Articol scris de Richard Hoffmann, partener, ECOVIS R&G Consulting Ltd, Beijing, Republica Populară Chineză
Producția de automobile a viitorului, fără parteneri chinezi?
Planul se va derula până în 2025 și trasează fiecare detaliu, de la obiectivele pentru vehiculele propulsate de energii alternative (NEV) până la achizițiile de minerale. Cel mai interesant aspect pentru constructorii auto străini este faptul că statul „va elimina restricția privind proprietatea în participațiune în mod ordonat”.
În prezent, există o limită de 50% pentru cota parte de acțiuni ce poate fi deținută de o companie străină, aspect cunoscut drept „regula 50-50”. Nu au fost elaborate încă un calendar sau alte specificații privind modul în care se va derula această politică. În timp ce încă din 2013 se vorbea despre relaxarea restricțiilor privind proprietatea străină, combinația obiectivelor de mediu și a tensiunilor din relația cu administrația SUA în legătură cu barierele comerciale pare să fi transmis un impuls în acest sens.
Istoria industriei auto chineze
Industria automobilelor din China își are rădăcinile în anul 1953, odată cu înființarea Primului Grup de Lucru pentru Automobile (FAW). Astăzi, China este atât cel mai mare producători auto din lume, cât și cea mai extinsă piață auto la nivel global. În China sunt prezente peste 100 de mărci auto, organizate în trei categorii: mărci străine (cum ar fi Volkswagen), mărci locale chineze (Beijing Automotive Group) și mărci secundare, reprezentate de societăți mixte, cu acționariat chinez și străin (SAIC-GM).
În timp ce brandurile străine s-au dezvoltat bine în China, cele autohtone au întâmpinat dificultăți. Un număr-record de mașini s-au vândut în China în 2016, respectiv 23,9 milioane de automobile, dar mai puțin de jumătate proveneau de la companii cu capital integral local. Companiile străine au o cotă de piață de aproximativ 64% și au continuat să determine creșterea producătorilor auto chinezi. Primii trei mari producători locali de mașini, aflați în proprietatea statului chinez, Shanghai General Motors Company, Dongfeng și Guangzhou Automobile Group, au câștigat, împreună, 7,7 miliarde de dolari în 2016. Cu toate acestea, majoritatea veniturilor lor au provenit din vânzările mașinilor brandurilor străine către consumatori din clasa mijlocie. Mărcile proprii nu sunt cunoscute în afara Chinei și, chiar și în interiorul țării, acestea sunt considerate a fi inferioare brandurilor străine.
Deși producătorii chinezi de automobile nu sunt prea bine cunoscuți în afara Chinei, aceștia au investit constant pe piețele externe. În 2010, un producător chinez de mașini, Geely Holdings Group Co. Ltd., a cumpărat divizia Volvo de la Ford pentru aproape 2 miliarde de dolari. În timp ce majoritatea consumatorilor internaționali nu sunt încă familiarizați cu mărcile chinezești, acestea au investit miliarde în principalii producători mondiali de autovehicule.
Ce este „regula 50-50”?
În anii ‘80, China a permis pentru prima dată intrarea producătorilor auto străini pe piața chineză, prin constituirea de societăți mixte cu companii chineze. Această politică a limitat proprietatea străină la 50%, permițând brandurilor locale să se dezvolte și să obțină acces la tehnologie și la expertiză străine (și, bineînțeles, la fonduri externe), în timp ce companiile străine au căpătat și ele acces pe piața chineză (deoarece importurile lor sunt obiectul unor tarife vamale masive). Acest tip de tranzacție a funcționat foarte bine pentru producătorii chinezi de automobile, care au câștigat 67 de miliarde de yuani (9,7 miliarde de dolari, echivalentul a 8,6 miliarde de euro) doar în anul 2014.
Pe lângă „regula 50 -50”, China a încercat să încurajeze achiziționarea de mașini locale prin impunerea unui tarif vamal de 25% pentru toate vehiculele de import. Acest fapt a stimulat producători străini de automobile să deschidă facilități de producție în China. În prezent, nu există vreo dezbatere referitoare la eliminarea în viitorul apropiat a tarifului de import.
Cum funcționează societățile mixte?
Volkswagen a fost prima companie auto care a făcut investiții semnificative în China și, de asemenea, prima companie străină care a format o societate mixtă cu o companie chineză. Anterior, majoritatea companiilor optau pentru exportul unui număr mic de automobile în China, în așteptarea dezvoltării pieței. În schimb, Volkswagen a creat fabrici în China printr-o societate mixtă. În 1984, Volkswagen a lansat o societate mixtă cu Shanghai Automotive Industry (SAIC), formând „SAIC Volkswagen Automotive Company Limited”. În 1985, au produs primul lor model comun, „Santana”. În 1988, Volkswagen a creat a doua societate mixtă cu First Automotive Works (FAW), pentru a produce modelul Audi 100 în China.
Ambele societăți mixte au urmat „regula 50-50”. Este ușor de înțeles de ce aproape toți producători de mașini au urmat curând modelul instituit de Volkswagen; până în 1995, Volkswagen s-a impus pe aproximativ 70% din piața chineză. Mulți dintre clienții lor inițiali (și cei mai importanți) erau structuri de stat, precum primăria orașului Shanghai, pentru care Volkswagen a furnizat taxiurile care circulă pe străzile orașului.
În 2004, „Volkswagen Group China” a fost instituită oficial, cu aproximativ 95.000 de angajați în 20 de fabrici și cu încă două unități planificate să se deschidă până în 2018. În timp ce Volkswagen s-a bucurat de avantajul important al „primului jucător din piață”, avantajul respectiv și-a pierdut relevanța în ultimii ani. Cu tot avantajul bazei clientelare cu loialitate față de brand și luând în considerare faptul că în 2010, reprezenta în continuare cea mai importantă companie de automobile din China, Volkswagen a controlat de fapt doar aproximativ 20% din piață.
Creșterea participațiunii străine la peste 50%: impact și implicații pe termen scurt și lung
Reacția a fost una amestecată. Majoritatea producătorilor chinezi de mașini au constatat că acțiunile lor au crescut din cauza speculațiilor că ar putea să își vândă în curând acțiunile către partenerii străini. Producătorii de automobile străini, dacă nu ar mai fi forțați să facă parte din societăți mixte, ar putea obține (unii ar spune că ar putea să recupereze) miliardele pe care partenerii lor le obțin în prezent din parteneriat.
Așa cum era de așteptat, mulți producători auto chinezi nu sunt încântați de această stare de lucruri, temându-se că partenerii străini puternici din cadrul societăților mixte pot insista asupra unei cote mai mari de participațiune.
Însă, după cum a subliniat anunțul inițial, „regula 50-50” își va înceta aplicarea de o manieră "ordonată", care s-ar putea să nu înceapă vreme de câțiva ani. De asemenea, va fi nevoie de ani întregi pentru ca societățile mixte să se desprindă din acordurile de parteneriat.
Reforma, ca parte a planului mai amplu al Chinei pentru 2025
Reformele recente pe care industria automobilelor din China le-a experimentat sunt doar o parte a unui plan cunoscut sub numele de „Produs în China 2025”. Anunțat în 2015 și bazat pe inițiativa strategică a Germaniei denumită „Industrie 4.0”, acesta reprezintă încercarea Chinei de a se îndrepta spre o producție mai intens tehnologizată, conform echipei de experți a ECOVIS. În timp ce statul va continua să joace un rol-cheie în economia chineză, „Produs în China 2025” este menit să utilizeze instituțiile de piață și inovațiile locale. Ca parte a acestui fapt, multe industrii vor trece prin reforme majore, iar industria auto a fost văzută ca fiind una dintre cele zece industrii-cheie cu care China speră să poată să concureze la nivel global.
O componentă esențială a acestui plan sunt vehiculele propulsate de energii alternative. Obiectivul Chinei este ca 20% din totalul vânzărilor de mașini de până în 2025, un total de 7 milioane de vehicule, să fie vehicule care funcționează pe energie de tip nou. China a susținut constant achiziționarea acestor tehnologii, solicitând în mod activ producătorilor străini care dețin tehnologiile pentru acest tip de vehicule să le transfere partenerilor lor chinezi, în schimbul extinderii accesului pe piața din China.
O altă componentă-cheie a inițiativei „Produs în China 2025” este eficientizarea companiilor chineze, de exemplu prin contribuția statului la finanțarea achizițiilor chinezești din domeniul industrial și minier din străinătate, în vederea obținerii resurselor necesare pentru revoluția vehiculelor cu propulsie alternativă în China.
Evaluarea ECOVIS
China rămâne o piață dinamică, în care reforma poate stagna timp de câțiva ani, doar ca să avanseze dintr-odată în numai câteva luni. În timp ce mai multe instituții chineze au susținut că „regula 50-50” va fi eliminată până în 2025, aceasta s-ar putea întâmpla cu câțiva ani mai înainte de orice altă reformă, deoarece nu a fost stabilit niciun calendar al evenimentelor în acest sens. De asemenea, nu este clar ce anume vor cuprinde reformele. Noul raport va fi unul de 75-25, sau vor fi eliminate în totalitate reglementările privind societățile mixte? ECOVIS va continua să monitorizeze situația și să informeze partenerii dacă și când se produce ceva semnificativ.
Întâlnirea din aprilie dintre președintele Trump și președintele Xi, care este posibil să fi contribuit la această reformă, ar putea genera în curând apariția mai multor evenimente. Președinții Trump și Xi au creat un „Plan pe 100 de zile” menit să reducă dezechilibrul comercial actual dintre SUA și China. Este posibil ca, în viitorul apropiat, să se elimine și mai multe restricții asupra investițiilor străine în China.
Producția de autovehicule și de vehicule comerciale în China:
anul | milioane (prin rotunjire) | creșterea procentuală prin comparație cu anul anterior |
2016 | 28.1 | 14.5 |
2015 | 24.5 | 3.3 |
2014 | 23.7 | 7.3 |
2013 | 22.1 | 14.8 |
2012 | 19.3 | 4.6 |
Sursa: Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles (OICA)