Sistemul split TVA este obligatoriu doar în cazul firmelor aflate în insolvență sau care au datorii la plata TVA, celelalte companii urmând să poată aplica sistemul benevol, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. Cele mai importante prevederi ale acestui act normativ au fost prezentate în cadrul acestui articol.
Mai mult, contribuabilii care nu sunt obligați să aplice sistemul, neregăsindu-se în situațiile prevăzute de actul normativ, pot opta pentru plata defalcată a TVA în mod voluntar, primind în schimb o reducere cu 5% a impozitului pe venituri sau pe profit calculat pentru întreaga perioadă în care sistemul este aplicat.
Firmele care aplică sistemul de split TVA, fie că sunt obligate să facă acest lucru, fie că au optat pentru asta, trebuie să evidențieze sumele colectate și deductibile rezultate în urma operațiunilor efectuate cu furnizorii și clienții lor.
Astfel, atunci când valoarea TVA-ului colectat depășește valoarea TVA-ului deductibil, firma înregistrează o datorie către bugetul de stat, fiind obligată să plătească diferența (TVA de plată).
Pe de altă parte, atunci când valoarea TVA-ului deductibil depășește valoarea TVA-ului colectat, firma va putea solicita statului plata acestei diferențe (TVA de recuperat).
Implementarea noului sistem de plată duce la o pierdere de numerar
Începând cu data de 1 ianuarie 2018, firmele care aplică sistemul de plată defalcată a TVA-ului, vor avea costuri suplimnetare, dar și probleme legate de cash-flow.
Implementarea sistemului split TVA presupune ca firma, în relația cu furnizorii și clienții săi, dar și cu statul pentru operațiunile legate de această taxă, să deschidă un cont bancar separat față de contul curent.
Din acest cont, societatea va plăti furnizorilor săi TVA-ul aferent bunurilor achiziționate și tot în acest cont clienții vor vira valoarea TVA-ului înscris pe factura bunurilor livrate către aceștia.
Soldul contului bancar nu poate fi utilizat în alte scopuri decât cele descrise mai sus, fiind interzisă, de asemenea, retragerea de numerar.
Pentru exemplificare, vom presupune că o societate ce dispune de un sold inițial de 7.000 de lei va achiziționa de la furnizorii săi bunuri sau servicii în valoare de 5.000 de lei fără TVA. Totodată, societatea va încasa de la clienții săi o sumă de 6.000 de lei reprezentând contravaloarea fără TVA a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate.
Astfel, evidențierea TVA-ului se va face în felul următor:
Sistemul de split TVA va obliga firma să-și deschidă un cont bancar diferit și să-l alimenteze cu suma de bani necesară efectuării plăților către furnizori. Pe măsură ce va obține încasări, societatea va calcula TVA-ul de plată și îl va vira către stat. Utilizarea acestor sume de bani în alte scopuri va fi imposibilă:
Implementarea noului sistem de plată a TVA-ului va provoca societăților o problemă de lichiditate.
Banii indisponibilizați în contul bancar dedicat acestor operațiuni nu vor putea fi utilizați în alte scopuri (plata unor furnizori neînregistrați în scopuri de TVA, plata salariilor), astfel că, pe termen scurt, societatea va avea dificultăți de plată. Chiar dacă banii blocați în contul de TVA vor putea fi utilizați în lunile următoare pentru a plăti taxele aferente facturilor emise de furnizori, blocajul va fi resimțit pe termen scurt.