Se cheamă „liber acces la informațiile de interes public” și este un drept recunoscut tuturor persoanelor, indiferent de vârstă ori de alte criterii. Pentru asta există un act normativ special, Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, care stabilește clar ce putem întreba și ce ni se poate răspunde.
"Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României", scrie în actul normativ.
Autoritatea respectivă are un termen de zece zile să răspundă, maximum 30. Cel mai simplu mod de a trimite cererea e pe e-mail, la adresa pusă la dispoziție de respectiva autoritate ori instituție, în care să spunem că solicităm informațiile în baza Legii nr. 544/2001 (nu e exclus să răspundă și fără această precizare, dar lipsa ei ar putea fi un pretext ca solicitarea să fie trecută cu vederea).
„(1) Orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice, în condițiile prezentei legi, informațiile de interes public.(2) Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informațiile de interes public solicitate în scris sau verbal.(3) Solicitarea în scris a informațiilor de interes public cuprinde următoarele elemente:
a) autoritatea sau instituția publică la care se adresează cererea;
b) informația solicitată, astfel încât să permită autorității sau instituției publice identificarea informației de interes public;
c) numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea răspunsului”, scrie în art. 6 din Legea 544.
Dacă ţi-a plăcut această curiozitate legislativă, mai avem şi altele. Le găseşti pe toate aici.
Comentarii articol (0)