În cazul programelor care acordă finanțare nerambursabilă din fonduri europene sau naționale, încadrarea diverselor activități economice în sectorul industriilor creative se face, exclusiv, prin intermediul codurilor CAEN. Astfel, orice ghid al solicitantului are atașată o listă a tuturor activităților eligibile pentru finanțare, în cadrul cărora se menționează sectorul cu potențial de dezvoltate în care se încadrează.
O clasificare generală a activităților economice din sfera industriilor creative ar include:
- publicitatea;
- arhitectura;
- arta;
- meșteșugurile;
- design-ul și moda;
- filmul, muzica și artele scenei;
- editarea de publicații, ziare;
- cercetarea și dezvoltarea;
- software-ul;
- jocurile și jucăriile;
- TV & radio;
- jocurile video.
Astfel, primul pas pe care trebuie să îl faci este să încadrezi corect investiția pe dorești să o realizezi. Spre exemplu, poți descărca lista activităților eligibile sprijinite prin Start-up Nation România, industriile creative fiind semnalate distinct.
Scrierea unui plan de afaceri pentru o activitate din sfera industriilor creative, așa cum au fost detaliate mai sus, ar trebui să țină cont de următoarele criterii:
Proiectul trebuie să rezolve o problemă reală
Stabilirea ideii de proiect va pleca, întotdeauna, de la o analiză a problemelor și nevoilor reale cu care societatea sau un grup țintă se confruntă.
Astfel, primul pas al oricărui proiect va trebui să fie analiza nevoilor reale, a problemelor existente care afectează societatea sau care se manifestă pe piață. În plus, din moment ce resursele sunt limitate, aceste probleme sau nevoi vor trebui prioritizate, astfel că implementarea proiectului trebuie să ofere soluția pentru eliminarea celei mai grave probleme. Ulterior, prin investiții succesive, realizate din fonduri proprii sau prin intermediul altor proiecte finanțate din fonduri nerambusabile, societatea poate elimina și restul problemelor.
Soluția cea mai potrivită pentru realizarea acestei analize o constituie așa numitul Arbore al problemelor. Acesta nu este nimic altceva decât reprezentarea grafică a analizei în context a unei probleme: se vor analiza cauzele care au determinat apariția problemei, dar și efectele pe care aceasta va continua să le genereze, dacă nu va fi eliminată.
Făcând acest lucru, te vei asigura de întreaga susținere a tuturor factorilor implicați în implementarea proiectului (manageri, angajați, acționari, autorități publice, etc).
Realizarea proiectului este dependentă de tehnologii și oameni
Întotdeauna, implementarea unui proiect va necesita un consum de resurse financiare, iar accesarea fondurilor europene sau naționale îți vor permite să deduci, cel puțin parțial, costurile pricinuite de investiție.
Proiectele din sfera industriilor creative necesită investiții speciale. Accentul nu va fi pus, ca în cazul investițiilor făcute în producție, în utilaje și echipamente, ci va conține investiții necesare procurării a două categorii importante de resurse:
- persoane bine pregătite și calificate, cu aptitudini speciale;
- tehnologie nouă și performantă care poate fi obținută sub forma unor programe software, licențe, brevete, mărci comerciale sau francize. Sigur, tehnologia poate fi parte a unor utilaje, de asemenea, însă nici în acest caz nu se pune accentul doar pe o capacitate de producție mai mare. De o importanță mai mare vor fi consumurile reduse de materii prime sau de energie electrică.
Planul de afaceri trebuie să scoată în evidență noutatea investiției, dincolo de realizarea unui simplu flux tehnologic.
De aceea, scrierea unui plan de afaceri pentru o afacere din sfera industriilor creative ar trebui să includă răspunsuri la întrebări precum:
- cu ce diferă această tehnologie de cea a altor întreprinderi din același domeniu de activitate;
- care este gradul de noutate pe care proiectul îl aduce pe piață;
- în ce manieră fluxul tehnologic va fi îmbunătățit, numărul operațiunilor va fi redus, iar consumurile de resurse va fi eficientizat.
- ce funcții noi vor avea produsele comercializate;
- în ce măsură va răspunde acest proiect necesităților clienților;
- ce abilități sau cunoștințele speciale posedă angajații.
Inovarea poate îmbunătăți procese și produse
În cazul proiectelor implementate din fonduri europene, inovarea este definită ca fiind o activitate din care rezultă un produs, bun sau serviciu nou sau semnificativ îmbunătăţit sau un proces nou sau semnificativ îmbunătăţit. În cele mai multe situații, tehnologia sau soluțiile software trebuie să fie mai noi de trei ani pentru a fi considerate inovative.
De asemenea, tot inovare este și implementarea în cadrul operațiunilor desfășurate de către societate a unei metode noi de marketing sau a unei metode organizaționale noi în practicile de afaceri, în organizarea locului de muncă sau în relaţiile externe.
Inovarea de produs (bun sau serviciu) reprezintă introducerea unui bun sau a unui serviciu nou sau semnificativ îmbunătăţit.
Astfel, un produs sau serviciu inovativ poate avea:
- caracteristici îmbunătățite;
- specificații tehnice îmbunătățite;
- componente sau materiale noi;
- un nou software încorporat
- să permită o ușurință mai mare de utilizare;
Produsele inovate pot fi noi pentru piaţă sau noi numai pentru întreprindere, astfel că inovarea de nu este neapărat legată de realizarea unei descoperiri tehnologice, ci mai degrabă de utilizarea acestor descoperiri pe scară largă în cadrul unor procese de lucru.
În același timp, inovarea de proces reprezintă implementarea unei metode noi sau semnificativ îmbunătăţite de producţie sau livrare, cu următoarele scopuri:
- de reducere a costurilor unitare de producţie;
- de îmbunătățire a calității,
- de obținere a unor produse noi sau îmbunătăţite semnificativ.