Un SRL-D se poate înființa la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011, ce reglemenează stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii aflaţi la debutul în afaceri.
O astfel de societate comercială poate să fie înregistrată doar de către antreprenorii aflați la debutul în afaceri și care nu au mai ocupat, în trecut, funcțiile de administrator sau asociați în alte întreprinderi constituite în spațiul economic european. În cazul în care un SRL-D va avea mai mulți asociați (cel mult cinci), atunci ei vor respecta regula privind debutul în afaceri amintită.
Înființarea unui SRL-D este scutită de taxe, taxele şi costurile pentru înmatricularea la Registrul Comerţului fiind, practic, inexistente. Totuși, cei care vor să înfiinţeze SRL-D vor scoate din buzunar cel puţin 200 de lei, capitalul social minim prevăzut de Legea societăţilor nr. 31/1990, şi vor mai achita, după caz, onorariile percepute de notarii publici pentru specimele de semnătură ale reprezentanţilor societăţii, dacă ei aleg această variantă.
Notă: Etapele înmatriculării unei societăți debutante sunt detaliate în acest articol.
Fondurile pot ajunge la câteva zeci de mii de euro
Un SRL-D este eligibil în cadrul tuturor programelor de finanțare disponibile unei societăți cu răspundere limitată înregistrată în condiții normale, cu respectarea condițiilor de eligibilitate menționate în ghidul solicitantului.
Dacă până în anul 2016 societățile debutante puteau primi un sprijin de cel mult 10.000 de euro pentru lansarea unor afaceri, acest program nu va mai fi lansat în acest an. Ajutorul era de cel mult 50% din valoarea eligibilă a proiectului, astfel că antreprenorii debutanți trebuiau să contribuie cu aceeași sumă de bani din valoarea eligibilă, dar erau nevoiți să acopere, în întregime, cheltuielile neeligibile atunci când era cazul.
În anul 2017, societățile debutante vor avea la dispoziție două programe de finanțare atractive, în care finanțarea acordată va fi de 100% din valoarea eligibilă și cel mult 70.000 de euro.
Fonduri prin Start-up Nation
Programul de finanțare Start-up Nation va funcționa în premieră în acest an, înlocuind alte programe de finanțare din fonduri naționale, printre care se numără și programul pentru SRL-D sau programul START. Bugetul disponibil va fi suficient pentru finanțarea anuală a unui număr impresionant de proiecte, respectiv 10.000 de societăți urmând a primi un sprijin individual de până la 44.000 de euro.
În cadrul acestui program de finanțare sunt eligibile doar întreprinderile înregistrate la ORC după data de 30 ianuarie 2017, care vor pregăti și vor depune o cerere de finanțare însoțită de un plan de afaceri. Conform condițiilor publicate în prezent, vor fi eligibile investițiile realizate în zonele urbane și regiunile mai puțin dezvoltate, fiind exceptată regiunea București-Ilfov, care este o regiune dezvoltată.
Termenul estimat pentru lansarea acestui program este 2 mai 2017, însă respectarea acestei date este condiționată de publicarea normelor metodologice de implementare în perioada următoare. Conform variantei publicate în discuție publică, normele de implementare stabilesc drept cheltuieli eligibile următoarele investiții:
- achiziția de echipamente, instalații de lucru, utilaje;
- achiziția de echipamente IT și software-ul necesar funcționării acestora;
- plata chiriei spațiului în care se desfășoară activitatea;
- achiziția unor mijloace de transport mărfuri, cu excepția autoturismelor de teren;
- realizarea unei pagini web, atunci când societatea nu are deja un site. În acest caz, cheltuiala maximă eligibilă este de 10.000 de lei, fără TVA.
Publicarea normelor metodologice finale ar putea aduce câteva modificări importante:
- includerea în categoria cheltuielilor eligibile a salariilor și a contribuțiilor sociale, dar și a TVA-ului;
- departajarea proiectelor în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute și nu conform principiului „primul sosit, primul servit”.
- acordarea a 22.000 de euro pentru un angajat și a unui ajutor de 44.000 de euro pentru doi angajați;
Deși sunt eligibile toate activitățile economice, cu puține excepții, șansele mai mari de a primi finanțare le vor avea afacerile propuse în următoarele domenii de activitate: activități de IT, activități de producție, industrii creative, alte servicii, comerț. Acest program de finanțare a fost detaliat în amănunt în acest articol. Ultimele modificări aduse normelor de impelementare pot fi citite aici.
Sprijin pentru înființarea activităților în spațiul rural
Ult alt program de finanțare pe care societățile debutante îl pot accesa este Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), care oferă, prin intermediul submăsurii 6.2, un sprijin de 50.000 sau 70.000 de euro pentru înființarea unor activități non-agricole în spațiul rural.
În data de 15 martie 2017, Comitetul de Monitorizare pentru PNDR a anunțat deschiderea, în cursul lunii aprilie a acestui an, a apelului de proiecte aferent submăsurii 6.2. Bugetul total disponibil pentru acest an este de 18,3 milioane de euro, ceea ce ar corespunde unui număr de cel mult 366 de proiecte în 2017.
Ghidul solicitantului nu a fost încă publicat pentru apelul de proiect din aprilie și este așteptat să aducă o simplificare a condițiilor de eligibilitate, conform unui comunicat de presă publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, aici. În cadrul acestui program de finanțare, antreprenorii pot accesa un ajutor nerambusabil de:
- 50.000 de euro pentru înființarea unor activități de servicii;
- 70.000 de euro pentru înființarea unor pensiuni agro-turistice, activități medicale și veterinare sau activități de producție.
Iată cum se va derula un proiect în cadrul acestei linii de finanțare:
- după semnarea contractului de finanțare, beneficiarul va primi un avans de 70% din valoarea ajutorului total;
- antreprenorul va avea la dispoziție un termen de nouă luni pentru demararea proiectului și un termen de cinci ani pentru finalizarea sa;
- banii pot fi folosiți pentru realizarea investiției inițiale, dar și pentru plata salariilor, a contribuțiilor sociale, a chiriilor pentru spațiile de producție sau prestare a serviciilor;
- de asemenea, fondurile încasate pot fi utilizate pentru achiziția de materii prime, plata utilităților, realizarea unui site de prezentare sau alte cheltuieli considerate necesare de către beneficiar.
- afacerea trebuie să genereze încasări de minimum 30% din valoarea primei tranșe încasate, în caz contrar fiind reziliat contractul de finanțare, urmând a se recupera avansul plătit;
- dacă planul de afaceri a fost implementat corect, iar societatea a obținut veniturile scontate, finanțatorul va achita și tranșa finală de 30% din ajutorul de 50.000 de euro sau 70.000 de euro.
Această submăsură este estimată a fi lansată în cursul lunii aprilie 2017, iar în perioada următoare este așteptată publicarea ghidului solicitantului. Mai multe detalii despre această linie de finanțare pot fi citite aici.