PFA-urile, dar și II-urile și IF-urile sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008. Ele pot primi sprijin financiar nerambursabil în 2017 pentru dezvoltarea propriilor afaceri prin intermediul a numeroase programe de finanțare, pe care le-am detaliat în acest articol.
Activitățile economice pentru care un PFA poate solicita sprijin financiar nerambursabil sunt variate, dintre care pot fi amintite agricultura, prestarea de servicii, producția de bunuri, activitățile medicale, activitățile turistice, activități meșteșugărești etc. Lista completă a activităților permise poate fi consultată citind ghidul solicitantului pentru programul de finanțare dorit.
Procedura de accesare a acestor tipuri de finanțări este stabilită prin ghidul solicitantului pentru toate categoriile de solicitanți eligibili. Trebuie făcută, încă de la început, precizarea că nu există linii de finanțare aflate exclusiv la dispoziția anumitor forme de organizare juridică, astfel că atât PFA-urile, cât și SRL-urile, de exemplu, vor concura pentru același buget total.
Toate programele de finanțare în care PFA-urile sunt eligibile acceptă, de asemenea, și cererile de finanțare înaintate de către solicitanți debutanți, nu doar de către cei cu istoric.
În continuare am detaliat pașii pe care trebuie să îi parcurgă PFA, II sau IF pentru a primi finanțare nerambusabilă, indiferent de linia de finanțare avută în vedere.
1. Primul pas îl reprezintă stabilirea ideii de proiect
Primul pas pentru accesarea fondurilor nerambursabile îl reprezintă identificarea clară a ideii de proiect pe care solicitantul o stabilește pornind de la nevoile și problemele cu care se confruntă. Acest pas este important pentru că nu există două tipuri de finanțări identice, fiecare fiind destinată rezolvării anumitor probleme ale beneficiarilor sau comunităților.
Astfel, se pot obține ajutoare nerambursabile pentru:
- realizarea unor construcții sau modernizarea unor spații de producție;
- achiziția de echipamente, dotări, utilaje;
- formarea profesională a persoanelor din conducere sau, din contră, a angajaților întreprinderii;
- sporirea prezenței pe piață prin participarea la târguri și expoziții;
- sporirea prezenței în mediul online prin realizarea unui site de prezentare a produselor și serviciilor întreprinderii.
Identificarea sursei de finanțare
După stabilirea ideii de proiect, se va identifica linia de finanțare cea mai potrivită, ținând cont de specificul ideii de proiect.
Cea mai ușoară și sigură soluție pentru identificarea corectă a măsurii de finanțare este oferirea unor răspunsuri la întrebări precum:
- care este vechimea întreprinderii?
- unde se află sediul social sau punctul de lucru unde se va implementa proiectul?
- care este activitatea pentru care se solicită finanțare nerambursabilă?
- care este valoarea fondurilor proprii de care solicitantul dispune pentru cofinanțarea proiectului?
- se poate obține un credit bancar necesar cofinanțării proiectului, dacă nu este posibilă înaintarea unor surse proprii?
- care este structura proiectului, cheltuielile avute în vedere și activitățile propuse?
2. Întocmirea planului de afaceri
Finanțările pot fi accesate doar prin prezentarea unui plan de afaceri pentru investiția avută în vedere. Planul de afaceri va fi redactat de către solicitant sau de către un consultant extern, iar în acest caz cheltuielile cu consultanța sunt eligibile și vor fi recuperate atunci când proiectul se va aproba.
Planul de afaceri are o structură impusă de către finanțator, fiind necesare informații privind:
- solicitantul;
- investiția propusă;
- produsele sau serviciile pe care solicitantul le va obține, ca urmare a implementării proiectului;
- strategia de marketing pe care solicitantul o va implementa, pentru a-și atinge obiectivele asumate privind cota de piață, cifra de afaceri etc.;
- analiza și previziunea financiară pentru a justifica sustenabilitatea proiectului, după ce finanțarea nerambursabilă va înceta.
Obținerea documentelor suport
Ținând cont de forma de organizare, documentele suport diferă față de cele prezentate de către o societate comercială sau organizație nonguvernamentală. Principalele documente necesare pentru solicitarea unei finanțări nerambursabile sunt următoarele:
- certificatul de înregistrare emis de Oficiul Registrului Comerțului (ORC);
- certificat constatator emis de ORC cu cel mult 30 de zile anterior depunerii proiectului;
- declaraţie privind veniturile realizate în anul precedent (formularul 200);
- declaraţia privind veniturile din activităţi agricole impuse pe norme de venit (formularul 221), doar dacă este cazul;
- documente pentru spațiul în care urmează să se implementeze proiectul (teren sau clădiri);
- CV-uri și diplome de studii pentru personalul cheie în implementarea proiectului;
- declarații pe proprie răspundere privind respectarea cerințelor exprimate în ghidul solicitantului;
- oferte financiare și tehnice pentru justificarea costurilor investiției.
Documentele care au termen de valabilitate trebuie să își păstreze valabilitatea la momentul depunerii proiectului.
Întocmirea cererii de finanțare
Cererea de finanțare este un document cadru, având o formă impusă de către finanțator. Este completată de către toți solicitanții cu rezumatul proiectului și valoarea ajutorului financiar solicitat.
Cererile de finanțare (însoțite de planul de afaceri și de către documentele suport amintite mai sus) se vor depune, în cele mai multe situații, în variantă electronică.
3. Depunerea și evaluarea proiectului
Depunerea proiectului se va putea realiza doar în momentul în care apelul de proiecte este deschis, până la expirarea termenului-limită prevăzut în cadrul ghidului solicitantului. Primirea proiectelor poate să fie blocată înainte de atingerea acestui termen, atunci când valoarea cererilor de finanțare depășește bugetul total disponibil pentru acea sesiune.
Evaluarea proiectului
În această etapă vor fi verificate proiectele depuse, iar procedura presupune:
- verificarea conformității și eligibilității proiectului. Această verificare presupune transmiterea tuturor documentelor solicitate prin ghidul solicitantului;
- verificare tehnică și financiară a proiectelor declarate admise în etapa anterioară de verificare. Proiectele vor primi un punctaj în funcție de care se va primi finanțarea solicitată;
- transmiterea unor solicitări de clarificări, atunci când planul de afaceri este incomplet detaliat și se impun lămuriri suplimentare.
Nu toate proiectele declarate conforme și eligibile vor primi finanțare. Acordarea ajutorului nerambursabil va fi făcută în ordinea inversă a punctajelor obținute, în limita bugetului disponibil în cadrul sesiunii de proiecte.
Tot în această etapă, solicitantul are posibilitatea de a depune contestație, atunci când punctajul acordat nu este același cu cel estimat, iar soluționarea va ține cont de toate informațiile prezentate în planul de afaceri.
Semnarea contractului de finanțare
Pentru semnarea contractului de finanțare se va acorda un termen în care beneficiarii vor putea prezenta documentele solicitate în această etapă, dintre care cele mai importante sunt:
- certificate privind lipsa datoriilor fiscale la bugetul de stat;
- certificate privind lipsa datoriilor fiscale la bugetele locale;
- documente privind existența surselor de cofinanțare (extras de cont sau contract de credit).
Contractul de finanțare va stabili condițiile în care proiectul urmează a fi implementat și stabilește:
- valoarea totală a proiectului și valoarea maximă a ajutorului financiar nerambursabil ce poate fi acordat;
- durata maximă a perioadei de implementare pe care beneficiarul o are la dispoziție pentru finalizarea investiției propuse;
- obiectivele pe care solicitantul și le-a asumat și pe care va trebui să le atingă înainte de a primi ultima tranșă a ajutorului financiar nerambursabil.
4. Implementarea efectivă a planului de afaceri
Organizarea procedurilor de achiziție publică
Prin semnarea contractului de finanțare, beneficiarul se obligă să organizeze proceduri de achiziție publică pentru investiția propusă. Aceasta presupune obținerea mai multor oferte financiare și tehnice și alegerea celei câștigătoare. După semnarea contractelor cu furnizorii proiectului, beneficiarul poate trece la implementarea efectivă a proiectului.
Demararea achizițiilor în cadrul proiectului
După semnarea contractelor cu furnizorii, beneficiarul poate efectua plăți din surse proprii sau din creditul contractat pentru executarea lucrărilor de construcții, livrarea bunurilor și dotărilor, prestarea anumitor servicii.
După livrarea bunurilor, beneficiarul trebuie să se asigure că acestea corespund documentației tehnice menționate în planul de afaceri, contractul de finanțare, dar și în contractul de vânzare-cumpărare semnat cu furnizorul respectiv.
Alte activități ce se desfășoară în această etapă sunt:
- punerea în funcțiune a echipamentelor;
- realizarea probelor tehnologice;
- instructajul personalului;
Încasarea ajutorului financiar nerambursabil
Încasarea ajutorului nerambursabil este condiționată de efectuarea cheltuielilor eligibile și de livrarea echipamentelor. Totuși, plata ajutorului nerambursabil nu va fi efectuată decât după întocmirea unui raport de audit care are rolul de a certifica respectarea condițiilor și obligațiilor asumate.
5. Ce reguli trebuie să respecte beneficiarul, după ce proiectul este finalizat
După finalizarea investiției, beneficiarul fondurilor nerambursabile va trebui să respecte, pentru o perioadă de monitorizare, menținerea investiției în parametrii aprobați:
- beneficiarul nu poate vinde bunurile achiziționate prin proiect;
- nu poate fi schimbat locul de implementare al proiectului, decât după ce finanțatorul își prezintă acordul;
- beneficiarul nu are dreptul de a folosi echipamentele în alte scopuri decât cele aprobate prin proiect;
- menținerea locurilor de muncă pe care întreprinderea le-a avut la momentul depunerii cererii de finanțare, dar și a celor create prin impementarea proiectului.
Nerespectarea acestor obligații va atrage corecții financiare și chiar retragerea în întregime a sprijinului financiar acordat, atunci contractul de finanțare nu este respectat.