Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a lansat în data de 10 iulie prima sesiune anuală de depunere a cererilor de finanţare pentru submăsura 4.2 „Sprijin pentru investiții în procesarea / marketingul produselor agricole” și submăsura 4.2a „Investiții în procesarea / marketingul produselor din sectorul pomicol”. Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor este 30 septembrie, astfel că cei interesați mai au la dispoziție trei zile pentru depunerea planurilor de afaceri.
Bugetul disponibil pentru cele două măsuri este de 112 milioane de euro, 60% din aceste fonduri fiind alocate pentru înființarea unor noi unități de procesare a produselor agricole și pomicole, iar 40% din buget având ca destinație dezvoltarea și modernizarea unităților existente.
Până în prezent, au fost depuse 46 de cereri de finanțare ce însumează aproximativ 41 de milioane de euro, apelurile fiind programate să se închidă la termenul limită prevăzut sau în momentul în care bugetul total disponibil este depășit de două ori de valoarea proiectelor depuse.
Punctajul minim necesar pentru înscrierea cererii de finanțare în cadrul aplicației electronice este descrescător, diferit pentru fiecare lună, încurajându-se în acest fel contractarea unor proiecte cu punctaje superioare.
Depunerea Cererilor de finanțare pentru submăsura 4.2 și submăsura 4.2a, se va face on-line pe site-ul AFIR, conform precizărilor din Ghidul solicitantului.
Depunerea continuă poate fi întreruptă înainte de data stabilită în cadrul anunțului de debut, în momentul în care valoarea cererilor depuse va depăși de două ori bugetul disponibil alocat celor două submăsuri.
Cele două submăsuri lansate de către AFIR urmăresc îmbunătățirea competitivității producătorilor primari printr-o mai bună integrare a acestora în lanţul agroalimentar, promovarea pe piețele locale și a circuitelor scurte de aprovizionare.
În cadrul acestor linii de finanțare se pot finanța idei de afaceri precum:
- centre de colectat lapte;
- fabrici de lactate și brînzeturi;
- abatoare și carmangerii;
- fabrici de sucuri naturale;
- fabrici de gemuri și compoturi din fructe;
- fabrici de producție a legumelor murate;
- fabrici de sosuri, paste obținute din legume;
- fabrici de procesare a mierii de albine.
Cererile de finanțare depuse se vor încadra pe cele două domenii de intervenție propuse (înființare sau modernizare și extindere), iar banii disponibili vor fi consumați într-un ritm diferit, în funcție de interesul manifestat al antreprenorilor, după cum urmează:
- investiții care conduc la modernizarea sau dezvoltarea unor unități existente de procesare a produselor agricole și a fructelor;
- investiţii care vor contribui la crearea de noi unităţi de procesare a produselor agricole și a fructelor.
Sprijinul acordat prin aceste două submăsuri, va contribui la:
- înfiinţarea sau modernizarea unităţilor de procesare şi comercializare;
- înființarea, extinderea și modernizarea de rețele locale de colectare, recepție, depozitare, condiționare, sortare
- crearea sau modernizarea unor capacități de ambalare a produselor procesate;
- îmbunătățirea controlului intern de calitate și respectarea standardelor europene pentru comercializarea produselor agro-alimentare;
- promovarea investiţiilor pentru producerea şi utilizarea energiei din surse regenerabile;
- creşterea numărului de locuri de muncă.
Sunt eligibile inclusiv persoanele fizice autorizate și grupurile de producători
Solicitanţii eligibili pentru sprijinul acordat prin aceste două submăsuri sunt întreprinderile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii sau întreprinderi mari), dar și persoanele fizice înregistrate pentru desfășurarea unor activități economice cu statut de PFA sau Întreprinderi Individuale.
De asemenea, în cadrul acestor măsuri, sunt eligibile formele asociative ale producătorilor de produse agricole sau pomicole, așa cum este cazul:
- cooperativelor agricole;
- societăților cooperative;
- grupurilor de producători.
Scopul încurajării formelor asociative ale producătorilor agricoli este acela de a sprijini crearea unor lanțuri comerciale complete, care să înglobeze producția cu procesarea produselor agricole, dar și comercializarea acestora în mod direct.
Solicitanții de fonduri europene trebuie să respecte următoarele cerințe minime în vederea depunerii cererilor de finanțare în cadrul apelului de proiecte ce va debuta în curând:
- solicitantul trebuie să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili, așa cum au fost prezentați mai sus;
- investiția propusă trebuie să respecte acțiunile și operațiunile eligibile, așa cum sunt descrise în ghidul solicitantului și cum au fost prezentate anterior;
- solicitantul trebuie să dovedească capacitatea de a asigura surse financiare suficiente pentru cofinanțarea investiției propuse.
În cadrul acestor linii de finanțare sunt eligibile doar întreprinderile care solicită un sprijin neramubrsabil mai mic decât profitul înregistrat în ultimii trei ani de activitate. Astfel, este interzisă finanțarea unor întreprinderi care ar dispune de surse financiare suficiente pentru realizarea investiților fără ajutorul nerambursabil oferit prin intermediul acestor două submăsuri.
Investițiile permise vizează atât construcția, cât și achiziția echipamentelor necesare
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile, iar fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile. Astfel, solicitantul de fonduri nerambursabile trebuie să facă dovada faptului că deține resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor neeligiile care pot interveni în implementarea proiectului.
Principalele cheltuieli eligibile în cadrul acestor măsuri de finanțare sunt următorele:
- construcția, extinderea sau modernizarea unor clădiri necesare în cadrul procesului de procesare;
- achiziția de echipamente, utilaje și instalații noi, inclusiv în leasing financiar;
- vor fi considerate cheltuieli eligibile mijloacele de transport specializate care transportă numai un anumit tip de materii prime sau mărfuri adecvate activității descrise în proiect, precum autocisterne, izotermele, remorcile specializate;
- achiziția unor active necorporale, precum brevete, licențe, mărci comerciale, tehnologii (know-how);
- cheltuielile cu marketingul produselor obținute (realizarea unui site, etichetarea, crearea de marcă înregistrată sau brand comercial);
- cheltuieli de consultanță și proiectare în limită de 5% din valoarea eligibilă, atunci când proiectul nu prevede lucrări de construcții și montaj și de cel mult 10% în situația în care proiectul prevede și astfel de obiective de investiții.
În același timp, următoarele cheltuieli nu vor putea fi considerate cheltuieli eligibile, iar ele vor fi suportate integral din fonduri proprii ale beneficiarilor:
- achiziția de utilaje, echipamente și instalații la mâna a doua (second-hand);
- construcția sau modernizarea unor clădiri care nu sunt utilizate în procesul de producție, precum sedii sociale, săli de ședințe, spații de cazare, etc;
- achiziția de terenuri și clădiri existente;
- costurile asociate unor contracte de leasing (dobânzi, asigurări);
- cheltuielile cu consultanța care depășesc plafoanele prezentate anterior;
- costurile operaționale, precum chirii, achiziția de materii prime, plata terților, a salariilor și a contribuțiilor sociale, etc.
Va fi încurajată crearea unor lanțuri alimanetare complete
În cadrul acestor linii de procesare vor fi punctate suplimentar investițiile care propun crearea unor lanțuri de producție complete care asigură:
- colectarea materiilor prime;
- procesarea și obținerea produselor finite;
- depozitarea producției obținute;
- comercializarea producției obținute prin intermediul unor magazine proprii.
O atenție sporită este arătată proiectelor care vizează procesarea unor produse ecologice sau a unor produse care au obținut sau sunt în proces de recunoaștere la nivel european
Rata sprijinului public nerambursabil va fi de 50% din totalul cheltuielilor eligibile pentru IMM-uri și grupuri de producători/cooperative și 40% pentru alte întreprinderi și nu va depăși:
- 2,5 milioane de euro în cazul proiectelor care urmăresc crearea unor lanțuri comerciale complete, indiferent de forma de organizare juridică a solicitantului;
- 1,5 milioane de euro în cazul proiectelor înaintate de întreprinderi mari sau forme asociative și care nu vizează crearea unor lanțuri alimentare complete;
- un milion de euro în cazul microîntreprinderilor și întreprinderilor mici și mijlocii care nu urmăresc crearea unor lanțuri alimentare complete.
Depunerea proiectelor se va realiza on-line
Proiectele pregătite în cadrul acestor două linii de finanțare vor putea fi transmise începând cu data de 10 iulie 2017 doar în sistem electronic, prin intermediul aplicației on-line disponibilă pe site-ul AFIR.
Formularele standard ale documentelor necesare sunt disponibile, de asemenea, pe site-ul AFIR și cuprind:
- cerere de finanțare;
- studiu de fezabilitate;
- declarații pe proprie răspundere privind respectarea condițiilor de eligibilitate impuse prin ghidul solicitantului;
- situații financiare încheiate pentru anii anterior, atunci când solicitantul a avut activitate economică desfășurată;
- documente privind proprietatea sau dreptul de folosință asupra infrastructurii proiectului (terenuri și clădiri).
Completarea cererii de finanțare, inclusiv a anexelor acesteia, se va face conform modelului standard. Modificarea modelului standard (eliminarea, renumerotarea secţiunilor, anexarea documentelor suport în altă ordine decât cea specificată etc.) poate conduce la respingerea Dosarului Cererii de finanţare pe motiv de neconformitate administrativă.
Cererea de finanţare trebuie completată într-un mod clar şi coerent pentru a înlesni procesul de evaluare a acesteia.
În acest sens, se vor furniza numai informaţiile necesare şi relevante, care vor preciza modul în care va fi atins scopul proiectului, avantajele ce vor rezulta din implementarea acestuia şi în ce măsură proiectul contribuie la realizarea obiectivelor programului.
Deși toate cererile de finanțare se transmit în format electronic, verificarea acestora se face în funcție de gradul de complexitate al investiției, astfel:
- la nivelul Oficiilor Județene ale AFIR pentru proiecte fără lucrări de construcții și montaj;
- la nivelul Centrelor Regionale ale AFIR pentru proiecte ce propun lucrări de construcții și montaj.
Cererea de finanţare poate fi încărcată în sistemul AFIR și este admisă pentru verificarea eligibilității și a criteriilor de selecţie, în cazul în care autoevaluarea scorului (punctajului) solicitantului este mai mare sau egală cu pragul de calitate al lunii în care a depus Cererea de finanțare. În caz contrar, cererile de finanțare devin neconforme.
Doar solicitanții care au parcurs toate etapele de verificare și au obținut un punctaj suficient de mare vor putea semna contractele de finanțare și vor demara procedura de implementare a planurilor de afaceri prezentate.
Beneficiarul poate solicita avans de până la maxim 50% din valoarea eligibilă nerambursabilă după semnarea contractului de finanțare.
După realizarea investițiilor, investițiile vor fi menținute pentru o perioadă de cinci ani de zile de la data ultimei tranșe încasate.