Iată câteva avantaje ale unei afaceri cu brichete și peleți din paie și rumeguș:
- afacerea poate fi localizată în spațiul rural, acolo unde cheltiuelile cu investiția inițială în achiziția terenului sau chiria unui spațiu de producție sunt semnificativ mai reduse decât în mediul urban;
- materia primă necesară, respectiv paiele sau rumegușul, este ieftină, fiind considerată un produs secundar lipsit de importanță în agricultură sau industria silvică;
- aproape jumătate din populația țării locuiește în spațiul rural și un procent semnificativ din numărul total de gospodării din România se încălzesc cu material lemnos, acest lucru însemnând o piață de desfacere enormă;
- este o afacere bio, fiind utilizate resturile altor activități, în felul acesta scăzând consumul de masă lemnoasă în scopul încălzirii locuințelor;
- în operarea unei linii tehnologice pentru producerea de brichete și peleți din rumeguș și paie este utilizat un număr redus de muncitori, în comparație cu alte sectoare economice;
- specializarea personalului este minimă, fiind posibilă utilizarea în producție a unor muncitori mai puțin calificați și, prin urmare, mai ieftini;
- este o afacere sezonieră, cu vârfuri de vânzări în lunile de toamnă și iarnă, astfel încât societatea trebuie să dispună de spații de depozitare a brichetelor și peleților din paie și rumeguș semnificative;
- produsele finite (brichetele și peleții) pot fi depozitate pentru perioade de timp îndelungate înaintea vânzării
Pentru a solicita sprijin financiar nerambusabil, antreprenorii trebuie să parcurgă câteva etape:
1. Înființarea unei întreprinderi
Programele de finanțare din fonduri nerambursabile sunt destinate finanțării proiectelor înaintate de către întreprinderi înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului, indiferent de vechimea acestora. În cazul în care înființezi o firmă neplătitoare de TVA, această cheltuială devine eligibilă în cadrul proiectului și poate fi decontată.
Cele mai frecvente forme de înregistrare jurifică sunt societățile comerciale, respectiv societățile cu răspundere limitată (SRL) sau societățile debutante (SRL-D).
2. Stabilirea investiției necesare
Înainte de redactarea efectivă a planului de afaceri și a altor documente necesare depunerii proiectului, antreprenorul trebuie să își stabilească cu precizie maximă lista utilajelor necesare, dar și prețurile la care acestea vor putea fi achiziționate. Dacă nu știi care sunt utilajele necesare, este important să te consulți cu un inginer tehnolog care îți poate furniza întregul flux tehnologic. În acest fel, eviți cheltuielile suplimentare după aprobarea proiectului.
Un flux tehnologic prevede pentru înființarea unei fabrici de brichete și peleți din paie și rumeguș prevede cel puțin următoarele utilaje:
- uscător;
- tocător de paie sau rumeguș;
- ciclon;
- presă;
- mașină de înfoliat sau însăcuit brichetele și peleții.
Este necesar să soliciți pentru fiecare echipament din fluxul tehnologic descris mai sus oferte financiare și tehnice. Astfel, bugetul proiectului va fi fundamentat pe costuri reale, obținute în condiții reale de piață.
Soluțiile simple de obținere a brichetelor și peleților din paie și rumeguș pot fi găsite cu prețuri începând de la 7.000 de euro și pot ajunge la valori de peste 100.000 de euro.
3. Fundamentarea costurilor necesare de funcţionare
După ce ai stabilit lista de echipamente necesare, dar şi costurile cu achiziționarea acestora, este util să pregătești o listă a tuturor cheltuielilor pe care afacerea ta va trebui să le suporte după demararea activității:
- salariile și contribuțiile sociale;
- materiile prime (paiele, rumegușul și alte resturi vegetale fiind cele mai importante);
- amortizarea echipamentelor și utilajelor achiziționate;
- utilitățile consumate în cadrul procesului de producție;
- chiria spațiului de producție, atunci când nu deții proprietatea asupra acestuia;
- impozitele și taxele datorate statului.
O parte a cheltuielilor de mai sus pot fi deduse integral prin intermediul programelor de finanțare, iar altele vor trebui suportate din fonduri proprii.
Cele mai importante cheltuieli neeligibile pe care le vei suporta, în cazul în care ele intervin în cadrul proiectului:
- echipamente și utilaje second-hand;
- achiziția în leasing de mijloace fixe;
- realizarea unor clădiri și a amenajărilor interioare.
4. Identificarea clienților potențiali
Înainte de a demara activitatea, identifică dimensiunea pieței țintă și stabilește trăsăturile clientului ideal. Pentru o afacere cu brichete și peleți din paie și rumeguș, clienții vor fi în special gospodăriile rurale cu venituri mici sau cel mult medii care folosesc pentru încălzirea pe timpul iernii lemnele.
O altă categorie importantă de clienți potențiali este formată din instituții publice din spațiul rural, multe dintre acestea folosind, de asemenea, încălzirea pe bază de lemne.
5. Pregătirea documentației necesare obținerii finanțării din fonduri nerambursabile
Depunerea unui proiect pentru accesarea fondurilor nerambursabile presupune pregătirea următoarelor documente:
- planul de afaceri;
- cererea de finanțare;
- documente suport care au rolul de a justifica toate informațiile prezentate în planul de afaceri.
Documentația se depune în format electronic în cadrul site-ului oficial al Finanțatorului, în perioada în care apelul de proiecte este activ. Aprobarea și semnarea contractului de finanțare vor conduce la implementarea proiectului conform descrierii efectuate în planul de afaceri.