc de transport nou sau a unui mijloc de transport care nu este considerat nou.
Notă: Detalii suplimentare despre decontul special de TVA sunt aici.
C. Formularul (390 VIES) „Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare”
Formularul 390 VIES, folosit de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operațiuni intracomunitare, a fost actualizat tot în februarie, prin Ordinul ANAF nr. 591/2016.
Şi în cazul acestui formular, modificările apărute nu au fost unele de substanţă, ci doar de actualizări în ceea ce privește referirile la Codul fiscal. Declaraţia 390 se depune lunar de către persoanele înregistrate în scopuri de TVA care au efectuat livrări/achiziţii intracomunitare de bunuri sau prestări/achiziţii intracomunitare de servicii, sau livrări/achiziţii în cadrul unei operaţiuni triunghiulare.
Notă: Mai multe despre completarea şi depunerea formularului 390 VIES, în acest articol.
D. Formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”
Un nou model al formularului 307 a fost aprobat prin intermediul Ordinului ANAF nr. 793/2016 în luna februarie. Declaraţia se utilizează la momentul în care unui contribuabil persoană impozabilă înregistrat în scopuri de TVA i se invalidează codul de TVA, iar funcţia sa principală este de declarare a TVA generat de ajustarea TVA deductibilă pentru bunurile și serviciile neconsumate, achiziționate anterior cu deducere de TVA.
Termenul de depunere al declaraţiei amintite este până la data de 25 a lunii următoare celei în care are loc transferul de active, transferul dreptului de proprietate asupra activelor corporale fixe ori în care a intervenit obligația sau, după caz, dreptul de ajustare/corecție a ajustărilor/regularizare a TVA. În cazul nedepunerii, amenzile ajung, ca la celelalte declaraţii de TVA, la 1.000 de lei pentru persoanele fizice şi micile firme, respectiv la 5.000 de lei pentru contribuabilii mari.
Notă: Am scris pe larg despre subiect aici.
E. Formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a)-e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”
Şi formularul 311 a fost adaptat noilor prevederi legale stabilite prin Codul de procedură fiscală și Codul fiscal, cu ajutorul Ordinului ANAF nr. 795/2016.
Potrivit instrucțiunilor de completare, declarația 311 se întocmește în două exemplare, dintre care unul se depune la organul fiscal în a cărui evidență persoana impozabilă este înregistrată ca plătitor de impozite și taxe (direct sau prin împuternicit, la registratură, sau la poștă, prin scrisoare recomandată), iar cel de-al doilea rămâne la contribuabil.
Notă: Noua variantă a formularului 311 poate fi consultată aici.
F. Formularul 394 "Declaraţie informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național aferente perioadei de raportare precedente"
Formularul 394, prin intermediul căruia contribuabilii declară livrările și achizițiile efectuate pe teritoriul național, a fost modificat de mai multe ori pe parcursul anului 2016, iar ultimul format al declaraţiei a fost stabilit prin Ordinul ANAF nr. 1.105/2016.
În esenţă, noul document are o formă generală mult mai scurtă, iar formularul electronic în format PDF editabil generează secțiuni suplimentare în funcție de specificul activității economice. Mai multe detalii despre noul format al declaraţiei şi informaţiile ce sunt cerute găsiți aici.
Pentru perioada 1 iulie - 30 septembrie, în cuprinsul formularului au trebuit declarate doar operaţiunile desfăşurate cu persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, în timp ce, de la 1 octombrie formularul se completează integral. Detalii despre declararea tuturor operaţiunilor de livrări sau achiziţii de bunuri efectuate către, dar şi de la contribuabili, fie ei plătitori sau neplătitori de TVA, sunt în acest articol.
În ceea ce priveşte termenul de depunere, formularul 394 nu se mai depune, din august începând, până la data de 25 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare, ci până la data de 30. Detalii despre modificarea termenului de depunere puteți citi aici.
2. Declaraţii privind impozitul pe venit
A. Formularul 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”
Formularul 100, prin care se declară la stat taxele şi impozitele, a fost modificat în luna martie a acestui an, odată cu publicarea Ordinului ANAF nr. 1.053/2016.
Concret, nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat a fost completat cu două poziţii, respectiv taxa de viciu şi taxa pentru videoloterie. În plus, a fost actualizat, ultima dată în aprilie, şi formularul electronic al declaraţiei 100.
Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat trebuie să fie depusă la organul fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor până la data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare, lunar sau trimestrial.
Notă: Mai multe despre regulile de depunere a declaraţiei 100 puteți citi aici.
B. Formularul 112 "Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate"
Formularul 112, folosit pentru declararea contribuțiilor de asigurări sociale și impozitului pe venit, calculate și reținute de angajator și entitățile asimilate acestuia, se depune exclusiv online din octombrie, după cum a anunţat Fiscul.
Asta în condiţiile în care, în primele luni ale anului, declaraţia încă se mai depunea în anumite zone din ţară în format tipărit. În plus, potrivit şefului ANAF, instituţia nu va mai accepta, din 2017, depunerea pe hârtie a formularelor care se pot depune online, ca de exemplu 100, 101, 300 sau 301.
Notă: Informaţii suplimentare sunt aici.
C. Formularul 200 "Declaraţie privind veniturile realizate din România"
De la 1 ianuarie 2016, această declaraţie trebuie depusă de noi categorii de contribuabili, printre care persoanele fizice ce realizează anumite venituri din jocuri de noroc sau cele pentru care nu se mai realizează impozitarea prin stopaj la sursă. În plus, formularul a fost actualizat pentru situaţia persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat ce beneficiază de scutirea la impozitul pe venit conform reglementărilor fiscale.
Formularul 200 se depune până la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului, prin diverse modalităţi.
D. Formularul 201 "Declaraţie privind veniturile realizate din străinătate"
Şi formularul 201 a fost actualizat la începutul anului, iar obligaţia depunerii lui revine persoanelor fizice rezidente române, cu domiciliul în România, şi persoanelor fizice care îndeplinesc condiţia de rezidenţă prevăzută în Codul fiscal, care au realizat anul trecut venituri din străinătate, impozabile în România, ca urmare a desfăşurării unor activităţi în străinătate, cum ar fi veniturile din profesii libere, activităţi comerciale, valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, piscicultură, silvicultură, veniturile sub formă de dividende, dobânzi, venituri din premii, din jocuri de noroc etc.
E. Formularul 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit"
Formularul se depune până la final de februarie pentru veniturile aferente anului anterior, pentru toate tipurile de venituri la care se aplică un impozit pe venit prin stopaj la sursă cum ar fi veniturile din dividende, veniturile din contracte şi convenţii civile, veniturile din dobânzi.
Împreună cu celelalte declaraţii depuse la autoritatea fiscală, formularul 205 asigură informaţiile necesare pentru determinarea cazurilor când autoritatea fiscală stabileşte plata contribuţiei de sănătate sau scutirea la plată a contribuţiei de sănătate la anumite venituri realizate de persoana fizică.
F. Formularul 208 „Declarație informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”
Formularul 208, alături de 209 „Declarație privind veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal”, au fost modificate în aprilie prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 1.022/2016.
Concret, primul dintre cele două documente, respectiv declaraţia 208, se completează şi se depune, conform normelor în vigoare, de către notarii publici care au obligaţia calculării, încasării şi virării impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.
De cealaltă parte, formularul 209 vizează persoanele fizice care realizează venituri supuse impozitului pe venit din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, în situaţia în care transferul dreptului de proprietate asupra construcţiilor sau terenurilor se face prin altă procedură decât cea notarială.
Notă: Aflaţi de aici cum se completează şi cum se depun cele două formulare.
G. Formularul 220 - „Declarație privind venitul estimat/norma de venit”
Din 2016, formularul 220 are o nouă variantă, în conformitate cu prevederile Codului fiscal şi ale Codului de procedură fiscală. Declarația 220 se foloseşte în trei situații, după cum urmează:
- declararea veniturilor şi cheltuielilor estimate a se realiza în anul de impunere;
- exercitarea opţiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net;
- recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit și contribuții sociale, potrivit legii.
În plus, din 2016, declarația se depune și de către persoanele fizice care realizează venituri din pensii provenite dintr-un alt stat, care trebuie să declare aceste sume de bani la Fisc.
H. Formularul 221 - „Declarație privind veniturile din activități agricole impuse pe bază de norme de venit”
Prin formularul 221, utilizat la declararea suprafeţelor destinate producţiei vegetale şi/sau animalelor/familiilor de albine deţinute, pentru fiecare localitate pe raza căreia se desfăşoară activitatea agricolă impusă pe bază de norme de venit, s-a propus introducerea unor informații privind contribuabilii cu handicap grav și accentuat, scutiți de la plata impozitului pe venit.
Astfel, din 2016, persoanele fizice cu handicap grav ori accentuat care realizează venituri din activități agricole, în mod individual, completează, la punctul 4 din secțiunea II - „Date privind activitatea desfășurată”, numărul de zile scutite de la plata impozitului pe venit.
De asemenea, persoanele fizice cu handicap aflate într-o asociere fără personalitate juridică completează aceste informații în coloana 5 din secțiunea IV - Date privind asociații și cota de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii”.
I. Formularul 224 - „Declarație privind veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate obținute de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România”
În ceea ce priveşte Formularul 224, noutăţile prevăzute în Ordinul ANAF nr. 3.622/2015 introduc un nou rând în conținutul declarației, unde trebuie completate date referitoare la primele de asigurare voluntară de sănătate.
Vă reamintim că acest document fiscal este folosit la declararea lunară a veniturilor sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate, obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România.
J. Formularul 256 “Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”
Declaraţia 256 a fost actualizată prin Ordinul ANAF nr. 1.110/2016, care prevede că organul fiscal are dreptul să stabilească din oficiu creanțele fiscale prin decizie de impunere în cazul în care contribuabilul nu depune de unul singur declarația de impunere.
În acelaşi timp, odată ce contribuabilul depune declaraţia de venit, Fiscul emite „Decizia de desființare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”, document nou-introdus în legislaţia românească prin actul citat anterior.
Notă: Detalii despre stabilirea din oficiu a impozitului pe venit sunt aici.
K. Formularul 710 „Declarație rectificativă”
Acest formular a fost actualizat de Fisc prin intermediul Ordinului ANAF nr. 587/2016 şi poate fi depus de către orice contribuabil care dorește să rectifice un impozit declarat inițial prin declarația 100.
În cazul în care se corectează obligații fiscale care se referă la aceeași perioadă de raportare, pentru fiecare obligație se completează în același formular câte un tabel generat cu ajutorul programului de asistență de pe site-ul ANAF. Pentru obligații fiscale care privesc perioade diferite de raportare se va completa câte un formular pentru obligațiile fiscale aferente fiecărei perioade de raportare.
Notă: Explicatii pe larg găsiţi în acest articol.
3. Modificări succesive ale formularului 088
Formularul 088 „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA” a fost modificat, şi în 2016, de mai multe ori.
Spre exemplu, în ianuarie a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3.841/2015, prin care a fost introdusă, printre altele, posibilitatea declarării veniturilor persoanelor fizice având calitatea de asociat/administrator la persoana impozabilă și comunicării documentelor justificative, prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”.
Ulterior, au existat şi alte modificări succesive ale declaraţiei, iar actualul ei format a fost stabilit prin Ordinul ANAF nr. 2.048/2016, în vigoare de la finele lui iulie. Ca urmare a numeroaselor solicitări venite din partea mediului de afaceri, autorităţile au simplificat oarecum formularul, acesta având acum 12 puncte esenţiale, comparativ cu 20, cum era anterior. Şi în ceea ce priveşte documentele ce trebuie depuse odată cu formularul 088, în diferite situații, acestea au fost împuţinate.
Notă: Detalii despre modificările succesive aduse declaraţiei 088 găsiţi în această serie de articole, în timp ce aici am explicat cum arată cea mai recentă variantă a documentului.