Este vorba de o directivă a Consiliului UE publicată la începutul lunii curente în Jurnalul Oficial al UE. Regulile de transparență pentru intermediarii din domeniul planificării fiscale, adică avocații, contabilii, consultanții fiscali și băncile, trebuie transpuse în legislația României până la finele anului 2019, astfel încât să se aplice efectiv din iulie 2020.
Concret, pentru a evita pierderile de la buget pentru guvernele statelor membre UE, contabilii, consultanții fiscali, avocații și băncile vor trebui să raporteze autorităților, înainte de folosire, sistemele de planificare fiscală agresivă.
„Sistemele de planificare fiscală transfrontaliere care prezintă anumite caracteristici sau trăsături definitorii de natură să genereze pierderi pentru guverne vor trebui să fie raportate automat autorităților fiscale înainte de a fi utilizate. Comisia [Europeană] a identificat o serie de caracteristici principale, printre care utilizarea pierderilor pentru a reduce obligațiile fiscale, utilizarea regimurilor fiscale favorabile sau aranjamentele prin intermediul unor țări care nu respectă standardele internaționale de bună guvernanță”, a informat Comisia Europeană (CE) printr-un comunicat de presă din iunie 2017.
Mai precis, reprezentanții CE au subliniat că obligația de raportare a sistemelor transfrontaliere care prezintă una sau mai multe dintre caracteristicile de mai sus va reveni intermediarilor sau companiilor care beneficiază de schemele de planificare fiscală agresivă.
Informațiile despre sistemele de planificare fiscală agresivă vor fi transmise automat între statele membre UE. Astfel, autoritățile vor fi avertizate din timp despre noile riscuri de eludare a obligațiilor fiscale și vor putea lua măsuri pentru a opri orice fel de aranjament ce poate aduce pierderi guvernelor. Pe deasupra, fiecare stat UE va trebui să instituie sancțiuni adecvate pentru cei care nu vor raporta sistemele de planificare fiscală agresivă.
Avocații, contabilii, consultanții fiscali și băncile vor trebui să raporteze autorităților orice fel de aranjament care conține cel puțin unul dintre semnele distinctive ce pot duce la evitarea sau abuzul de taxe. Conform unui alt document de presă al CE, câteva exemple ale acestor semne distinctive fac referire la aranjamente care:
- implică o plată transfrontalieră către un beneficiar rezident într-o țară fără impozit;
- implică o jurisdicție cu legislație inadecvată sau slab pusă în aplicare împotriva spălării banilor;
- sunt înființate pentru a evita raportarea veniturilor în conformitate cu normele UE privind transparența;
- au o corelație directă între taxa percepută de intermediar și ceea ce contribuabilul va economisi prin evitarea impozitelor;
- asigură că același activ beneficiază de reguli de depreciere în mai multe țări;
- permite ca aceleași venituri să beneficieze de scutiri de impozit în mai multe jurisdicții;
- nu respectă liniile directoare UE sau internaționale privind prețurile de transfer.
Semnele distinctive incluse în directivă au fost identificate de autorități în sistemele de planificare fiscală agresivă. Din moment ce firmele mici și persoanele fizice nu ar avea, în mod normal, resursele necesare pentru a cere sfaturi complexe privind planificarea fiscală, în comunicatul CE de anul trecut se arăta că viitoarea obligație de raportare va afecta, în principiu, marile firme sau persoanele fizice foarte bogate.
În acest context, trebuie precizat că evaziunea fiscală costă bugetele publice ale statelor UE între 50 și 70 de miliarde de euro în fiecare an, așa cum se arată într-un studiu recent al Parlamentului European.
Atenție! Directiva europeană NU se aplică momentan în România. Pentru a se aplica efectiv din iulie 2020, România trebuie să transpună noile reguli în propria legislație până în decembrie 2019 (prin lege sau ordonanță).