Teoretic, ridicarea mașinilor parcate neregulamentar e posibilă încă din 21 ianuarie. În urma Hotărârii Guvernului nr. 965/2016 pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, mașinile pot fi ridicate fie de către administratorul drumului public, fie de către autoritățile locale.
Însă acest act normativ nu este decât un cadru general pentru ridicări, pentru că trebuie să existe spații de depozitare speciale, în primul rând, iar pentru asta e necesar ca autoritățile locale să intervină cu găsirea spațiului. În plus, hotărârea Guvernului nu stabilește și tarifele ce se vor aplica pentru recuperarea mașinilor, asta fiind tot o problemă ce trebuie rezolvată la nivel local.
După ce am văzut că, în București, doar într-un singur sector se ridică mașinile parcate ilegal, respectiv în sectorul 4, am căutat să vedem care e situația și în cele mai populate zece orașe ale României și am văzut că autoritățile locale din unele orașe s-au mobilizat ceva mai repede decât cele de la București (cel puțin pe hârtie).
Cadrul legal al ridicării mașinilor în Cluj este reprezentat de Hotărârea Consiliului Local nr. 72/2017, care prevede că pentru simpla ridicare a mașinii se plătesc 294 de lei. Dacă mașina este și dusă la depozit, atunci șoferul trebuie să scoată din buzunar 547 de lei, iar pentru fiecare zi de depozitare mai trebuie să plătească 49 de lei. Actul nu prevede alte informații suplimentare și trimite la cadrul general al ridicărilor stabilit anul trecut de Executiv.
Autoritățile locale de la Sibiu au aprobat deja un act normativ care rezolvă problema ridicării mașinilor, respectiv Hotărârea nr. 26/2017 a Consiliului Local al municipiului Sibiu. Ridicările au început încă de la 1 aprilie, iar tarifele percepute sunt următoarele: doar pentru ridicarea vehiculului se plătesc 350 de lei, iar transportul mai costă încă 100 de lei. Numai că aici tariful de depozitare zilnic este unul dintre cele mai mari stabilite până acum, respectiv 150 de lei.
La Timișoara, primăria a adus o serie de completări la un cadru normativ mai vechi, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 50/2017. Dacă șoferul se întoarce la mașină atunci când aceasta e ridicată, el plătește doar tariful de 150 de lei, însă costul total al ridicării și transportului ajunge la 500 de lei. În plus, pentru fiecare zi de depozitare se percepe o taxă de 5 lei/zi. O măsură excepțională, potrivit noilor modificări, este relocarea mașinilor care blochează executarea unor lucrări de reabilitare, modernizare sau intervenție la infrastructura tehnico-edilitară și/sau carosabil, trotuare etc. Aici vorbim de o taxă totală de 300 de lei, pe care nu o plătește însă șoferul, ci operatorul economic ce solicită relocarea.
În alte orașe, spre exemplu, în Buzău, autoritățile au început de luna trecută operațiunile de ridicare a mașinilor parcate ilegal (cadrul legal poate fi consultat aici). Tarifele pe care le plătesc șoferii aici sunt următoarele: 300 de lei doar pentru ridicare, 200 de lei pentru transportul la depozit al mașinii, iar pentru fiecare zi de depozitare se plătesc câte 100 de lei.
Orașe unde ridicările vor începe în curând
În Iași, lucrurile sunt pe cale să se pună în mișcare la acest capitol, întrucât pe 17 mai a fost pus în dezbatere Proiectul de Hotărâre al Consiliului Local al municipiului Iași privind desfășurarea activității de ridicare, transport, depozitare și eliberarea autovehiculelor/vehiculelor staționate, parcate neregulamentar și care ar putea fi aprobat cât de curând. După ce va intra în vigoare proiectul, mașinile vor putea fi ridicate la dispoziția polițistului, iar șoferii vor trebui să plătească 330 de lei doar pentru ridicarea vehiculului. Dacă mașina va fi transportată la depozit, costul total al ridicării și transportului va fi de 450 de lei, iar depozitarea vehiculului va costa 60 de lei (tariful acesta fiind stabilit pentru întreaga perioadă a depozitării, iar nu pe oră).
Și în Ploiești lucrurile se află la stadiul de proiect (poate fi consultat aici), așa cum ne-au informat cei de la primărie, iar odată ce actul va trece de votul consilierilor locali, mașinile parcate ilegal vor putea fi ridicate sau blocate. Tarifele ce vor fi plătite de șoferi sunt următoarele: 110 lei pentru mașinile blocate care sunt eliberate pe loc, 200 de lei pentru cele parcate pe loc de handicap, 450 de lei pentru cele ridicate și transportate la depozitul special și 220 de lei va fi tariful în curs de eliberare. În plus, pentru mașinile ridicate și transportate la depozit se vor plăti 80 lei/zi de depozitare, după 24 de ore de la momentul ridicării.
Autoritățile locale de la Craiova au adoptat dispozițiile legale necesare (Hotărârea Consiliul Local nr. 130/2017), dar nu există la acest moment stabilite tarife pentru ridicarea, transportul și depozitarea mașinilor parcate neregulamentar. Acestea vor fi stabilite și aprobate în viitorul apropiat, însă știm că cei care se vor ocupa de ridicări sunt cei de la RAT Craiova. Conform autorităților locale, aceștia ar fi în plin proces de achiziție a mașinilor speciale pentru ridicarea și transportul vehiculelor parcate neregulamentar.
În ceea ce privește orașul Galați, autoritățile au pus în dezbatere publică momentan doar un proiect de hotărâre cu privire la tarifele aplicabile pentru ridicarea mașinilor fără stăpân sau abandonate pe terenurile publice sau private (și care poate fi consultat aici).
Nici în Brașov nu avem încă un act normativ adoptat, însă reprezentanți ai primăriei ne-au transmis că există un proiect la acest capitol, doar că e în faza de discuții cu reprezentanții Poliției Rutiere Brașov și cu Poliția Locală Brașov. După ce va fi finalizat, proiectul va fi supus dezbaterii publice și va fi votat apoi de consilieri.
De asemenea, în Constanța, nu există momentan dispoziții legale adoptate la nivel local. Autoritățile constănțene sunt preocupate însă, potrivit informațiilor oferite, de ridicarea mașinilor fără stăpân, conform Dispoziției primarului municipiului Constanța nr. 922/2017.
În Pitești, în schimb, ridicarea mașinilor va fi posibilă abia după ce administrația locală va cumpăra o autoutilitară pentru ridicarea mașinilor. Iar la Suceava, autoritățile se preocupă momentan de ridicarea mașinilor abandonate pe străzile publice.
Notă: Despre regulile generale privind ridicarea mașinilor parcate neregulamentar puteți afla mai multe de aici.
Comentarii articol (0)