Începând de azi, furnizorii de telefonie mobilă nu ne mai pot cere taxe suplimentare pentru folosirea roamingului în UE și în celelalte state membre din Spațiul Economic European (SEE), adică Islanda, Norvegia și Lichtenstein (SEE include aceste trei state și statele membre UE). Altfel spus, când vom călători în aceste țări, nu vom mai fi taxați suplimentar pentru apelurile, mesajele și internetul folosit în afara țării.
Noul mod de tarifare în roaming, denumit "Roam like at home" este prezentat pe larg de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), aici. Este important să înțelegem că acest nou sistem de prețuri nu ne oferă beneficii chiar nelimitate, iar ideea de gratuitate se oprește la un anumit punct. Iată cele mai importante aspecte pe care trebuie să le reținem:
1. Cum beneficiem de noul mod de tarifare a roamingului?
Noile condiții se aplică în mod automat tuturor planurilor tarifare cu serviciul de roaming inclus, achiziționate atât înainte de 15 iunie 2017, cât și după această dată. Dacă avem un abonament cu roaming inclus, atunci nu trebuie să facem nimic pentru a beneficia de noile tarife. În schimb, trebuie să fim atenți la tipul de abonamente pe care le facem pe viitor, pentru că sunt oferte care nu includ roamingul.
"De «Roam like at home» nu vor beneficia clienții care aleg în mod expres un plan tarifar alternativ pentru serviciul de roaming în UE/SEE. Totuși, clienții care au făcut o astfel de alegere au dreptul să revină la «Roam like at home» fără niciun cost suplimentar", precizează ANCOM.
Atenție! "Furnizorul tău nu îți poate condiționa aplicarea «Roam like at home» de acceptarea trecerii la un alt plan tarifar decât cel pe care deja l-ai achiziționat sau a reînnoirii abonamentului în vigoare", ne informează Autoritatea.
Un aspect important pe care ni-l menționează ANCOM este faptul că furnizorul nostru poate să modifice unele lucruri cu privire la tarifele din abonamentele noastre, dacă contractele îi permit. "Această modificare poate viza, de exemplu, creșterea prețului planului tarifar, reducerea beneficiilor naționale incluse sau chiar preschimbarea acestuia într-un plan tarifar fără serviciul de roaming în UE/SEE", explică Autoritatea.
Dacă procedează în acest fel, furnizorul are obligația să ne anunțe cu cel puțin 30 de zile înainte de modificarea contractului și să ne acorde dreptul să renunțăm la contract, fără plata unor despăgubiri, dacă nu suntem de acord cu schimbările.
2. Cât ne costă acum apelurile, mesajele și internetul în roaming?
Miza acestui nou sistem este tocmai faptul că în UE, precum și în Norvegia, Islanda și Lichtestein, nu se mai percep tarife suplimentare, adică nu vom mai face cost suplimentar atunci când telefonăm sau folosim internetul din străinătate. Începând de azi, apelurile (minutele) efectuate și SMS-urile trimise în roaming, către orice destinație din UE (inclusiv către orice număr de telefon din România) se scad, până la epuizarea lor, din minutele și SMS-urile naționale incluse în abonament, după care se aplică tarifele din România, pentru traficul în afara propriei rețele. Iar apelurile și mesajele primite în roaming sunt gratuite.
Același lucru e valabil și pentru datele mobile: ele se scad din datele incluse în abonament, până la epuizarea lor, după care se aplică tarifele din România pentru tot ceea ce depășește. "Totuși, în cazul planurilor tarifare cu date (cvasi)nelimitate, furnizorii pot stabili o limită de date (MB/GB) care pot fi consumate în roaming în UE/SEE fără costuri, urmând să aplice după epuizarea acesteia un tarif de maxim 7,7 Euro/GB (0,0077 Euro/MB), fără TVA", ne informează ANCOM.
Important! Recomandarea ANCOM este să ne interesăm înainte la furnizorul nostru despre nivelul acestor tarife.
3. Ce limitări există?
Gratuit să fie, dar cu limitări! "Roam like at home" e conceput să se aplice numai pentru călătorii ocazionale în afara țării de unde a fost cumpărat serviciul și în limitele unei utilizări rezonabile a serviciului de roaming. "După depășirea limitelor utilizării rezonabile furnizorul are posibilitatea să îți perceapă, în plus față de tarifele naționale, anumite suprataxe pentru prestarea ulterioară a serviciul de roaming în UE/SEE", ne atenționează ANCOM.
Autoritatea ne explică faptul că orice furnizor are dreptul să-și facă propria politică de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming în UE, pentru a preveni folosirea anormală sau abuzivă a acestui serviciu. De exemplu, cei care stau mai mult plecați din țară și folosesc roaming în mod constant ar putea fi incluși în categoria utilizatorilor abuzivi ai serviciului, motiv pentru care furnizorul va putea să le perceapă suprataxe.
Totuși, ANCOM ne asigură că și aceste suprataxe sunt plafonate (schema anexată articolului reflectă aceste plafoane). "Furnizorul tău are obligația să precizeze, în mod detaliat, în contract orice măsură de politică de utilizare rezonabilă pe care o aplică", completează Autoritatea.
4. În ce situații se pot aplica suprataxele pentru consum abuziv sau anormal?
Potrivit informațiilor oferite pe site-ul Autorității, aceste suprataxe se vor aplica în următoarele situații:
- dacă un utilizator nu prezintă, la cererea furnizorilor, o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România;
- dacă, într-o perioadă de monitorizare de cel puțin patru luni, se înregistrează, pe o anumită cartelă SIM, în mod cumulativ atât consum de servicii mobile (minute, SMS-uri, date), cât și prezență (conectare la rețea) mai mare în roaming în UE/SEE față de nivelul național;
- dacă o cartelă SIM înregistrează o lungă perioadă de inactivitate și poate fi asociată unei utilizări preponderente sau chiar exclusiv în roaming în UE/SEE;
- dacă un utilizator a cumpărat și utilizat succesiv în roaming în UE/SEE mai multe cartele SIM de la același furnizor.
Notă: Sistemul de tarifare "Roam like at home" este prezentat în detaliu pe pagina ANCOM, recomandarea noastră fiind să-l studiați cu atenție pentru a nu avea neplăceri în viitor, când veți folosi roamingul la ieșirea din țară.
Comentarii articol (1)